"Rynek Kolejowy" dotarł do ostatecznych ustaleń, dotyczących funkcjonowania przewozów pasażerskich w woj. śląskim od nowego rozkładu jazdy. Koleje Śląskie otrzymają do obsługi cztery linie - oprócz Gliwic i Wisły pojadą też do Bielska-Białej i Tychów. Operator pozostałych połączeń zostanie wybrany w przetargu.
Na przełomie maja i czerwca województwo śląskie ma ogłosić przetarg na wykonywanie przez trzy lata kolejowych przewozów pasażerskich na swoim terenie. Urzędnicy marszałka zapowiadali ogłoszenie postępowania już w marcu, jednak od początku w postępowanie nie były włączone cztery główne linie - obsługiwane już przez własną spółkę Urzędu Marszałkowskiego - Koleje Śląskie - Gliwice-Katowice-Częstochowa i Katowice -Wisła Głębce (od 1 czerwca), oraz obsługiwana przez Przewozy Regionalne linia Katowice - Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń i modernizowana linia SKR Sosnowiec/Katowice - Tychy Lodowisko.
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", wszystkie cztery relacje od 1 stycznia (a właściwie już w grudniu, od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy), zostaną przekazane bez przetargu w obsługę Kolejom Śląskim. - Te połączenia pełnią ważną rolę w systemie kolejowych przewozów pasażerskich w województwie. Przekazanie ich do obsługi Kolejom Śląskim ma na celu podniesienie ich atrakcyjności wśród pasażerów. Strategicznym celem zaś jest zwiększenie znaczenia transportu kolejowego w systemie komunikacji zbiorowej w skali regionalnej - mówi rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Witold Trólka.
- Od października 2011 samorządowy przewoźnik obsługując trasę Gliwice-Katowice- Częstochowa w opinii pasażerów jest atrakcyjnym przewoźnikiem. Chodzi tutaj głównie o nowoczesny tabor oraz jakość obsługi - uważa rzecznik. Wszystkie pociągi, użytkowane przez Koleje Śląskie należą do Urzędu Marszałkowskiego.
Czy pasażerowie mogą spodziewać się poprawy częstotliwości kursowania pociągów na przejmowanych przez Koleje Śląskie liniach? - W chwili obecnej, za wcześnie jeszcze mówić o szczegółach dotyczących rozkładu jazdy na tych trasach - mówi Adam Warzecha, rzecznik Kolei Śląskich. - Linie te obsługiwać będziemy wszystkimi jednostkami, którymi dysponujemy - nie zamierzamy dedykować dla nich określonego typu pojazdów - dodaje.
Linie, które urząd marszałkowski wystawi w przetargu, to:
-
Częstochowa - Widzów Teklinów - (Radomsko)
-
Katowice - Sławków - (Kozłów, Sędziszów)
-
Częstochowa - Koniecpol - (Kielce)
-
Bielsko Biała - Kozy Zagroda - (Wadowice)
-
Katowice - Jaworzno Ciężkowice - (Kraków)
-
Katowice - Nowy Bieruń - (Oświęcim)
-
(Oświęcim) - Dankowice - Czechowice Dziedzice
-
Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice - Cieszyn
-
Katowice - Rybnik -Wodzisław Śląski
-
Katowice - Rybnik - Racibórz
-
Pszczyna - Rybnik - (Kędzierzyn Koźle)
-
Chałupki - Racibórz - Kuźnia Raciborska - (Kędzierzyn Koźle)
-
Częstochowa- Cykarzew - (Chorzew Siemkowice)
-
Częstochowa - Lubliniec - Pawonków - (Opole)
-
Katowice - Tarnowskie Góry - Kalety - Krzepice - (Janinów)/Kalety - Lubliniec - Sieraków Śl. - (Kluczbork)
-
Gliwice - Pyskowice - Kotulin - (Opole)
-
Gliwice - Rudziniec Gliwicki - (Kędzierzyn Koźle)
-
Gliwice - Bytom - Gliwice
Jak nieoficjalnie dowiedział się "Rynek Kolejowy", pomimo przejęcia przez Koleje Śląskie obsługi połączeń do Bielska-Białej/Zwardonia, Przewozy Regionalne nie planują wycofania z oferty popularnego połączenia Interregio "Szyndzielnia" z Bielska Białej do Wrocławia. Oficjalnego potwierdzenia nie udało się jednak uzyskać - Aktualnie prowadzimy prace nad ofertą pociągów Interregio, które planujemy uruchomić w następnym rozkładzie jazdy oraz kształtem siatki połączeń - poinformowała Katarzyna Mirowska, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych.