Urząd Transportu Kolejowego pracuje nad wprowadzeniem do prawodawstwa nowych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC. Według proponowanego scenariusza, nawet operatorzy linii turystycznych i wąskotorowych musieliby wykupić polisę na 100 mln złotych.
W celu ograniczenia do minimum zaistnienia sytuacji „niedoubezpieczenia” w zamówionym przez UTK dokumencie znalazły się rekomendacje. Zaproponowano model ubezpieczenia OC dla licencjonowanych przewoźników kolejowych oparty na jednolitej sumie ubezpieczenia (sumie gwarancyjnej) dla wszystkich przewoźników, oszacowanej na 100 mln zł.
Suma ta jest wynikiem wyliczeń związanych z możliwie maksymalną stratą, inaczej najgorszego scenariusza. Propozycja budzi kontrowersje ze względu na wzrost obciążeń związanych z prowadzeniem działalności przez przewoźników kolejowych, co zresztą wprost jest napisane we wspomnianej ekspertyzie. Więcej o przyczynach zmian, a także analizę skutków tych propozycji można znaleźć w portalu Monitor.
– Prezes UTK jest otwarty na stanowiska i propozycje w przedmiocie zabezpieczenia roszczeń majątkowych związanych z prowadzoną działalnością, a także ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów rynku kolejowego w Polsce. Opinie uczestników rynku kolejowego są analizowane i stanowią zachętę do dalszych prac nad modelem OC – mówi Grzegorz Mazur z biura prezesa UTK.