Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowuje następcę WPIK - Krajowy Program Kolejowy na lata 2014-2023. Jego wprowadzenie będzie dużą zmianą, bo da MIR możliwość samodzielnego przerzucania środków pomiędzy projektami. Obecnie trzeba to uzgadniać z Radą Ministrów.
Podpisanie umowy wieloletniej na utrzymanie infrastruktury z PKP Polskie Linie Kolejowe ma pozwolić na reformę zarządcy infrastruktury i zlecanie części robót utrzymaniowych firmom zewnętrznym. Ale to nie jedyna inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. MIR przygotowuje właśnie Krajowy Program Kolejowy na lata 2014-2023. Dokument ma być swoistym uzupełnieniem Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu. Wspólnie z DI ma umożliwić realizację celów Strategii, którymi są: uzupełnienie sieci TEN–T, poprawa bezpieczeństwa i skrócenie średniego czasu przejazdu pomiędzy miastami wojewódzkimi.
Krajowy Program Kolejowy na lata 2014-2023 ustanowi ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń państwa, zapisanych w Dokumencie Implementacyjnym. Obejmie wszystkie inwestycje realizowane z udziałem środków będących w dyspozycji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Złożą się na to projekty finansowane przez budżet państwa, jak i dofinansowywane z programów unijnych (POIiŚ, CEF, Polska Wschodnia, RPO).
KPK ma być kontynuacją Wielotniego Programu Inwestycji Kolejowych w tym sensie, że czas obowiązywania WPIK kończy się w 2015 roku wraz z rozliczeniem perspektywy finansowej UE 2007–2013. Analogicznym dokumentem wdrożeniowym dla następnej perspektywy ma być właśnie Krajowy Program Kolejowy.
Jak tłumaczyłą przedstawiciele MIR, KPK ma ułatwić proces inwestycyjny poprzez radykalne zwiększenie dostępności środków i elastyczności ich wykorzystania. Zamiast konkretnych kwot na projekty, i to w rozbiciu na lata – co ma miejsce w WPIK, nowy dokument będzie wskazywał tylko limity środków na poszczególne kategorie inwestycji. Ma to fundamentalne znaczenie, ponieważ aktualizacja Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych musi obecnie przejść całą procedurę legislacyjną, z uchwaleniem przez Rade Ministrów włącznie.
Dzięki wprowadzeniu KPK, MIR ma sam elastycznie dysponować środkami, dostosowując je do zaawansowania projektów. Krajowy Program Kolejowy na lata 2014–2023 jest obecnie w uzgodnieniach wewnątrzresortowych. Po ich zakończeniu rozpoczną się konsultacje zewnętrzne.