Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Próba hamulca - będzie lżej przewoźnikom

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
07-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/RBF

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Próba hamulca - będzie lżej przewoźnikom
Sukces apelu Railway Business Forum do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w sprawie próby hamulca. Sławomir Żałobka obiecuje przygotować nowelizację, która obniży koszty przewoźników.

O sprawie pisaliśmy pod koniec marca. Chodzi o procedurę uproszczonej próby hamulca, która musi być wykonywana dość często w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym, a przepisy dotyczące jej wykonywania są archaiczne. W przeszłości rewident obserwował zachowanie klocków hamulcowych w ostatnim wagonie i sprawdzał docisk młotkiem. Jednak w nowych wagonach i zespołach trakcyjnych stosowane są tarcze hamulcowe, których działania nie da się w ten sposób sprawdzić. Mimo to rewident (lub kierownik czy konduktor) dalej „kontroluje” hamulec, obserwując… wskaźnik na ostatnim wagonie. Ten sam wskaźnik, który maszynista ma na swoim pulpicie.

Railway Business Forum zaapelowało do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o przyjrzenie się przestarzałym przepisom. Jak wynika z odpowiedzi, którą przesłał do RBF podsekretarz stanu odpowiedzialny za kolej Sławomir Żałobka, propozycja zmiany przepisów w tym zakresie jest według niego zasadna, choć zwraca uwagę, że rewident oprócz hamulca obserwuje również stan taboru „chociażby wzrokowo”.

Przyznaje jednak, że w przypadku hamulców tarczowych propozycja RBF „oddaje istotę problemu”. Opisywany wniosek byłby według wiceministra możliwy do spełnienia „pod warunkiem wyposażenia pojazdów w manometry lub wskaźniki wskazujące ciśnienie powietrza w cylindrach hamulcowych na poszczególnych wózkach jezdnych oraz sygnalizację stanu zahamowania pojazdu, których widok lub wskazania zostałyby zobrazowane w kabinie maszynisty”.

– Mając na uwadze powyższe, podzielam argumenty Forum Kolejowego Railway Business Forum, dostrzegając specyfikę wykonywanych prób hamulców taboru wyposażonego w hamulce tarczowe i uważam, że wymagany zakres czynności przy wykonywaniu prób uproszczonych powinien być ponownie przeanalizowany – czytamy w liście wiceministra Żałobki, który obiecuje już w najbliższym czasie skierować do konsultacji projekt nowelizacji rozporządzenia, w którym zaproponuje stosowne regulacje. Co więcej, jak zapowiada podsekretarz stanu w MIR, zdanie przewoźników w tej sprawie będzie dla niego kluczowe.

Przeczytaj odpowiedź podsekretarza stanu Sławomira Żałobki

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5