W hali montażu znajdują się obecnie Fokstroty dla Moskwy, Jazzy Duo i 134N dla Warszawy oraz Swingi dla Torunia. Pierwszy z pojazdów dla krakowskiego MPK jest na etapie budowy konstrukcji.
Tramwaje zamówione przez Wrocław są w końcowym stadium projektowania, a ich pudła zaczną powstawać niebawem. Przedstawiciele producenta nie chcą podawać dokładnego harmonogramu, twierdząc, że jest na to za wcześnie. Wiadomo natomiast, że w połowie maja rozpocznie się budowa pudła pierwszego z 22 pięcioczłonowych Swingów dla MPK Łódź.
Dział Badań i Rozwoju
Budowa każdego tramwaju – w znaczeniu koncepcyjnym – rozpoczyna się w Dziale Badań i Rozwoju, czyli w biurze konstrukcyjnym. Inżynierowie, technolodzy i designerzy opracowują tam nowe rozwiązania. – Przed siedmioma laty pracowało tam 70 osób. Już wtedy było to największe biuro konstrukcyjne w tej części Europy. Dziś pracowników Działu Badań i Rozwoju jest 250 – podkreśla z dumą rzecznik Pesy Michał Żurowski.
Pudło tramwaju (podobnie jak pojazdów kolejowych) powstaje w Zakładzie Budowy Konstrukcji Stalowych, zwanym w nomenklaturze Pesy Z-4. Jest to największa i najmłodsza hala w firmie, funkcjonująca od października 2010 r., wybudowana przy unijnym wsparciu finansowym z Programu Operacyjnego,, Innowacyjna Gospodarka".
Szkielet pojazdu jest spawany z elementów stalowych. Do budowy jednego wagonu wieloczłonowego potrzeba od 12 do 15 ton stali. Kluczowe znaczenie ma dokładność spawania oraz zabezpieczenia antykorozyjnego. – Pesa posiada certyfikaty spawalnictwa honorowane w Niemczech i Skandynawii – mówi rzecznik Żurowski. Za każde pojedyncze połączenie odpowiada konkretny, znany z nazwiska pracownik. Odpowiedzialność jest zbyt duża, by można było pozwolić sobie w tym zakresie na anonimowość. Całość prac spawalniczych koordynuje pracownik zwany głównym spawalnikiem. Co ciekawe, funkcję tę piastuje kobieta.
Ile trwa budowa pudła?
W zakładzie znajduje się komora śrutowania. Po wyjeździe z niej poszczególne człony pojazdu są kierowane do komory zabezpieczania antykorozyjnego. Cała budowa pudła trwa średnio ok. 20 dni.Po zabezpieczeniu stalowa konstrukcja trafia do malarni. Pojazd otrzymuje tam malaturę zamówioną przez klienta. Pomalowane pudło jest transportowane do zakładu montażu (Z-3), w którym odbywa się zabudowa wszystkich zespołów.
Cały raport na temat obecnej produkcji w fabryce Pesa Bydgoszcz przeczytasz na portalu transport-publiczny.pl