W Polsce dostęp do infrastruktury kolejowej jest znacznie droższy niż w krajach Europy zachodnie a średnia prędkość pociągów jest dużo niższa - mówi Hans-Georg Werner, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska.
Wg informacji DB Schenker Rail Polska, w Polsce średni koszt dostępu do infrastruktury kolejowej wynosi 5,51 euro za pociągo-kilometr. To niemal dwukrotnie więcej niż w innych krajach, w Niemczech ten wskaźnik wynosi 2,5 euro, we Francji 2,67 euro, w Austrii 3,76 a we Włoszech 2,4 euro.
- Z początkiem 2011 roku, Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się podnieść ceny za dostęp do infrastruktury o 8 proc. dla transportu lekkiego oraz o 18 proc. za ciężki przewóz towarów. To znacznie podroży koszty transportu kolejowego, już teraz na niektórych liniach koszty dostępu do infrastruktury oraz koszty energii stanowią 40-50 proc. kosztów. To są koszty niezależne od przewoźników - mówi Hans-Georg Werner, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska.
Pomimo wysokich kosztów dostępu do infrastruktury w Polsce, jest ona znacznie gorsza niż w krajach Europy zachodniej, co przekłada się na mniejszą prędkość pociągów.
- Aktualnie, średnia prędkość w Polsce wynosi ok. 20 km/h. W większości krajów Europy zachodniej prędkość wynosi powyżej 50 km/h - dodaje Hans-Georg Werner. Jak podkreśla prezes DB Schenker Rail Polska, przy takich kosztach dostępu do infrastruktury oraz średniej prędkości pociągów przewoźnikom kolejowym trudno prowadzić walkę konkurencyjną z innymi środkami transportu, zwłaszcza transportem samochodowym oraz barkami. Zapowiada jednocześnie, że przewoźnicy kolejowi będą wspólnie domagać się obniżenia kosztów dostępu do infrastruktury i poprawy jest stanu. Można by to osiągnąć m.in. poprzez wykorzystanie unijnych funduszy pomocowych. - Byłoby miło, gdyby pieniądze z funduszy Unii Europejskiej były przeznaczane na poprawę infrastruktury kolejowej w Polsce - dodaje Hans-Georg Werner.
