Górnośląski Okręg Przemysłowy i aglomeracja krakowska to położone w bliskiej odległości dwa duże ośrodki przemysłowe i kulturalne południowej Polski. Niestety od dawna nie można z Krakowa do Katowic dotrzeć szybkim pociągiem. Czy to się zmieni?
Pomimo niewielkiej odległości (77 km) obecnie najszybsze połączenie z Krakowa do Katowic jest realizowane w czasie ponad dwóch godzin. Zły stan linii E-30 pomiędzy Katowicami a Krakowem nadal nie pozwala na rozpędzenie pociągu do prędkości wyższej niż 80 km/h. Jak pokazuje mapa prędkości na polskiej sieci kolejowej, na większości trasy jest to prędkość 50 km/h. W takiej sytuacji nie ma mowy o szybkiej podróży pomiędzy aglomeracjami.
- Tak jak w przypadku planowania i realizacji każdego naszego pociągu, istotny jest element infrastruktury. Sam pociąg ekspresowy nie przyciągnie i nie zatrzyma pasażera tylko swoją marką. Wiemy z doświadczenia, że czasy przejazdów i związany z nimi komfort jazdy stanowią dla naszych klientów ważny czynnik, na podstawie którego wybiera właśnie nasz pociąg – mówi Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Taki stan infrastruktury w najbliższym czasie wyklucza uruchomienie jakichkolwiek połączeń kwalifikowanych kategorii Express bądź Express Intercity spółki PKP Intercity na omawianym odcinku. - Obecnie wspomniana wcześniej linia Kraków – Katowice nie gwarantuje nam satysfakcjonujących i przede wszystkim konkurencyjnych czasów przejazdu. Wiemy, że zarządca infrastruktury ma plany wobec tej linii i w momencie ich zrealizowania będziemy mogli zastanowić się nad pełną ofertą, również połączeń kwalifikowanych – tłumaczy Czemerajda.
Przypomnijmy, że obecnie rozpoczynają się prace związane z kompleksową modernizacją linii kolejowej Katowice – Kraków na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Towarowy. Według zarządcy infrastruktury modernizacja pozwoli dostosować tory do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h. W przypadku pociągów pospiesznych skróci to czas podróży z obecnych 120 minut do jednej godziny.
Jak mówi Beata Czemerajda, do czasu zakończenia inwestycji spółka PKP Intercity nie uruchomi żadnego pociągu kwalifikowanego z Krakowa do Katowic. – W momencie zrealizowania planów, jakie zarządca infrastruktury ma wobec tej linii, będziemy mogli zastanowić się nad pełną ofertą, również połączeń kwalifikowanych – mówi.