Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Projekt Krajowego Programu Kolejowego w konsultacjach społecznych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
21-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Projekt Krajowego Programu Kolejowego w konsultacjach społecznych
Do konsultacji społecznych trafił projekt Krajowego Programu Kolejowego. Obejmuje on kwotę 67 mld złotych na inwestycje infrastrukturalne do roku 2023. Cele programu sformułowano w sposób bardzo ogólny.

Lista projektów ujętych w Krajowym Programie Kolejowym podzielona została na kilka części. Największą stanowią projekty finansowane z Funduszu Spójności (CEF i POIiŚ). Obejmuje 112 projektów podstawowych o wartości 48,2 mld zł i 34 rezerwowe o wartości 23 mld zł. Dziewięć punktów na liście podstawowej to projekty fazowane z perspektywy 2007-2013, ale znajduje się tu również dodatkowo aż 57 zadań z perspektywy 2007-2013, których finansowanie wykracza poza zakres WPIK (będą kończone po roku 2015 lub w programie zapisano refundacje wydatków z lat wcześniejszych). Ich wartość to w sumie 3,4 mld złotych. Kolejna część listy to 13 projektów z programu Polska Wschodnia, w tym dziewięć na liście podstawowej na kwotę 1,7 mld zł i cztery rezerwowe na kwotę 0,8 mld zł. Lista projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych obejmuje 77 zadań. Lista podstawowa obejmuje kwotę 4,2 mld zł, a lista rezerwowa – 3,5 mld złotych. Zestawienie zamyka lista 32 projektów krajowych wartych prawie 10 mld złotych. Na liście rezerwowej nie ma tu żadnego projektu, natomiast ponad połowa (21) z zadań to kontynuacja działań rozpoczętych w ramach Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych.

Spośród zapisanych w KPK zadań z perspektywy 2007-2013, wyróżnić można dalszy ciąg prac na linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa – Gdańsk i E59 odc. Wrocław – Poznań, E30 odc. Zabrze – Kraków, Kraków – Rzeszów i Bielawa – Horka z elektryfikacją, oraz E20 odc. Siedlce – Terespol. Jest tu również kolejna opóźniona inwestycja – modernizacja linii nr 8 na odcinku Warszawa – Radom, budowa połączenia do lotniska Balice, modernizacja Rail Baltiki, budowa tunelu do stacji Łódź Fabryczna. Na liście są też najnowsze projekty dworcowe (Gliwice, Szczecin, Bydgoszcz), czy opóźniona zabudowa systemu GSM-R, a także szereg projektów rewitalizacyjnych, czy związanych z bezpieczeństwem na przejazdach kolejowych oraz dostępem do portów morskich.

Projekty fazowane obejmują kolejne etapy modernizacji linii E59 odc. Wrocław – Poznań i E30 odc. Kraków – Rzeszów i Kraków – Zabrze, wspomnianą modernizację linii Warszawa – Radom, budowę łącznicy Kraków Zabłocie – Krzemionki, modernizację linii Warszawa – Łódź, Rail Baltica oraz systemy sterowania ruchem i zasilania na linii E65 Warszawa – Gdańsk.

Miliardy na infrastrukturę

Nowe projekty na liście podstawowej POIiŚ obejmują m.in.: ponad 3 mld złotych na zabudowę ERTMS na odcinkach poza liniami modernizowanymi, ponad 1,5 mld złotych na alternatywny przejazd odcinka Bydgoszcz – Gdańsk liniami 201 i 203 z elektryfikacją, 1,8 mld złotych na poprawę dostępności portów Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście, 0,8 mld złotych na kontynuację nieudanego projektu instalacji informacji pasażerskiej na kilkuset stacjach. Kolejne 300 mln złotych pochłonie poprawa infrastruktury podróżnej (w tym dostosowanie do norm TSI), 600 mln – poprawa stanu obiektów inżynieryjnych, 400 mln zł – poprawa bezpieczeństwa na przejazdach. Pół miliarda złotych przeznaczono na zakup sprzętu specjalistycznego do poprawy bezpieczeństwa, a 200 mln – na wzmocnienie zasilania trakcyjnego. Aż 300 mln złotych przeznaczono na ogólne zadanie „projektów przygotowawczych”.

