Czeskie przedsiębiorstwo z branży transportowej rozszerza swoją działalność zagraniczną. Mająca swoją siedzibę w Pilznie firma kupiła pakiet większościowy w fińskiej firmie Transtech. To największy na terenie Finlandii producent pojazdów szynowych.
Firma Transtech powstała w 1985 roku. W tej chwili produkty przedsiębiorstwa to m.in. niskopodłogowe tramwaje, elektryczne zespoły trakcyjne, a także wagony służące do transportu towarowego. Do czasu transakcji, pakiet większościowy Transtechu należał do firmy Pritech Oy.
– W ostatnich latach firma Škoda Transportation miała znaczące osiągnięcia, szczególnie na rynkach zagranicznych. Naszym długofalowym celem jest umocnienie pozycji firmy – przede wszystkim w Europie Zachodniej. Zakup pakietu większościowego fińskiego przedsiębiorstwa Transtech jest jednym z kroków, które umożliwiają realizację tej długofalowej strategii – mówi Tomáš Krsek – prezes zarządu firmy Škoda Transportation.
Transtech jest największym producentem taboru kolejowego w Finlandii. Wśród jego sztandarowych produktów są piętrowe wagony funkcjonujące w systemie push-pull, tramwaje, a także podzespoły. Firma zatrudnia około 500 pracowników. Kluczowym kontraktem podmiotu jest w tej chwili dostawa piętrowych pociągów, które mogą rozpędzać się do prędkości 200 km/h. Kontrakt jest realizowany dla Kolei Fińskich VR. Firma zawarła także umowę ramową na dostawę niskopodłogowych tramwajów dla Helsinek.
– Dzięki nabyciu udziałów w firmie Transtech, Škoda Transportation przeistoczyła się w kluczowego gracza w sektorze produkcji taboru kolejowego na rynku fińskim. Równie istotny jest fakt, że przejęcie pakietu większościowego jest nie bez znaczenia dla rozwoju naszego biznesu w całej Skandynawii – mówi Zdeněk Majer, wiceprezes ds. sprzedaży w Škoda Transportation. Jak dodaje, ważnym aspektem nabycia udziałów Transtechu jest wymiana doświadczeń, a fiński podmiot produkuje m.in. tabor przystosowany do trudnych warunków klimatycznych. – Wierzę, że będziemy umieli wykorzystać tę wiedzę i doświadczenie, m. in. w kolejnych przetargach, w których chcemy startować w Skandynawii – dodaje Zdeněk Majer.