Partnerzy serwisu:
Prawo

RBF przestrzega: Zarządcy infrastruktury w Polsce nie mają autoryzacji bezpieczeństwa

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-10-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy/RBF, 26 października 2010

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
RBF przestrzega: Zarządcy infrastruktury w Polsce nie mają autoryzacji bezpieczeństwa
Railway Business forum wystosowało list do prezesa UTK, w którym przestrzega, że żaden z zarządców infrastruktury nie ma wymaganej przez prawo unijne autoryzacji bezpieczeństwa. Urząd powinien wydać je najpóźniej do 1 stycznia 2011 r. "W skrajnym przypadku opisana przez nas sytuacja może doprowadzić do upadłości firm przewoźników kolejowych oraz spowodować poważne perturbacje w gospodarce w skutek załamania systemu transportowego kraju" - czytamy w liście RBF.

List przewodniczącego RBF wysłany do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego:

 

Pan Krzysztof Jaroszyński
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego


 

 

Forum Kolejowe – Railway Business Forum pragnie wyrazić najwyższe zaniepokojenie i zwrócić się do Pana Prezesa o niezwłoczne podjęcie działań w zakresie problemu certyfikacji bezpieczeństwa podmiotów rynku kolejowego.

Bezpieczeństwo przewozów koleją zarówno osób jak i rzeczy jest czynnikiem decydującym w procesie oceny zdolności przedsiębiorstw do ich wykonywania. Bezpieczeństwo to jest dokumentowane zgodnie z przepisami UE (dyrektywą 2004/49/WE z dnia 24 kwietnia 2004 r. - z poźn. zmianami - w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych i rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 653/2007 z 13 czerwca 2007 r. w sprawie stosowania wspólnego europejskiego wzoru certyfikatów bezpieczeństwa i wniosków o ich wydanie a także brzmieniem ustawy o transporcie kolejowym implementującym w/w przepisy unijne) za pomocą certyfikatu bezpieczeństwa dla przewoźników kolejowych i autoryzacji bezpieczeństwa dla zarządców infrastruktury.

Dokumenty te zgodnie z Art. 6 cyt. Rozporządzenia KE powinny być wydane dla zarządców i operatorów przez krajową władzę bezpieczeństwa (w Polsce UTK) najpóźniej do dnia 1 stycznia 2011 roku.

Zaniepokojenie nasze powoduje stan powodujący możliwość wystąpienia sytuacji, w której niektórzy operatorzy przewozów lub zarządcy infrastruktury nie uzyskają dokumentu certyfikacji lub autoryzacji bezpieczeństwa w przewidzianym terminie.

Zgodnie z posiadanymi przez nas danymi (m.in. przedstawionymi na stronie Urzędu Transportu Kolejowego i Europejskiej Agencji Kolejowej) z liczby 10 zarządców infrastruktury kolejowej i 54 przewoźników kolejowych (w tym 14 przewoźników osób i 40 rzeczy) żaden z zarządców infrastruktury (nawet zarządca głównej infrastruktury kolejowej PKP PLK S.A.) nie ma autoryzacji bezpieczeństwa oraz tylko 3 przewoźników osób i 17 przewoźników rzeczy posiada wydane certyfikaty bezpieczeństwa cz. A i jedynie 5 przewoźników - certyfikaty bezpieczeństwa cz. B (dane opublikowane na oficjalnej stronie internetowej ERA http://pdb.era.europa.eu/safety_docs/scert/search_results.aspx z dnia 25 10.2010).

Nasz niepokój pogłębia dodatkowo lektura opublikowanego przez Europejską Agencję Kolejową raportu w zakresie certyfikacji w krajach członkowskich pt. Report on study into National Safety Requirements in Member States in relation to the award of part B Safety Certificates sporządzonego przez firmę Interfleet Technology Ltd.  Raport ten wskazuje m.in. że wg oświadczenia UTK nie ma szans na dotrzymanie końcowego terminu uzyskania przez przewoźników kolejowych w Polsce certyfikatów bezpieczeństwa. Jednocześnie wskazuje się, że są wnioski o wydanie certyfikatu nie zaakceptowane w terminie zgodnym z rozporządzeniem (cztery miesiące), w tym w Polsce o okresach rozpatrywania ponad półrocznych i jako jedynym kraju członkowskim, w którym wystąpił przypadek rozpatrywania wniosku od ponad dwu lat,  do dziś nie zakończony wydaniem certyfikatu.

Zdajemy sobie sprawę, iż problem ten nie powstał w ciągu ostatnich miesięcy a RBF i inne organizacje zwracały na niego uwagę już od roku. Mamy nadzieję na podjęcie przez Pana Prezesa działań, które odsuną niebezpieczeństwo sparaliżowania przewozów kolejowych i to jednocześnie ze strony zarządców infrastruktury – przez brak możliwości jej udostępniania - jak i przewoźników kolejowych – przez brak możliwości wykonywania przewozów.

W skrajnym przypadku opisana przez nas sytuacja może doprowadzić do upadłości firm przewoźników kolejowych oraz spowodować poważne perturbacje w gospodarce w skutek załamania systemu transportowego kraju.

 

Henryk Klimkiewicz

przewodniczący Forum Kolejowego - Railway Business Forum

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5