Kolejny etap prac na liniach kolejowych Śląska obejmuje 400 mln zł na ciągi pasażerskie Katowice – Chorzów oraz do Gliwic i 300 mln zł na odcinek Częstochowa – Zawiercie, a także najdroższy na całej liście podstawowej projekt na linii E65 odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice (4,1 mld zł). Inwestycje planowane pod kątem przewozów towarowych to 438 mln zł na linię 93 odc. Trzebinia – Czechowice, 300 mln zł na ciąg Gliwice – Bytom – Chorzów – Mysłowice – Oświęcim, 150 mln zł na linię 146 odc. Wyczerpy – Chorzów, 177 mln zł na odcinek Toszek – Nędza, a kolejne pół miliarda zł na ciąg Chybie – Żory – Rybnik – Nędza. Miliard złotych pochłoną dalsze prace na Magistrali Węglowej z Chorzowa w kierunku Bydgoszczy. Do tego należy dodać wart 1,7 mld złotych projekt udrożnienia ciągów wywozowych z Górnego Śląska planowany ze środków krajowych.

Duże kwoty dotyczą modernizacji kolejnych linii kolejowych do Stolicy. W programie zapisano miliard złotych na prace na odcinku Warka – Radom i 3,5 mld zł na odcinek Warszawa – Lublin, a także kolejny miliard na modernizację warszawskiej linii średnicowej.

Zyskają aglomeracje

Kolejnym ważnym elementem jest aglomeracja krakowska i Małopolska. W programie zapisano 1,7 mld złotych na linię przebiegającą przez centrum Krakowa wraz z dobudową torów aglomeracyjnych. Prace związane z transportem miejskim odbędą się też w Łodzi. Na liście podstawowej znalazł się tunel z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej (2,3 mld zł) oraz linia do Zduńskiej Woli (450 mln zł). Kolejny miliard złotych to enigmatyczny projekt „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności”.

Największe projekty na liście podstawowej zamyka warta 1,5 mld złotych modernizacja linii 202 z Gdyni do Słupska. Do powyższych należy jeszcze dopisać omawiane już wcześniej projekty, które PKP PLK złożyły do konkursu w ramach CEF (odcinki Rawicz – Czempiń; Sadowne – Białystok, Sochaczew – Swarzędz, Poznań – Szczecin, Warszawa – Grodzisk Mazowiecki, Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska oraz budowa wiaduktów drogowych nad CMK).

Elektryfikacje i nowe linie tylko w rezerwie

Na liście rezerwowej znalazła się m.in. budowa Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego (700 mln zł), i ważne projekty elektryfikacji linii kolejowych: Piła – Krzyż (650 mln zł, plus 350 mln zł na modernizację odc. Piła - Bydgoszcz), Ełk – Korsze (400 mln zł), Węgliniec – Zgorzelec (100 mln zł), Krotoszyn – Głogów (aż 1,2 mld zł wraz z modernizacją linii do Ostrowa). Wśród projektów rezerwowych znalazły się też: odcinek Bydgoszcz – Tczew (700 mln zł),  obwodnica towarowa Poznania (200 mln zł), odcinek Zduńska Wola – Ostrów Wlkp. (150 mln zł), połączenia z Wrocławia do Opola przez Jelcz (300 mln zł), do Kluczborka (500 mln zł) i Kamieńca Ząbkowickiego (500 mln zł).

W rezerwie są również modernizacje połączeń Łódź – Kutno, Skierniewice – Łuków, Kędzierzyn Koźle – Chałupki, Sosnowiec – Tunel, Oleśnica – Gniezno, Kutno – Płock, Kielce – Żelisławice, Czerwieńsk – Gubin, Kraków – Oświęcim, czy Czechowice – Zwardoń. Za zaskakujące można przyjąć umieszczenie na liście rezerwowej należącego do magistrali E30 odcinka Chorzów – Gliwice (1,1 mld zł), Kamieniec – Międzylesie z linii E59 (320 mln), czy Białystok – granica państwa z linii E75 (2,5 mld złotych).

Na liście rezerwowej jest też budowa dodatkowej pary  torów na odcinku Rembertów – Sulejówek (700 mln zł) oraz oba projekty budowy nowych linii kolejowych: Modlin – Płock 1,8 mld z, wraz z uzupełniającym projektem dla odc. Kutno – Płock (200 mln zł) oraz Podłęże – Tymbark (aż 6 mld złotych), a także modernizacja linii do Zakopanego (604 mln zł).

Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij