Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Schienenzeppelin. Wagon motorowy z silnikiem lotniczym i śmigłem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Autor:

mg

Data publikacji:
30-12-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Schienenzeppelin był jednym z najbardziej spektakularnych dowodów na to, że pojazd szynowy może jako napęd używać śmigła. Powstał w latach 30. XX wieku w Niemczech w ramach eksperymentalnej próby połączenia zalet transportu kolejowego i lotniczego – czyli dwóch ówczesnych symboli nowoczesności i innowacyjności.

Twórca Schienenzeppelina – inżynier i wynalazca Franz Kruckenberg (1882-1965) czerpał m.in. z wcześniejszych doświadczeń związanych z rosyjskim projektem o nazwie Aerowagon. Nazwa jego pojazdu nawiązywała oczywiście do potocznego określenia niemieckich sterowców – co ciekawe, sam Kruckenberg krytykował ich eksploatację, zwracając uwagę na niebezpieczeństwo związane z łatwopalnym wodorem. Katastrofa „Hindenburga” w 1937 r. pokazała w bardzo jaskrawy sposób, że miał rację.

Eksperymentalny niemiecki „samolot na torach” został skonstruowany w latach 1929-1930 roku we współpracy zakładów DRG Hannover i firmy Flugbahn Gesellschaft należącej do Kruchenbergera. Dwuosiowy pojazd (rozstaw osi – 19,6 metra) miał prawie 26 metrów długości i niemal 2,8 metra wysokości. Początkowo wyposażony był w dwa 6-cylindrowe silniki lotnicze BMW IV, później wymieniony na jeden 12-cylindrowy BMW VI 12 o mocy 450 kW (600 koni mechanicznych), napędzający czteropłatowe (później dwupłatowe) drewniane śmigło znajdujące się z tyłu pociągu. Było ono odchylone o ok. 7 stopni od poziomu, aby w czasie jazdy „dociskać” nieco pojazd do toru. Konstrukcja aluminiowego pudła była wzorowana na rozwiązaniach lotniczych - było ono lekkie i erodynamicznie wyprofilowane. Na pokładzie pojazdy znajdowało się miejsce dla 40 pasażerów. Wnętrze miało jedynie podstawowe wyposażenie, zaprojektowane w popularnym wówczas w Niemczech stylu Bauhaus.


W maju 1931 r. Schienenzeppelin osiągnął prędkość 200 km/h, a w czerwcu tego samego roku na trasie Berlin – Hamburg (odcinek Karstädt – Dergenthin) rozpędził się do szybkości 230,2 km/h i utrzymał ją przez ok. 20 km. Było to ówczesnym rekordem świata prędkości pojazdu szynowego. Został on pobity dopiero w 1954 r., choć pozostaje aktualny, jeżeli brać pod uwagę jedynie konstrukcje o napędzie spalinowym. Od 1931 r. Schienenzeppelin stał się czymś w rodzaju objazdowej atrakcji i mobilnego symbolu innowacyjności niemieckiej myśli technicznej. Pojazd przemieszczał się po całych Niemczech, oglądany był przez tysiące osób, gromadzących się przy liniach kolejowych i na stacjach.
W listopadzie 1932 r. konstrukcję nieco zmodyfikowano, wprowadzając m.in. zmiany odnośnie wózków oraz śmigła. Przedni wózek wymieniono na dwuosiowy. Pojazd otrzymał także nowe czoło. W 1933 r. osiągnął on prędkość 180 km/h.


Trzeci pojazd zbudowano w 1934 r. - wykorzystano w nim m.in. silnik Maybach GO 5 (wraz ze śmigłem został przeniesiony na przód pociągu). Za 10 tys. reichsmarek trafił on do niemieckich kolei państwowych. W 1939 r. został on jednak rozebrany (przemysł potrzebował materiałów w związku z wojną).

Konstrukcja Schienenzeppelina nie przyjęła się ze względu na problemy w jego eksploatacji (wirujące śmigło stanowiło niebezpieczeństwo dla pasażerów, a co więcej nie istniała możliwość łączenia poszczególnych pojazdów). Skład słabo dawał sobie radę w jeździe pod górę – śmigło nie wytwarzało odpowiedniego ciągu. Pojawiły się też obawy, że na części starszej infrastruktury kolejowej może dojść do jego wykolejenia. Pomysł na pociąg napędzany śmigłem przegrał z bardziej tradycyjną koleją - m.in. spalinowym składem „Fliegender Hamburger” - najszybszym wówczas pociągiem na świecie (286 km w 138 minut pomiędzy Berlinem a Hamburgiem od 1933 r.). Pomimo tego, wiele wniosków i danych, które pozyskano podczas testowej eksploatacji Schienenzeppelinów, podobnie jak rozwiązań zastosowanych przez Kruckenberga, znalazło swoje zastosowanie zarówno w budowanym systemie kolei dużych prędkości, jak i przy konstrukcji przeznaczonego dla nich taboru.

Dziś Schienenzeppelin jest wdzięcznym obiektem zainteresowania niektórych kolejowych modelarzy:


Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

USA. Brightline pojedzie do Orlando

Infrastruktura

USA. Brightline pojedzie do Orlando

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2023

HS2. W Londynie budują tunel do budowy tuneli

Innowacje

Zobacz również:

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

USA. Brightline pojedzie do Orlando

Infrastruktura

USA. Brightline pojedzie do Orlando

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2023

HS2. W Londynie budują tunel do budowy tuneli

Innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5