Od dziś między Skierniewicami a Warszawą kursuje dwukrotnie więcej autobusów komunikacji uzupełniającej okrojoną ofertę kolejową. Informację o zmianie rozkładu przewoźnik opublikował na jedynie kilkanaście godzin przed pierwszym dodatkowym kursem. We wrześniu udało się też ostatecznie uregulować kwestię honorowania biletów KM.
Od dziś znacznie rozszerzona została oferta kolejowej komunikacji zastępczej na trasie Skierniewice – Warszawa. Zamiast pięciu par kursów PKP Intercity wspólnie z PKP PLK uruchomi dziesięć porannych autokarów ze Skierniewic do stolicy i dziesięć w godzinach popołudniowych z powrotem. Bez zmian pozostaje rozkład jazdy dodatkowych autobusów z Żyrardowa – tę trasę nadal obsłuży 10 par kursów.
Chętnych jest więcej niż miejsc
Autokarowe linie łączące Skierniewice i Żyrardów ze stołecznym Dworcem Zachodnim powstały 1 września i miały przynajmniej częściowo zrekompensować mieszkańcom miast leżących przy remontowanej linii zmniejszoną ofertę pociągów TLK. Pozwalają stosunkowo szybko dotrzeć do Warszawy, nie opóźniają się też z powodu częstych na modernizowanym ciągu usterek czy awarii.
Choć przez pierwszych kilka dni kursów frekwencja w autobusach była niska, dziś niemal każdy autokar odjeżdża z wszystkimi miejscami zajętymi. Niejednokrotnie na przystankach pozostają ci, dla których zabrakło wolnego fotela, a rano przed dworcami w Skierniewicach i w Żyrardowie na kilkanaście minut przed podstawieniem pojazdu tworzą się kolejki oczekujących. Częściowym rozwiązaniem problemu zbyt dużej liczby chętnych mają być nowe połączenia uruchamiane pomiędzy realizowanymi dotychczas kursami.
Częstotliwość jak autobusu miejskiego
Na linii skierniewickiej wprowadzono więc taki sam jak na żyrardowskiej piętnastominutowy takt. Autokary odjadą więc rano spod skierniewickiego dworca co kwadrans od 4:45 do 7:00, a z dworca Warszawa Zachodnia będą wracać od 15:30 do 17:30 i dodatkowo o 18:00. Nowy rozkład jazdy PKP Intercity ogłosiło – to stało się już tradycją w przypadku połączeń na remontowanym ciągu Łódź – Warszawa – w ostatniej chwili. Jeszcze w poniedziałek popołudniu Marta Ziemska z biura komunikacji i public relations PKP IC mówiła nam, że grafik połączeń wciąż nie jest znany. – Informacje na ten temat ogłosimy najszybciej, jak to będzie możliwe – zapewniała. Ostatecznie obowiązujący od dzisiejszego poranka plan spółka zaprezentowała dopiero wczoraj wieczorem.
Do autobusu z biletem KM, ale nie zawsze
We wrześniu ostatecznie udało się natomiast rozstrzygnąć problematyczną na początku funkcjonowania dodatkowych linii kwestię honorowania w autobusach biletów Kolei Mazowieckich. Choć Intercity ma podpisaną z KM umowę o wzajemnym uznawaniu biletów w pociągach, wątpliwości budziło stosowanie jej w komunikacji autokarowej.
– Po dość długich rozmowach z przedstawicielami PKP Intercity osiągnęliśmy porozumienie, dzięki któremu podróżni posiadający bilety KM mogą korzystać z przejazdów autobusową komunikacją uzupełniającą uruchamianą przez PKP IC – mówił „Rynkowi Kolejowemu” Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich. – Chcę jednak zauważyć, że warunki porozumienia o honorowaniu biletów KM nie są w pełni zadowalające. Mam tu na myśli to, że w autobusach IC nasi podróżni traktowani są jako pasażerowie drugorzędni, a pierwszeństwo do zajmowania miejsc mają ci, którzy kupili bilety na pociąg IC. Wydaje mi się, że nie tak powinny wyglądać relacje partnerskie, o jakie przecież chodzi w biznesie – ocenił.