Partnerzy serwisu:
Pasażer

Przewozy dotowane to 97% rynku w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Przewozy dotowane to 97% rynku w Polsce
fot. Jon Worth, CC BY 2.0 DEED, flickr.com
W całym 2023 r. z kolei skorzystało 374,4 mln pasażerów. 97% podróżnych skorzystało z przewozów o charakterze publicznym. Połączenia komercyjne zakończyły rok z udziałem na poziomie 2,2% - wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego.

W ostatnim kwartale 2023 r. z podróży koleją skorzystało ponad 98 mln. To był zdecydowanie najlepszy kwartał w przewozach pasażerskich od początku wieku 

Rodzaje przewozów

W IV kwartale pociągami podróżowało 98,3 mln pasażerów. To o 5,1 mln osób więcej, niż w ostatnim kwartale 2022 r. Najczęściej korzystali oni z przewozów o charakterze usług publicznych (PSC) – było to 95,1 mln pasażerów (w porównaniu do 91,2 mln pasażerów w IV kwartale 2022 r. był to wzrost o 4,7%). Z pociągów komercyjnych skorzystało 2,2 mln pasażerów (wzrost o 34,3% w porównaniu do 1,6 mln w IV kwartale 2022 r.). Natomiast z przejazdów okazjonalnych skorzystało ponad 1 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 30,1% w porównaniu z ostatnim kwartałem 2022 r.

W porównaniu do wyników z IV kwartału 2022 r. udział pasażerów przewiezionych w ramach przewozów PSC zmniejszył się o 0,7 punktu procentowego, udział przewozów komercyjnych wzrósł o 0,5 punktu procentowego, a przewozów okazjonalnych wzrósł o 0,2 punktu procentowego.

W całym 2023 r. z kolei skorzystało 374,4 mln pasażerów. 97% podróżnych skorzystało z przewozów o charakterze publicznym. Połączenia komercyjne zakończyły rok z udziałem na poziomie 2,2%. Najmniej pasażerów było zainteresowanych przewozami okazjonalnymi – w 2023 r. było to 0,7% pasażerów.

Praca przewozowa

W IV kwartale 2023 r. pociągi pasażerskie wykonały pracę przewozową na poziomie 6,3 mld pasażerokilometrów. W porównaniu do 6 mld pasażerokilometrów w ostatnim kwartale 2022 r. oznacza to wzrost o 6,1%. Praca przewozowa w przewozach o charakterze usług publicznych wyniosła 5,7 mld pasażerokilometrów, czyli o 5,2% więcej w porównaniu do analogicznego kwartału 2022 r. W zakresie przewozów komercyjnych było to 0,6 mld pasażerokilometrów (wzrost o 17,8%), a w przypadku przewozów okazjonalnych praca przewozowa osiągnęła 10 mln pasażerokilometrów (w tym przypadku spadek o 10,4%).

W IV kwartale 2023 r. udział najpopularniejszych przewozów o charakterze usług publicznych według pracy przewozowej wyniósł niemal 91%, i był o 0,8 punktu procentowego mniejszy niż w ostatnim kwartale 2022 r. Udział przewozów komercyjnych osiągnął poziom 8,8%, czyli wzrósł o 0,9 punktu procentowego. Przewozy komercyjne zdobyły 0,2% udziału w rynku, zaliczając spadek o 0,04 punktu procentowego.

Praca przewozowa osiągnęła w całym 2023 r. poziom 25,6 mld tonokilometrów, z czego 91,8% przypadło przewozom PSC. Przewozy komercyjne wypracowały wynik na poziomie 8,7%, a 0,2% – przewozy okazjonalne.

Kategoria przewozów

W IV kwartale 2023 r. liczba pasażerów spadła jedynie w kategorii przewozów międzynarodowych (EuroCity o 3,4% oraz osobowych o 8,3%). W pozostałych kategoriach liczba podróżnych wzrosła. Co ciekawe największe wzrosty były w pozostałych kategoriach przewozów międzynarodowych.

W najpopularniejszej kategorii przewozów, czyli w przewozach wojewódzkich osobowych i aglomeracyjnych, w IV kwartale 2023 r. podróżowało 78,6 mln pasażerów (wzrost o 3,7% rok do roku). W relacjach międzywojewódzkich podróżowało 16,2 mln osób, co z kolei dało wzrost o 10,4% w porównaniu do IV kwartału 2022 r.

W 2023 r. najwięcej podróżnych – 79,7% – skorzystało z przewozów wojewódzkich osobowych i aglomeracyjnych, 14,9% pasażerów wybrało przewozy międzywojewódzkie pospieszne. W pozostałych kategoriach liczba pasażerów nie przekroczyła 2% udziału.

Klasa przewozów

W IV kwartale 2023 r. z przejazdów I klasą skorzystało 1,5 mln pasażerów, czyli 1,5% wszystkich osób, które jeździły koleją. To o 20,7% więcej w porównaniu z ostatnim kwartałem 2022 r. Zdecydowana większość pasażerów (96,7 mln) skorzystała jednak z wagonów i miejsc II klasy (98,4% wszystkich podróżujących). Wzrost rok do roku to w tym przypadku 5,3%. Z wagonów sypialnych skorzystało 55 tys., a z wagonów z miejscami do leżenia niemal 61 tys. pasażerów. Oznaczało to wzrosty kolejno o 0,9% oraz 10%.

