Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Produkcja tramwajów w Pesie idzie na pełnych obrotach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
12-02-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Produkcja tramwajów w Pesie idzie na pełnych obrotach
W hali montażu znajdują się obecnie Fokstroty dla Moskwy, Jazzy Duo i 134N dla Warszawy oraz Swingi dla Torunia. Pierwszy z pojazdów dla krakowskiego MPK jest na etapie budowy konstrukcji.

Tramwaje zamówione przez Wrocław są w końcowym stadium projektowania, a ich pudła zaczną powstawać niebawem. Przedstawiciele producenta nie chcą podawać dokładnego harmonogramu, twierdząc, że jest na to za wcześnie. Wiadomo natomiast, że w połowie maja rozpocznie się budowa pudła pierwszego z 22 pięcioczłonowych Swingów dla MPK Łódź.

Dział Badań i Rozwoju

Budowa każdego tramwaju – w znaczeniu koncepcyjnym – rozpoczyna się w Dziale Badań i Rozwoju, czyli w biurze konstrukcyjnym. Inżynierowie, technolodzy i designerzy opracowują tam nowe rozwiązania. – Przed siedmioma laty pracowało tam 70 osób. Już wtedy było to największe biuro konstrukcyjne w tej części Europy. Dziś pracowników Działu Badań i Rozwoju jest 250 – podkreśla z dumą rzecznik Pesy Michał Żurowski.

Pudło tramwaju (podobnie jak pojazdów kolejowych) powstaje w Zakładzie Budowy Konstrukcji Stalowych, zwanym w nomenklaturze Pesy Z-4. Jest to największa i najmłodsza hala w firmie, funkcjonująca od października 2010 r., wybudowana przy unijnym wsparciu finansowym z Programu Operacyjnego,, Innowacyjna Gospodarka".

Szkielet pojazdu jest spawany z elementów stalowych. Do budowy jednego wagonu wieloczłonowego potrzeba od 12 do 15 ton stali. Kluczowe znaczenie ma dokładność spawania oraz zabezpieczenia antykorozyjnego. – Pesa posiada certyfikaty spawalnictwa honorowane w Niemczech i Skandynawii – mówi rzecznik Żurowski. Za każde pojedyncze połączenie odpowiada konkretny, znany z nazwiska pracownik. Odpowiedzialność jest zbyt duża, by można było pozwolić sobie w tym zakresie na anonimowość. Całość prac spawalniczych koordynuje pracownik zwany głównym spawalnikiem. Co ciekawe, funkcję tę piastuje kobieta.

Ile trwa budowa pudła?

W zakładzie znajduje się komora śrutowania. Po wyjeździe z niej poszczególne człony pojazdu są kierowane do komory zabezpieczania antykorozyjnego. Cała budowa pudła trwa średnio ok. 20 dni.Po zabezpieczeniu stalowa konstrukcja trafia do malarni. Pojazd otrzymuje tam malaturę zamówioną przez klienta. Pomalowane pudło jest transportowane do zakładu montażu (Z-3), w którym odbywa się zabudowa wszystkich zespołów.

Cały raport na temat obecnej produkcji w fabryce Pesa Bydgoszcz przeczytasz na portalu transport-publiczny.pl

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koleje Dolnośląskie biorą kolejne Elfy 2 od PESA

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie biorą kolejne Elfy 2 od PESA

Jakub Rösler 15 października 2025

Pesa: Rośnie zainteresowanie pojazdami wodorowymi

Tabor i technika

Pesa: Rośnie zainteresowanie pojazdami wodorowymi

Roman Czubiński 14 października 2025

Pesa i ŁKA przedstawiają Elfa 3.0 [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

Pesa i ŁKA przedstawiają Elfa 3.0 [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 25 września 2025

Zobacz również:

PESA Bydgoszcz pokaże na TRAKO Elfa 3.0 i Gamę 3.0 (Zdjęcia)

Tabor i technika

PESA: Sami zbudujemy pojazd na 250 km/h. 300 km/h z partnerami

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Koleje Dolnośląskie biorą kolejne Elfy 2 od PESA

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie biorą kolejne Elfy 2 od PESA

Jakub Rösler 15 października 2025

Pesa: Rośnie zainteresowanie pojazdami wodorowymi

Tabor i technika

Pesa: Rośnie zainteresowanie pojazdami wodorowymi

Roman Czubiński 14 października 2025

Pesa i ŁKA przedstawiają Elfa 3.0 [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

Pesa i ŁKA przedstawiają Elfa 3.0 [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 25 września 2025

Zobacz również:

PESA Bydgoszcz pokaże na TRAKO Elfa 3.0 i Gamę 3.0 (Zdjęcia)

Tabor i technika

PESA: Sami zbudujemy pojazd na 250 km/h. 300 km/h z partnerami

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij