W czwartek, 22 sierpnia 2013 w siedzibie spółki PKP Cargo w Warszawie odbyło się kolejne spotkanie mediacyjne stron sporu zbiorowego prowadzonego pomiędzy zarządem PKP Cargo i organizacjami związkowymi działającymi w PKP Cargo.
Mediacje prowadził mediator Longin Komołowski, stronę pracodawcy reprezentowali: Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA, Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo, Adam Purwin, członek zarządu PKP Cargo oraz Mariusz Kaczmarek i Barbara Stachowicz. Federację ZZP PKP reprezentowali jej przewodniczący Stanisław Stolorz wraz z zastępcą Dariuszem Browarkiem i prezydium Rady Branżowej CARGO – Marian Kogut, Krzysztof Czarnota, Elżbieta Fedoruk i Jarosław Ślepaczuk.
W pierwszej części kilkugodzinnego spotkania Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo przedstawił aktualny projekt paktu gwarancji pracowniczych zawierający wnioski i sugestie zgłoszone podczas spotkania 12 sierpnia br.
Dotyczą one m.in. podwyższenia kwoty na wypłatę premii gwarancyjnej dla pracowników PKP Cargo i spółek zależnych z kwoty 120 mln zł do 165 mln zł, doprecyzowania trybu wyłonienia reprezentantów załogi w organach spółki oraz spełnienia w części postulatu płacowego. Prezes Boroń podkreślił, że w procesie prywatyzacji poprzez GPW bardzo istotny wpływ na notowania spółki osiągnięte w dniu debiutu spółki ma jej postrzeganie przez potencjalnych inwestorów. Dlatego w wyniku wielu podjętych działań oszczędnościowych podejmowanych przez zarząd wspólnie z dyrektorami zakładów udało się poczynić istotne oszczędności w wielu dziedzinach działalności operacyjnej, to jednak mimo zmniejszających się przewozów stale rosną koszty wynagrodzeń pracowniczych. Prezes PKP Cargo po przeanalizowaniu bieżącej sytuacji przewozowej i uwzględnieniu postulatów związkowych zaproponował aby wypłacić pracownikom wypłatę premii jednorazowej, a postulaty systemowej podwyżki wynagrodzeń stały się elementem negocjacji w okresie późniejszym.
Po przedstawieniu propozycji pracodawcy organizacje związkowe wraz z prawnikami przeanalizowały szczegółowo zapisy projektu PGP. Podczas dyskusji w gronie organizacji związkowych szczególnie wyartykułowano dwie kwestie, które budziły niepokój i troskę strony społecznej. Pierwsze dotyczyło zbyt wysokiego progu uprawniającego do nabycia prawa do nabycia gwarancji zatrudnienia z okresem do 10 lat. Drugą kwestią były wyłączenia pracowników z gwarancji zatrudnienia. Przedstawiciele Federacji ZZP PKP złożyli wniosek, aby nie wyłączać pracowników niektórych grup zawodowych z gwarancji zatrudnienia w pełnym zakresie, a gwarancje te ograniczyć do pełnionej funkcji, a nie stosunku pracy. Jednakże w trakcie dyskusji prowadzonej w gronie organizacji związkowych wniosek ten niestety nie znalazł szerokiego poparcia.
Po przeanalizowaniu całego dokumentu strona związkowa parafowała projekt Paktu Gwarancji Pracowniczych (w załączeniu) i zawarła porozumienie kończące częściowo spór zbiorowy z dnia 10 czerwca 2013 r. Strony ustaliły, że podpisanie dokumentu odbędzie się po uzyskaniu zgody organów statutowych władz związku i władz korporacyjnych.
Zobacz treść porozumienia