Partnerzy serwisu:
Biznes

Rostowski: Walka o budżet unijny będzie długa i krwawa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
30-06-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Infrastruktury, 30 czerwca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rostowski: Walka o budżet unijny będzie długa i krwawa
Komisja Europejska przedstawiła projekt nowego budżetu UE na lata 2014-20, proponując przeznaczenie ok. 80 mld euro dla Polski w ramach polityki spójności. Przeciwne są temu największe kraje UE, będące płatnikami netto. - Ta walka będzie długa i krwawa. A opór szczególnie bezwzględny w obecnych warunkach – uważa minister finansów Jacek Rostowski.

- Nie możemy nie doceniać oporu, jaki stawiają kraje-płatnicy netto: Wielka Brytania, Niemcy, Szwecja, Holandia, Finlandia. Ponieważ składają się na pomoc dla Grecji, Irlandii i Portugalii, tną swoje budżety i nie mogą sobie pozwolić na tak hojny fundusz unijny. A uchwalenie 7-letniego budżetu UE wymaga jednomyślności. - ocenił minister Jacek Rostowski podczas wywiadu w TOK FM.

Duże pieniądze z UE dla Polski to także konieczność znalezienia funduszy na wkład własny w poszczególnych inwestycjach. - To na pewno jest kłopot, ale podejmujemy się go. To wielka szansa dla Polski. Możemy wreszcie zainwestować na wielką skalę w infrastrukturę, naukę, kapitał ludzki i w innowacyjną gospodarkę i to robić w 2/3 lub czasami nawet więcej ze środków Unii Europejskiej. Węgrzy nie czekali na przystąpienie do Unii Europejskiej aby zbudować autostrady u siebie. W dużej mierze dlatego mają taki kłopot z długiem publicznym dzisiaj. Oczywiście Unia Europejska nie zwróci im dzisiaj za te drogi, które zbudowali - podkreślił minister.

Na ile pieniędzy w nadchodzącej perspektywie unijnej mogą liczyć poszczególne gałęzie transportu? - Liczę na to, że jeśli nawet globalna kwota przeznaczona na projekty transportowe w Polsce w kolejnej perspektywie będzie mniejsza, to kolej zachowa swój stan posiadania – mówił niedawno prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański. – Liczymy na ok. 30 mld zł w latach 2014-2020 – zaznaczył szef PKP Polskich Linii Kolejowych.

- W kolejnym budżecie UE najpewniej bardziej poszkodowane będą drogi, a zyska kolej, gdyż Komisja Europejska będzie naciskać na utrzymanie proporcji na inwestycje infrastrukturalne w stosunku 60:40 na korzyść kolei. Szacuje się, że kolej może otrzymać nawet o miliard euro więcej w nasptępnej perspektywie finansowej - uważa dyrektor programowy Railway Business Forum, Adrian Furgalski.

W obecnej perspektywie unijnej fundusze UE na drogi to ponad 130 mld zł, a na kolej - ok. 21 mld zł.

\

 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rostowski: Dobre zarządzanie pozwoli odrobić straty na kolei

Biznes

Rostowski: Dobre zarządzanie pozwoli odrobić straty na kolei

IAR, 17 czerwca 2010 17 czerwca 2010

Dochód z obligacji PKP bez podatku

Biznes

Dochód z obligacji PKP bez podatku

Rzeczpospolita 25 października 2011

Rostowski: Przeważyła perspektywa szybkich połączeń

Biznes

Rostowski: BGK będzie finansował nowe inwestycje infrastrukturalne

Kadry

Ministrowie podliczają exposé premiera

Prawo i polityka

Ministrowie podliczają exposé premiera

Rynek Infrastruktury 15 października 2012

Minister Nowak zostaje na stanowisku. Rostowski wicepremierem

Kadry

Zobacz również:

Rostowski: Dobre zarządzanie pozwoli odrobić straty na kolei

Biznes

Rostowski: Dobre zarządzanie pozwoli odrobić straty na kolei

IAR, 17 czerwca 2010 17 czerwca 2010

Dochód z obligacji PKP bez podatku

Biznes

Dochód z obligacji PKP bez podatku

Rzeczpospolita 25 października 2011

Rostowski: Przeważyła perspektywa szybkich połączeń

Biznes

Rostowski: BGK będzie finansował nowe inwestycje infrastrukturalne

Kadry

Ministrowie podliczają exposé premiera

Prawo i polityka

Ministrowie podliczają exposé premiera

Rynek Infrastruktury 15 października 2012

Minister Nowak zostaje na stanowisku. Rostowski wicepremierem

Kadry

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5