Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Rogowska kolej utrzymała poziom przewozów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Rogowska kolej utrzymała poziom przewozów
Zarządzana przez organizację pozarządową Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa – Biała przewiozła ponad 8 tysięcy podróżnych w 2014 r. Dwie trzecie podróżnych wybrało pociągi rozkładowe, uruchamiane na jedynej eksploatowanej w województwie łódzkim drodze żelaznej o niższym od 1435 mm rozstawie szyn.

Kolej Rogów - Rawa – Biała

Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała powstała podczas I wojny światowej w celach militarnych. Po I wojnie światowej jej zarządcą zostało PKP. W 2002 r. zarząd nad koleją wąskotorową przejęła Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych, która uruchomiła przewozy oraz podjęła się prac niezbędnych do utrzymania przejezdności trasy. Omawiana kolej wąskotorowa w roku 2015 będzie obchodzić 100-lecie powstania.

Przewozy w 2014 r.

W ubiegłym roku wielkość przewozów pasażerskich była podobna jak w 2013 r.
- W 2014 roku Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała przewiozła ponad 8 tysięcy pasażerów z czego ok. 65% to pasażerowie pociągów rozkładowych. Pozostali pasażerowie zostali przewiezieni kursami czarterowymi - informuje „Rynek Kolejowy” Michał Zajfert, Członek Zarządu Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, która jest operatorem dawnej kolei dojazdowej. 

Podobny wynik przewozowy (porównując rok do roku) wynikał z braku większych zmian w ofercie przewoźnika. Pociągi rozkładowe były uruchamiane w niedziele na odcinku Rogów - Jeżów. Ponadto w wybrane dni składy kursowały na dłuższych trasach. Ruch realizowany jest wagonami pasażerskimi zamkniętymi i otwartymi, które są prowadzone lokomotywami spalinowymi. Na Zabytkowej Kolei Wąskotorowej wykorzystywana jest trasa o długości 49 km.

Jednak prowadzenie przewozów to nie jedyna aktywność Fundacji na Kolei Wąskotorowej Rogów - Rawa – Biała. Organizacja pozarządowa angażuje się w prace infrastrukturalne oraz prace nad taborem.
Odnośnie robót torowych operatorowi zależy na utrzymaniu przejezdności całej zarządzanej drogi kolejowej.
- Cały czas pracujemy nad utrzymaniem przejezdności linii. Przykłady z innych rejonów Polski pokazują że nawet chwilowe zaniedbanie prowadzi do likwidacji kolejnych kilometrów wąskotorowych szlaków. To niestety najczęściej "bilet w jedną stronę", bez szans odbudowy w kolejnych latach – uważa udzielający nam informacji.

Zarządca kolei prowadzi również prace nad własnymi jednostkami taboru.

- Na warsztacie znajduje się obecnie wagon letni oraz kończona jest naprawa główna najmniejszej naszej lokomotywy Wls40. Ze względu na unikatowy i muzealny charakter naszej kolei w tym aspekcie pracujemy z największą pieczołowitością. Z resztą w Polsce, ale także poza jej granicami jesteśmy już z tego znani i jest to nasz wyróżnik – chwali się nasz rozmówca.

Obok lokomotyw i wagonów realizujących przewozy, Fundacja chwali się także „największą w Polsce kolekcją zabytkowego taboru wąskotorowego zgromadzonego przez hobbystów. Nasza kolekcja jest jedną z największych w Europie.” Staraniem operatora kolejne jednostki taboru poddawane są renowacji i przywracane do ruchu.

Finanse

Kolej Wąskotorowa utrzymuje się głównie z wpływów z biletów. Duże znaczenie mają także darowizny przekazywanych Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. Nie bez znaczenia jest  wolontariat. W tym roku będzie także możliwość wsparcia poprzez przekazanie 1% podatku. Natomiast większego znaczenia nie mają środki przekazywane przez organy samorządu terytorialnego.
-  Samorządy wspierają nasze zadania kwotami nieprzekraczającymi łącznie kilku tysięcy złotych w
skali roku – wyjaśnia Michał Zajfert.
Taka forma finansowania najdłuższej eksploatowanej kolei wąskotorowej w Polsce powoduje, że praktycznie nie są prowadzone żadne inwestycje. Nie jest łatwe nawet zapewnienie środków na bieżące utrzymanie szlaków.
- Koszty samego dozoru infrastruktury i jej przeglądów nie są bez znaczenia. Tutaj, poza własnym nadzorem i bieżącym organizowaniem niezbędnych napraw, jesteśmy kontrolowani przez Urząd Transportu Kolejowego. Ostatnią kontrolę mieliśmy we wrześniu 2014 r. - podaje Członek Zarządu Fundacji.

Szansa na trwałą poprawę sytuacji?

W ubiegłym roku przedstawiciele Fundacji prowadzili rozmowy na temat realizacji dużego projektu rewitalizacyjnego, który ma pozwolić na wypracowanie docelowych rozwiązań dla zachowania zabytkowej kolei wąskotorowej. Jednym z pomysłów jest utworzenie samorządowej instytucji kultury. Wtedy koleją wąskotorową „zaopiekowałyby” się zainteresowane samorządy – Powiat Rawski, Miasto Biała Rawska, Gmina Rogów. Jednak w ocenie naszego rozmówcy kluczowe znaczenie będzie miało zaangażowanie władz samorządu województwa łódzkiego. Dotychczas jednak nie ma stanowiska Zarządu w tej sprawie.

- Patrząc jednak na realizowane ostatnio w łódzkiem projekty można mieć nadzieję że także Zarząd
Województwa zechce zaangażować się w to przedsięwzięcie – kończy Michał Zajfert.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

Pasażer

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

inf pras. 29 maja 2023

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

Pasażer

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

inf. pras oprac. JM 23 kwietnia 2023

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Infrastruktura

Pierwszy od 40 lat pociąg towarowy z trakcją parową [zdjęcia]

Fotorelacje

Powiat średzki ma lokomotywę [zdjęcia] [film]

Fotorelacje

Powiat średzki ma lokomotywę [zdjęcia] [film]

Jakub Madrjas 02 kwietnia 2022

Zobacz również:

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

Pasażer

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

inf pras. 29 maja 2023

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

Pasażer

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

inf. pras oprac. JM 23 kwietnia 2023

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Infrastruktura

Pierwszy od 40 lat pociąg towarowy z trakcją parową [zdjęcia]

Fotorelacje

Powiat średzki ma lokomotywę [zdjęcia] [film]

Fotorelacje

Powiat średzki ma lokomotywę [zdjęcia] [film]

Jakub Madrjas 02 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5