Szybkie połączenia pomiędzy największymi miastami i konieczność wydania środków unijnych - tak minister finansów Jacek Rostowski uzasadnia decyzję o przeniesieniu większej części środków z akcyzy drogowej na dotację celową dla kolei.
Trwające od dłuższego czasu przymiarki do budżetu państwa na przyszły rok przewidywały obniżenie dotacji podmiotowej (na utrzymanie infrastruktury) dla zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe. Głównym orędownikiem oszczędzania na kolei było Ministerstwo Finansów z ministrem Jackiem Rostowskim na czele. Ostatecznie w projekcie budżetu pieniędzy na kolej będzie jednak więcej, a nie mniej. Utrzymana na podobnym poziomie zostanie dotacja podmiotowa, a dotacja celowa - na inwestycje - wzrośnie. – To sukces kolei – skomentował wiceminister transportu Andrzej Massel.
Zgodnie z przyjętym we wtorek przez Radę Ministrów projektem ustawy budżetowej dotacja podmiotowa dla PKP Polskich Linii Kolejowych na dofinansowanie kosztów remontu i utrzymania infrastruktury kolejowej w 2013 roku wyniesie niemal 1 mld 280 mln zł. To nieco ponad 16 mln zł mniej niż w tegorocznym budżecie. Znacznie wzrośnie za to dotacja celowa dla PKP PLK na realizację zadań inwestycyjnych na liniach kolejowych o państwowym znaczeniu oraz na dworcach kolejowych. W projekcie budżetu na 2013 rok zapisano na ten cel 1 497 mln zł, podczas gdy w tym roku jest to niecałe 940 mln zł. Zwiększeniu uległa także dotacja dla PKP Intercity i Przewozów Regionalnych do przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych, z obecnych 295 mln zł do 333,8 mln zł w przyszłym roku.
Jakie argumenty przekonały ministra finansów do zmiany decyzji i przekazania kolei nie mniejszej, a większej kwoty? - Argument był taki, że te inwestycje remontowe bardzo szybko dadzą znaczącą poprawę szybkości przejazdu pomiędzy głównymi miastami. Poza tym większa dotacja celowa pozwoli maksymalnie wykorzystać środki unijne na kolei - powiedział dziś "Rynkowi Kolejowemu" Jacek Rostowski.
Zdaniem Piotra Faryny, dyrektora biura Forum Kolejowego – Railway Busienss Forum (RBF), dzięki tej decyzji branża kolejowa odetchnęła z ulgą. – Odetchnęliśmy z ulgą, bowiem obcięcie wydatków państwa na infrastrukturę nie tylko pogorszyłoby warunki konkurencji międzygałęziowej w transporcie, ale mogłoby wpłynąć na spowolnienie modernizacji sieci i planowane projekty zakupu taboru – uważa Piotr Faryna (czytaj więcej).
Jednak przesunięcie pieniędzy z akcyzy na inwestycje kolejowe spowoduje wyrwę w budżecie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak ministerstwo zamierza ją wypełnić? - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zostanie zasilona środkami w kwocie 400 milionów złotych, które zostaną przesunięte z programu dróg lokalnych, a pozostałe 165 milionów złotych będzie mógł wyłożyć Krajowy Fundusz Drogowy - wyjaśnił Rostowski.