Nowy cennik za dostęp do infrastruktury PKP PLK nie wpłynie na zmianę liczby pociągów SKM Trójmiasto – przy czym większość pracy eksploatacyjnej tego przewoźnika odbywa się na linii nie będącej w zarządzie PKP PLK.
Przed kilkoma dniami prezes Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdził nowy cennik za dostęp do infrastruktury PKP PLK, który zacznie obowiązywać od grudnia 2013 r., wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy. Nowy cennik zakłada przeciętny spadek stawek za dostęp do infrastruktury o 20,4%, jednak w przypadku niektórych kategorii pociągów i kategorii linii nastąpi wzrost kosztów. Odczują go szczególnie przewoźnicy pasażerscy dysponujący lekkimi składami (głównie autobusami szynowymi i ezt). Nowa kalkulacja stawek została dokonana na bazie wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, zgodnie z którym do wyznaczenia stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej należy przyjąć wyłącznie koszty, które są bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM Trójmiasto, na odcinku Tczew-Gdańsk Gł. (SKM powróci do obsługi tego odcinka za kilka miesięcy – nie wcześniej niż w marcu 2014 r.) opłaty podstawowe dostępu do infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK wzrosną o ok. 20%, a na odcinku Rumia-Wejherowo-Słupsk będą niższe o ok. 12 %. – Z uwagi na to, że większość pociągów prowadzimy po swojej linii [250, Gdańsk Gł.-Rumia – red.], przyjęty cennik PKP PLK, pozostaje bez wpływu na założoną ilość pociągów PKP SKM. O konstrukcji rozkładu jazdy decydowały bowiem realne potrzeby pasażerów, powiązane z możliwościami finansowymi PKP SKM oraz organizatora przewozów – mówi Marcin Głuszek.
W 2012 r. praca eksploatacyjna SKM wyniosła 3 404,4 tys. pockm, z czego na sieci PKP PLK wykonano 1 491,7 tys. pockm (43,8%).