- Przygotowujemy projekt modernizacji ponad 500 przejazdów kolejowych, który chcemy przedstawić Komisji Europejskiej – poinformował członek zarządu PKP PLK Andrzej Pawłowski podczas konferencji „Bezpieczeństwo w transporcie drogowym i kolejowym”. Na doprowadzenie wszystkich przejazdów kolejowych w Polsce do stanu dobrego, potrzeba ponad 350 mln zł.
Jak zaznaczają PKP Polskie Linie Kolejowe, skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi w poziomie szyn są elementem drogi kolejowej podlegającym najszybszej dekapitalizacji wynikającej z sumarycznego obciążenia ruchem kolejowym i drogowym i jednocześnie najbardziej narażonym na powstawanie wypadków.
W Polsce funkcjonuje obecnie ponad 2700 przejazdów kategorii „A”, 670 kategorii „B”, 1300 kategorii „C”, 10300 kategorii „D”, 520 kategorii „E” i ponad 800 kategorii „F”. Razem daje to ponad 16 400 przejazdów. PKP PLK, dokonując oceny stanu nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych przyjęła kryteria oceny: dobra (nawierzchnia nie wymagająca robót naprawczych poza bieżącą konserwacją), zadowalająca (nawierzchnia wymagająca poza robotami konserwacyjnymi, wymiany pojedynczych elementów) oraz niezadowalająca (nawierzchnia wymaga wymiany elementów na powierzchni ponad 30 proc. całej powierzchni przejazdu).
Według danych PKP PLK, aby doprowadzić do stanu dobrego wszystkie przejazdy kategorii „A” znajdujące się w stanie dostatecznym i niezadowalającym, należałoby „od ręki” zainwestować prawie 110 mln zł. W przypadku przejazdów kategorii „B” to kwota ponad 11 mln zł, kategorii „C” – 36 mln zł, „D” – ponad 180 mln zł, „E” – prawie 7 mln zł, a kategorii „F” – również niemal 7 mln zł. Łączna kwota, którą należałoby na to przeznaczyć to ok. 352 mln zł.
Polskie Linie Kolejowe zwracają uwagę na fakt, że oprócz stanu technicznego nawierzchni i urządzeń zabezpieczenia przejazdów, bardzo poważnym problemem jest zwierzanie obsługi przejazdów kategorii A. Wynika to z ograniczeń zatrudnieniowych spółki i stosowane jest na przejazdach o bardzo małym natężeniu ruchu lub tylko w godzinach, w których nie jest prowadzony ruch pociągów.
- Jednak kwestia bezpieczeństwa to nie zawsze sprawa związana z kategorią przejazdów. Najważniejsza jest świadomość ludzi. Co roku przejazdów modernizowanych przybywa, ale wszystkiego od razu nie jesteśmy w stanie zrobić – podkreślał Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP PLK.
