PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbliżają się do ukończenia I etapu prac związanych z przygotowaniem projektu modernizacji linii kolejowej C–E 59 Międzylesie – Wrocław – Kostrzyn – Szczecin.
Dobiegający końca I etap projektu zakłada przygotowanie dokumentacji przedprojektowej, czyli wykonanie dwóch studiów wykonalności wraz z analizą środowiskową, opracowanie Opisu Przedmiotu Zamówienia będącego elementem Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) oraz dokumentacji przetargowej dla dokonania wyboru wykonawców dokumentacji projektowej i sporządzenie wniosków o dofinansowanie dokumentacji projektowej ze środków Unii Europejskiej.
Koszt całkowity tej części projektu wyniesie 3 216 000 euro netto i decyzją Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2006 roku będzie w 85% sfinansowany ze środków Unii Europejskiej (Funduszu Spójności), pozostałe 15% zostanie pokryte z budżetu państwa.
Następne etapy modernizacji linii kolejowej będą obejmować opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych. Zakończenie wszystkich etapów modernizacji, linii kolejowej C-E 59 planowane jest do końca 2020 r.
Linia C-E 59 stanowi odgałęzienie dla ruchu towarowego od linii E 59 Wrocław – Poznań – Szczecin i jest elementem ciągu transportowego biegnącego z Malmö – Ystad do Ostrawy. Stanowi ona połączenie Skandynawii z Europą Środkowo – Wschodnią. Linia została objęta umową o głównych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego AGTC. Planowana modernizacja umożliwi dostosowanie standardów technicznych do określonych wymogów międzynarodowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poprzez modernizację linii kolejowej dążą do zwiększenia wydajności sterowania ruchem kolejowym, podniesienia bezpieczeństwa, a także zwiększenia prędkości pociągów (pociągi osobowe będą jeździć z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe do 120 km/h), co wydatnie skróci czas podróży na całej trasie oraz umożliwi kursowanie składów o długości nawet do 750 m.
Prace modernizacyjne nie obejmą tylko samych torowisk, ale także powiązaną z nimi infrastrukturę, tj. remonty stacji, wiaduktów drogowych i kolejowych, tuneli oraz montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zmniejszy się także ilość przejazdów tradycyjnych ze szlabanami, na rzecz bezpieczniejszych przejazdów dwupoziomowych. Pozostałe przejazdy zostaną wyposażone w „nadzór wizualny” i nowoczesną sygnalizację. Perony zostaną przebudowane w taki sposób, aby wyeliminować wszelkie niedogodności architektoniczne związane z przemieszczaniem osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Linia C-E 59 będzie zmodernizowana i dostosowana zgodnie z wymogami programu Natura 2000. Dzięki modernizacji zmniejszy się oddziaływanie na środowisko naturalne m.in. poprzez ograniczenie natężenia hałasu, przy wykorzystaniu ekranów dźwiękochłonnych oraz zastosowaniu specjalnych siatek ochronnych i innych rozwiązań umożliwiających migrację zwierząt i zmniejszenie niebezpieczeństwa wystąpienia kolizji.