W piątek opublikowaliśmy na portalu RK artykuł informujący o tym, iż w przetargu na świadczenie przewozów kolejowych w latach 2013-14 połączone zostały w jeden pakiet linie zelektryfikowane oraz niezelektryfikowany odcinek Malbork – granica województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. De facto eliminuje to z przetargu Arrivę, obsługującą od 4 lat trasę Malbork – Grudziądz, która to trasa – w zakresie odcinka leżącego na terenie woj. pomorskiego – stanowiła do tej pory osobne zlecenie (link). Decyzja o zmianie tych zasad jest tym bardziej zastanawiająca, iż z zapisów ogłoszenia wstępnego o przetargu wynikało, że trasa Malbork – granica województw będzie jednak osobnym pakietem.
Omawiany przetarg dotyczy realizacji przewozów w okresie od grudnia 2013 r. do grudnia 2014 r. Ogłoszenie wstępne zostało opublikowane w styczniu 2013 r., co wynika z zapisów Rozporządzenia (WE) 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego, jak również Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Oba akty normatywne stwierdzają, że przy tego rodzaju przetargach, organizator transportu zbiorowego ma obowiązek opublikować ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w terminie nie krótszym niż 1 rok.
W treści ogłoszenia wstępnego znalazł się następujący zakres usług, które miały być przedmiotem przetargu (cytat dosłowny): Rodzaj transportu – kolejowe przewozy pasażerskie na liniach komunikacyjnych leżących na terenie województwa pomorskiego: 1) Gdynia – Tczew – Smętowo Graniczne – granica województwa – (Laskowice Pomorskie / Bydgoszcz), 2) (Toruń / Grudziądz) – granica województwa – Gardeja – Kwidzyn – Malbork z uzupełniającymi połączeniami do Gdyni, 3) Odcinki styczne z województwem kujawsko – pomorskim: (Bydgoszcz – Tuchola) - granica województwa – Chojnice oraz Szlachta – Czersk, 4) Uzupełniające przewozy służby publicznej związane z imprezami masowymi.
Natomiast w przetargu „właściwym”, ogłoszonym 17 sierpnia 2013 r., zakres zamówienia jest inny. Przetarg został rozdzielony na dwa zadania. Jedno składa się z trzech podzadań: granica województw – Malbork (z opcjonalnym odcinkiem Malbork – Trójmiasto; pierwsze podzadanie), gr. województwa – Smętowo – Tczew – Gdynia i Gdynia – Malbork – gr. województw – Elbląg/Iława/Olsztyn (drugie podzadanie) oraz realizacja przewozów międzyregionalnych (trzecie podzadanie) w relacjach Gdynia – Bydgoszcz (1 para pociągów), Gdynia – Elbląg (5 par) i Gdynia – Olsztyn (1 para). Drugim zadaniem ogłoszonym jest realizacja połączeń stykowych z woj. kujawsko-pomorskim na dwóch innych (obok trasy wiodącej przez Kwidzyn) liniach niezelektryfikowanych: Chojnice – granica woj. – (Bydgoszcz) i Czersk – granica woj. – (Laskowice Pom./Wierzchucin).
W minioną środę Arriva złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego wniosek o zmianę SIWZ: modyfikację warunków przetargu w taki sposób, by były one zgodne z zapisami ogłoszenia wstępnego.
– Według naszej interpretacji, z ogłoszenia wstępnego jasno wynika, że przetarg miał zostać podzielony na cztery osobne zadania. Przygotowywaliśmy się do złożenia oferty na pakiet zgodnie z zapisami ogłoszenia wstępnego, ale po ogłoszeniu przetargu okazało się, że pakiety są zupełnie inne, w dodatku dodano do warunków przetargu realizację połączeń w układzie Gdynia-Elbląg/Iława/Olsztyn, których w ogłoszeniu wstępnym w ogóle nie było. Naszym zdaniem jest to naruszenie przepisów zarówno Rozporządzenia 1370, jak i artykułów 22 i 23 Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – mówi Damian Grabowski, prezes Arrivy.
Jak do tego problemu podchodzą przedstawiciele władz woj. pomorskiego? Przekazaliśmy pytania do biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego – jak dostaniemy odpowiedź, opublikujemy ją na portalu RK.