NUMER 08-09/2019
NUMER 08-09/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Rozwój KDP na świecie
szukaj
Śledź nas:

Słońsk: Na dawnej stacji kolejowej powstanie... muzeum parku narodowego

| Kasper Fiszer 12.08.2019 21

Słońsk: Na dawnej stacji kolejowej powstanie... muzeum parku narodowego
Peron dawnej stacji Słońskfot. Andrzej Mastalerz, lic. CC BY-SA 2.0
Na rozebraną kilkanaście lat temu linię kolejową nr 414 z pewnością nie wrócą pociągi. Niebawem teren jednej z dawnych stacji kolejowych zostanie zagospodarowany na muzeum Parku Narodowego Ujście Warty. Być może podczas wystaw czasowych pojawią się tam eksponaty przypominające o kolejowej przeszłości tego miejsca.
Stacja kolejowa Słońsk leżała na nieistniejącej dziś linii kolejowej nr 414 Gorzów Wielkopolski-Zieleniec – Chyrzyno. Ruch pasażerski i towarowy utrzymywano tam do 1993 r., wkrótce potem szlak stał się nieprzejezdny. Już w XXI w. torowisko zostało fizycznie rozebrane. Wszystko wskazuje jednak na to, że na słońską stację ponownie zawitają turyści.

Stacja w sercu obszaru o wielkich walorach przyrodniczych

Na jej terenie powstaje bowiem Ośrodek Muzealno-Edukacyjny Parku Narodowego Ujście Warty. Zajmie on dawny plac wyładunkowy. Jak powiedział nam Roman Skudynowski, zastępca dyrektora PN UW, ośrodek będzie miał charakter przyrodniczy. Zachęca on do odwiedzin placówki, mówiąc, że wykorzystane w niej będą najnowocześniejsze techniki multimedialne. Większość wystaw będzie przedstawiać ekosystemy parku narodowego: jego siedliska, faunę ze szczególnym uwzględnieniem awifauny (ptactwa) oraz florę.

Jedna z wystaw poświęcona ma być zaś dziejom Słońska na przestrzeni wieków. Losy tego dawnego miasta, a obecnie wsi, splatają się w ostatnim czasie z dziejami parku narodowego. Różnymi formami ochrony przyrody objęto bowiem aż ok. 80 proc. obszaru gminy Słońsk, a znaczna część jej terytorium leży w samym PN UW. Co ciekawe, poza parkiem (ale w parku krajobrazowym) znajduje się dawna stacja kolejowa, która niebawem stanie się placówką muzealną.

Dawny alternatywny szlak z Gorzowa do Kostrzyna

Ośrodek powstać ma do końca czerwca 2021 r. Na wystawach stałych nie zaplanowano eksponatów przypominających kolejową historię tego miejsca. Jak zapewnia jednak Roman Skudynowski, Park Narodowy Ujście Warty dopuszcza możliwość pojawienia się elementów związanych z kolejnictwem na wystawach czasowych.

Ostatni rozkład jazdy, który obejmował połączenia pasażerskie na linii nr 414, wszedł w życie w maju 1992 r. i zakładał ruch dwóch par pociągów, obu w relacji Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn. Czas przejazdu tej 60-kilometrowej trasy przekraczał półtorej godziny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

(369)
Linia 414 (1)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi

Wiecej na temat:

(369)
Linia 414 (1)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2019
NUMER 08-09/2019
W numerze analizujemy sukces budowy Kolei Dużych Prędkości w Chinach, sprawdzamy jak się mają szybkie koleje w Europie. W dziale Infrastruktura opisujemy plany inwestycyjne PKP PLK i PKP SA dla Warszawy, sprawdzamy jak wygląda wymiana handlowa koleją na przejściach granicznych. Rozmawiamy na temat ważnych krajowych inwestycji kolejowych, pytamy NCBR i projekty rozwojowe dla polskiej kolei. Zastanawiamy się czy warto zapewnić całoroczny dojazd koleją do polskich kurortów w górach i nad morzem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5