Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Są odwołania w przetargu na 19 pociągów dla Południa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Są odwołania w przetargu na 19 pociągów dla Południa
Newag i Pesa złożyły odwołania od warunków przetargu na dostawę 19 pociągów organizowanego przez południowe województwa Polski. Newag zarzuca zamawiającemu, że wymogi przetargu napisane są "pod" Elfa Pesy, a Pesa - że może on naciągać wykonawców na kary umowne.

Wart 342 milionów złotych zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przez województwa: Małopolskie, Podkarpackie, Śląskie i Świętokrzyskie. Przetarg na dostawę 19 trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych został rozpisany w drugiej połowie marca. Więcej o przetargu piszemy tutaj.

Wskazali wprost na Elfa?

Do Krajowej Izby Odwoławczej już wpłynęły odwołania największych krajowych producentów taboru – Newagu i Pesy. Newag zarzuca zamawiającemu, że wymogi specyfikacji zamówienia może spełnić tylko Elf 21WE Pesy. Dlaczego? Newag wskazuje na zapis wymagający zastosowania falownika chłodzonego cieczą i zabudowanego na dachu. To rozwiązanie wprost z Elfa.

Newag punktuje, że pozostali producenci, również zagraniczni, musieliby dopiero takie rozwiązanie zaprojektować, co wydłuży proces dostawy o czas otrzymania homologacji. Nowosądecki producent uważa, że jego rozwiązanie – zabudowa modułowa we wnętrzu i chłodzenie powietrzem – jest funkcjonalnie równoważne a co więcej – zabudowa falownika na dachu stoi w sprzeczności z innym zapisem SIWZ, mówiącym o konieczności naprawy lub wymiany podzespołów w 15 minut. Newag wskazuje też przy okazji, że zamówienie tylko jednego falownika na pociąg nie wystarczy do odpowiedniej redundancji urządzeń.

Województwa mogą nadużywać pozycji dominującej na rynku...kupujących

Zarzuty Pesy są tymczasem zupełnie innego typu. Producent podnosi kilkanaście argumentów które według niego dowodzą, że zamawiający…nadużywa pozycji dominującej na rynku  kupujących tabor pasażerski, narzucając niekorzystne dla dostawców warunki umowy.

Według Pesy województwo, które będzie właścicielem pociągu, może w przypadku np. awarii pojazdu odnieść korzyść większą, niż tylko równoważącą stratę. Pesa zwraca uwagę na brak określenia górnej granicy kar umownych, nieprecyzyjne określenie powrotu pojazdu do eksploatacji po awarii. Producentowi nie podoba się również możliwość filmowania przez zamawiającego procesu produkcji.

Należy zauważyć, że część postulatów, dotyczących zbyt dużej elastyczności w zmianie przedmiotu i terminu finansowania zamówienia, województwo rozpatrzyło pozytywnie, zmieniając odpowiednie zapisy w specyfikacji zamówienia. Resztą zarzutów zajmie się Krajowa Izba Odwoławcza.

Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

Pesa: Budując pociągi KDP będziemy prawdziwym partnerem dla Talgo

Tabor i technika

Talgo i PESA chcą razem budować pociągi KDP dla CPK

Tabor i technika

Zobacz również:

Impulsy Południowej Grupy Zakupowej: Podkarpackie

Fotorelacje

Impulsy Południowej Grupy Zakupowej: Podkarpackie

jm/kch, Rynek Kolejowy 04 września 2014

Co z nowymi pociągami dla południowych województw?

Tabor i technika

Co z nowymi pociągami dla południowych województw?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 03 października 2014

Druga fala Impulsów dla Południowej Grupy Zakupowej

Fotorelacje

Druga fala Impulsów dla Południowej Grupy Zakupowej

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 13 marca 2015

Pozostałe z wątku:

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

Pesa: Budując pociągi KDP będziemy prawdziwym partnerem dla Talgo

Tabor i technika

Talgo i PESA chcą razem budować pociągi KDP dla CPK

Tabor i technika

Zobacz również:

Impulsy Południowej Grupy Zakupowej: Podkarpackie

Fotorelacje

Impulsy Południowej Grupy Zakupowej: Podkarpackie

jm/kch, Rynek Kolejowy 04 września 2014

Co z nowymi pociągami dla południowych województw?

Tabor i technika

Co z nowymi pociągami dla południowych województw?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 03 października 2014

Druga fala Impulsów dla Południowej Grupy Zakupowej

Fotorelacje

Druga fala Impulsów dla Południowej Grupy Zakupowej

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 13 marca 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5