Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Smoliński, Polaczek: Zagrożenia związane z korytarzami transportowymi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
28-04-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 28 kwietnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Smoliński, Polaczek: Zagrożenia związane z korytarzami transportowymi
W swojej interpelacji poselskiej posłowie Kazimierz Smoliński i Jerzy Polaczek wskazują na cały szereg zagrożeń, jakie ich zdaniem mogą pojawić się w związku z planowanym utworzeniem do 2015 r. kolejowych towarowych korytarzy transportowych, z których dwa mają przebiegać przez Polskę. Obawy parlamentarzystów rozwiewa minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Chodzi o rozporządzenie Parlamentu i Rady UE nr 913/2010, zgodnie z którym do 2015 r. powstanie 9 takich korytarzy. Dwa z nich będą przechodzić przez nasz kraj: północ - południe (Gdynia - Katowice - Wiedeń - Klagenfurt - Udine - Wenecja i dalej na południe Włoch) oraz wschód - zachód (Bremerhaven - Berlin - Warszawa - Terespol - granica polsko-białoruska/Kowno). Zdaniem Smolińskiego i Polaczka, niekorzystne dla Polski jest to, że pierwszy z nich powinien zaczynać się w Szwecji. Jak wskazują, tranzyt ze Skandynawii dawałby zatrudnienie zarówno polskim portom, jak i przewoźnikom kolejowym i samochodowym oraz przynosił dochody z tytułu za korzystanie z krajowej infrastruktury. Obecnie przyjęte rozwiązanie jego zdaniem doprowadzi do marginalizacji polskich portów, a pomoże portowi w Hamburgu.

Odnośnie drugiego korytarza, Smoliński i Polaczek podkreślają, iż odcinek Poznań - Warszawa jest obecnie silnie obciążona ruchem pasażerskim. Ich zdaniem priorytet przewozów towarowych "będzie więc w poważnym stopniu komplikował, jeśli nie uniemożliwiał", połączenie stolicy z dwoma ważnymi ośrodkami w kraju - Poznaniem i Wrocławiem. Parlamentarzyści zaznaczyli także że: "Przed około rokiem w Brześciu (na linii stanowiącej przedłużenie korytarza W-Z po stronie białoruskiej) utworzona została spółka kolei niemieckich i białoruskich. W jednym i w drugim przypadku są to koleje stanowiące własność państwową. Spółka ta działa poza granicami Wspólnoty. Jej działalność nie podlega więc unijnej jurysdykcji. Jednak to właśnie ona będzie decydowała (bez udziału polskiego zarządcy infrastruktury i polskich przewoźników) o kolejności i płynności przejęcia ładunków z granicznej stacji Terespol stanowiącej zakończenie wspólnotowej części korytarza W-Z. Sytuację będzie dodatkowo komplikował fakt, że między Polską a Białorusią nie ma do tej pory podpisanej umowy regulującej pracę stacji granicznych. Dotychczasowa współpraca w omawianym zakresie opiera się na umowie podpisanej w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku jeszcze z byłym Związkiem Radzieckim. W tej sytuacji to umowa spółki utworzonej w Brześciu może mieć decydujące znaczenie dla współpracy na granicy polsko-białoruskiej. Również więc i w tym przypadku, mimo że to polski odcinek korytarza ma szczególne strategiczne znaczenie dla przewozów między wschodem i zachodem Eurazji, wpływ polskich instytucji na jego funkcjonowanie będzie praktycznie żaden".

W odpowiedzi na interpelację posłów PiS, minister Grabarczyk podał, że ustalenia dotyczące korytarzy zapadły w czerwcu 2009 r. podczas posiedzenia Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. Jako "sukces negocjacyjny" wskazał takie ich wyznaczenie, ponieważ przebieg ten postulowała strona polska. Nie została przyjęta propozycja szwedzka, zakładająca przedłużenie korytarza Ateny - Praga do Drezna i Malmoe (wzdłuż granicy polsko-niemieckiej, ale po stronie Niemiec).

Grabarczyk podkreślił także, że na skutek "bardzo intentsywnych zabiegów strony polskiej" do rozporządzenia wprowadzono zapis przyznający przepustowośc w korytarzu "uwzględniając potrzebę alokacji zdolności przepustowej dla innych rodzajów transportu, w tym transportu pasażerskiego".

Odpowiadając na wątpliwości parlamentarzystów, Grabarczyk podał, iż struktury zarządzające poszczególnymi korytarzami będą składać się z rady zarządzającej (w skład której wejdą przedstawiciele zainteresowanych zarządców infrastruktury) i rady wykonawczej (złożonej z przedstawicieli organów zainteresowanych państw członkowskich). Jak poinformował minister, rada zarządzająca będzie odpowiedzialna za opracowanie planu wdrożenia oraz planu inwestycyjnego danego korytarza oraz za powołanie dwóch grup doradczych: jedna z nich będzie złożona z zarządców i właścicieli terminali korytarza towarowego, a druga - z przedstawicieli przedsiębiorstw kolejowych zainteresowanych korzystaniem z korytarza towarowego. Rada wykonawcza będzie odpowiedzialna za określenie ogólnych celów danego korytarza, zatwierdzanie i monitorowanie planu wdrożenia oraz planu inwestycyjnego danego korytarza, a także za określanei ogólnych ram alokacji zdolności przepustowej infrastruktury w korytarzu. "O operacyjnym funkcjonowaniu korytarza będzie decydowała rada zarządzająca. Istotne jest, że będzie ona podejmowała decyzje za zgodą wszystkich swoich członków, zatem polski zarządca infrastruktury PKP PLK SA będzie miał wpływ na sposób funkcjonowania korytarzy na trasach przebiegających przez Polskę" - napisał Grabarczyk.

Odpowiadając na pytanie dotyczące ruchu towarowego przez wschodnią granicę, minister infrastruktury podał, iż rozmowy ze stroną rosyjską na temat nowelizacji funkcjonującej umowy o komunikacji kolejowej przez grannicę państwową (w związku z m.in. przemianami, jakie nastąpiły na polskim rynku transportu kolejowego - np. rozdzielenie funkcji zarządcy infrastruktury i przewoźnika) są prowadzone od... 2007 r. Jak poinformował Grabarczyk, w połowie grudnia w MI odbyło się kolejne posiedzenie polsko-rosyjskiej grupy roboczej ds. opracowania projektu nowej umowy o granicznej komunikacji kolejowej. "Osiągnięto znaczący postęp w pracach" - napisał minister. Kolejne spotkanie, które będzie miało "na celu uzgodnienie tekstu projektu przedmiotowej umowy planowane jest w I połowie br." Niemniej jednak, minister infrastruktury podkreślił, że na podstawie umów dwustronnych o granicznej komunikacji kolejowej wszyscy licencjonowani przewoźnicy działający w naszym kraju mogą wykonywać przewozy na wschód.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Biznes

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Infrastruktura

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 23 października 2015

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

Biznes

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

ww / Rynek Infrastruktury 26 listopada 2013

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

Kongres Kolejowy

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

pr, Rynek Kolejowy 09 października 2014

KK 2014. Cezary Grabarczyk: Kolej to zielony transport [wideo]

Rynek Kolejowy TV

Zobacz również:

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Biznes

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Infrastruktura

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 23 października 2015

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

Biznes

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

ww / Rynek Infrastruktury 26 listopada 2013

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

Kongres Kolejowy

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

pr, Rynek Kolejowy 09 października 2014

KK 2014. Cezary Grabarczyk: Kolej to zielony transport [wideo]

Rynek Kolejowy TV

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5