Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Samorządy szansą na utrzymanie sieci kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
07-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg/łm, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Samorządy szansą na utrzymanie sieci kolejowej
Od dłuższego czasu Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zmniejszenie długości linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Prawdopodobnie zmniejszy się ona z 19 do 14 tysięcy kilometrów. Czy samorządy przejmą pozostałe linie kolejowe – te o znaczeniu lokalnym?

Ministerstwo chce określić, utrzymywanie których linii kolejowych będzie finansowane z budżetu w ramach kontraktu z PLK. Od pewnego czasu niepotrzebne państwu linie kolejowe mogą natomiast przejmować samorządy. Czy samorządy „przyjmą” 5 tysięcy kilometrów linii kolejowych? - Byłoby to najprostsze rozwiązanie. Prędzej czy później może przecież nastąpić sytuacja, że te linie kolejowe będą znów używane – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP PLK. – Najważniejsze, to utrzymać ciągłość działek nawet w przypadku likwidacji linii kolejowej. Wtedy taką linię można szybko odbudować – zaznacza natomiast prezes zarządcy infrastruktury, Zbigniew Szafrański.

- Niektóre samorządy pracują wyjątkowo dobrze w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, część z linii poddawana jest modernizacji. Myślę, że to jest przyszłość. Samorządy powinny rozwijać się w tym zakresie – nowe obowiązki nakłada na nie ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. A ruch na drogach jest coraz większy i stopniowo się one zapychają – przypomina Pawłowski. - Coraz trudniej będzie wjechać do dużych miast i tu szansą może być kolej. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby samorządy przejęły część linii kolejowych i nimi zarządzały, oczywiście pod warunkiem spełnienia określonych prawem przesłanek – zaznaczył członek zarządu PKP PLK.

Samorządy obecnie nie zajmują się infrastrukturą kolejową, tylko przede wszystkim przewozami. Część województw, oprócz posiadanych Przewozów Regionalnych założyła własne spółki przewozowe. Ta sytuacja jest korzystna dla…zarządcy infrastruktury - Dywersyfikacja przychodów daje nam większe bezpieczeństwo. Jeśli jakiś podmiot wpadnie w tarapaty finansowe, to jest on jeden. Zła sytuacja finansowa tak dużego podmiotu jak np. Przewozy Regionalne ma potężny wpływ na przychody naszej spółki i może zachwiać stabilnością naszej spółki. Co innego, jeśli operatorów jest więcej. Oczywiście, organizacyjnie jest z tym więcej pracy, ale suma summarum, myślę, że tworzenie osobnych przewoźników przez samorządy jest dla nas dobrym rozwiązaniem. Zresztą im większa konkurencja tym bardziej na tym korzysta klient – powiedział Andrzej Pawłowski.
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

500 przejazdów drogowo-kolejowych do modernizacji z funduszy UE?

Biznes

500 przejazdów drogowo-kolejowych do modernizacji z funduszy UE?

mg, Rynek Infrastruktury, 5 lipca 2011 05 lipca 2011

Pawłowski: Kontenery to szansa dla kolei

Biznes

Pawłowski: Kontenery to szansa dla kolei

mg, Rynek Infrastruktury 23 września 2011

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

500 przejazdów drogowo-kolejowych do modernizacji z funduszy UE?

Biznes

500 przejazdów drogowo-kolejowych do modernizacji z funduszy UE?

mg, Rynek Infrastruktury, 5 lipca 2011 05 lipca 2011

Pawłowski: Kontenery to szansa dla kolei

Biznes

Pawłowski: Kontenery to szansa dla kolei

mg, Rynek Infrastruktury 23 września 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5