Partnerzy serwisu:
II linia metra

Raporty ws: metra: Przyczyny awarii na budowie stacji Powiśle

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-10-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu/ ynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

II LINIA METRA
Raporty ws: metra: Przyczyny awarii na budowie stacji Powiśle
Dlaczego doszło do przecieku na budowie stacji Powiśle i wymycia podłoża tunelu Wisłostrady? Eksperci są zgodni: wykonawca zastosował niewłaściwe zabezpieczenia i technologię budowy, a do tego zlekceważył już w trakcie prac zastrzeżenia inspektora nadzoru Metra.

Po sierpniowej awarii na budowie stacji Powiśle Metro Warszawskie zleciło czterem niezależnym zespołom eksperckim przygotowanie raportów na temat przyczyn zdarzenia. Politechnika Warszawska przedstawiła swoją opinię 19 września br., Instytut Techniki Budowlanej oraz Instytut Badawczy Dróg i Mostów w dniu 21 września, a firma Geoteko – 4 października.

Eksperci są zgodni, że na stacji doszło do tzw. przebicia hydraulicznego w wyniku natrafienia w iłach słabych, silnie nawodnionych gruntów pylastych lub organicznych. Wszyscy wskazują tez na wpis Inspektora nadzoru Metra do dziennika budowy, który na pięć dni przed wystąpieniem awarii wyrażał zaniepokojenie przemieszczaniem się przodka i przenikaniem na teren budowy znacznych ilości wody. Sygnał ten został przez wykonawcę zlekceważony – jak zapewniał projektant włoski, wszystko było w porządku, a prace przebiegały zgodnie z zamierzeniami projektowymi.

W raportach zwrócono uwagę na bałagan w dokumentacji wykonawcy oraz brak dokładnych wpisów w dzienniku budowy, dokumentujących wszystkie wykonane prace. Nie zawarto też wymaganego projektu technologicznego dla kolumn iniekcji strumieniowej (jet-grouting), na której zastosowanie wykonawca zdecydował się w związku z natrafieniem na nawodnione piaski. Nie sprawdzono też parametrów i wytrzymałości „jetów” po ich wykonaniu. Uniemożliwia to dokładne określenie, jakie prace zostały zrealizowane w łączniku pod tunelem Wisłostrady i czy były one zgodne z zamierzeniami.

Eksperci zwrócili uwagę na to, że wiązanie i twardnienie kolumn jet-groutingu zajmuje więcej czasu niż zakładał to w projekcie wykonawca. Istnieje prawdopodobieństwo, że prace przy łączniku zostały wznowione za prędko – zanim związał się materiał „jetów”. Ponadto proces wykonania tych kolumn nie był należycie monitorowany przez wykonawcę, przez co można mieć wątpliwości, czy osiągnęły one wartości projektowe. „Jety” prawdopodobnie były też za krótkie, przez co nie mogły stanowić prawidłowego zabezpieczenia dla budowy łącznika. Oprócz tego przy ich wykonaniu nie zaobserwowano wypływu urobku w ilości odpowiadającej wpompowanemu zaczynowi, co przyczyniło się do wzrostu parcia na grunt.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Infrastruktura

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Witold Urbanowicz 21 kwietnia 2024

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Pasażer

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 16 marca 2024

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Biznes

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Witold Urbanowicz 04 grudnia 2023

Betoniarnia blokuje metro na Karolin. Koniec budowy w 2026 r. zagrożony?

Infrastruktura

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Pasażer

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 19 sierpnia 2023

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Infrastruktura

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Witold Urbanowicz 21 kwietnia 2024

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Pasażer

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 16 marca 2024

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Biznes

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Witold Urbanowicz 04 grudnia 2023

Betoniarnia blokuje metro na Karolin. Koniec budowy w 2026 r. zagrożony?

Infrastruktura

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Pasażer

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 19 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5