Zdecydowana większość, bo aż 98,3% pasażerów skorzystała w całym roku z przejazdów drugą klasą. Pierwszą klasą podróżowało 1,5% podróżnych, natomiast z wagonów sypialnych i wagonów z miejscami do leżenia skorzystało po 0,1% osób.

Rodzaje biletów

W IV kwartale największą popularnością cieszyły się bilety jednorazowe. Tak podróżowało 45,7 mln osób, czyli 46,5% podróżnych. Ponad 21 mln z nich zakupiło bilety ulgowe. 43,4% osób (42,6 mln) korzystało z biletów okresowych, z czego niemal 30 mln z ulgowych. Pozostałe 10% (10 mln) osób kupiło inne rodzaje dostępnych biletów.

W porównaniu do wyników rok do roku liczba zakupionych biletów jednorazowych wzrosła o 5,6% (w tym o 5,5% bilety ulgowe). Sprzedaż biletów okresowych wzrosła o 2,9% (wzrost o 5,2% biletów ulgowych), a pozostałe odnotowały wzrost o 17,1%.

Na przestrzeni 2023 r. z zakupu biletów jednorazowych skorzystało 187,7 mln pasażerów, co stanowiło 50,1% udziału wszystkich podróżnych. Z tego 88,2 mln to były bilety ulgowe. Bilety okresowe zakupiło 152 mln osób i to przełożyło się na udział na poziomie 40,6%. Z ulg skorzystało 94 mln podróżnych. W przypadku pozostałych rodzajów biletów udział wyniósł 9,3%, co oznaczało zakup przez 34,7 mln pasażerów.

Porównanie z III kwartałem 2023 r.

W porównaniu IV kwartału 2023 r. do III kwartału 2023 r. liczba pasażerów była większa o 3,8 mln (4,1%). W ramach usług o charakterze publicznym wzrost wyniósł 3,9 mln osób (4,3%), a w ramach przewozów okazjonalnych 0,2 mln (wzrost o 29,7%). Spadek o 0,3 mln podróżnych (13,1%) dotknął przewozy komercyjne.

W IV kwartale 2023 r. przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 6,3 mld pasażerokilometrów, w III kwartale 2023 r. praca przewozowa była o 1 mld pasażerokilometrów większa (spadek o 13,7%). Analogicznie w przewozach realizowanych w ramach usług publicznych spadek wyniósł 0,9 mld pasażerokilometrów (-13,1%), a w przewozach komercyjnych 0,1 mld pasażerokilometrów (-20,1%). Wzrost nastąpił jedynie w przewozach okazjonalnych, gdzie praca przewozowa wzrosła o ponad 300 tys. pasażerokilometrów (2,4%).

Znaczący wzrost w liczbie pasażerów i pracy przewozowej w porównaniu do III kwartału 2023 r. widać w przypadku międzynarodowych połączeń EuroCity (o 34,6% w przypadku liczby pasażerów i 59,7% w przypadku pracy przewozowej). Jednak to wzrost w kategorii przewozów wojewódzkich i aglomeracyjnych do 78,6 mln z 72,2 mln w III kwartale 2023 r. (wzrost o 9% w liczbie pasażerów oraz 11,3% w pracy przewozowej) miał wpływ na łączny wzrost podróżnych w IV kwartale 2023 r. W pozostałych kategoriach przewozów nastąpiły spadki.

Szczegółowe dane można znaleźć na stronie dane.utk.gov.pl w dziale Rodzaje przewozów pasażerskich.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Udział PKP Cargo w rynku spadł poniżej 30%

Biznes

Udział PKP Cargo w rynku spadł poniżej 30%

Jakub Madrjas 29 marca 2024

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Pasażer

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Urząd Transportu Kolejowego 27 marca 2024

Ogromne straty Deutsche Bahn za 2023 rok

Biznes

Ogromne straty Deutsche Bahn za 2023 rok

Artur Bogdanowicz 27 marca 2024

Zobacz również:

Jak zmieniała się kolej pasażerska przez ostatnie 50 lat?

Pasażer

Jak zmieniała się kolej pasażerska przez ostatnie 50 lat?

Urząd Transportu Kolejowego 06 marca 2024

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Udział PKP Cargo w rynku spadł poniżej 30%

Biznes

Udział PKP Cargo w rynku spadł poniżej 30%

Jakub Madrjas 29 marca 2024

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Pasażer

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Urząd Transportu Kolejowego 27 marca 2024

Ogromne straty Deutsche Bahn za 2023 rok

Biznes

Ogromne straty Deutsche Bahn za 2023 rok

Artur Bogdanowicz 27 marca 2024

Zobacz również:

Jak zmieniała się kolej pasażerska przez ostatnie 50 lat?

Pasażer

Jak zmieniała się kolej pasażerska przez ostatnie 50 lat?

Urząd Transportu Kolejowego 06 marca 2024

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5