PKP PLK poprawią stan infrastruktury na linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem w dwóch etapach. Po zakończeniu robót pociągi towarowe przyśpieszą do 100 km/h.
Przetarg na rewitalizację jednego toru linii 201 w obrębie Bydgoszczy i w jej okolicy PKP PLK
ogłosiła w marcu. Rewitalizacja linii i jej modernizacja na pozbawionym sieci trakcyjnej odcinku od Maksymilianowa do Gdyni to jedno z głównych pomysłów na dojazd do portów nad Zatoką Gdańską. Więcej na temat przetargu
pisaliśmy tutaj.
Najkorzystniejszą ofertę, na kwotę 33,8 mln zł netto (41,5 mln zł brutto)
złożyła Trakcja PRKiI, która rozpoczęła już realizację prac. Z wykonawcą podpisano również umowę na warte ponad 25 mln zł prace dodatkowe w ramach zadania uzupełniającego. W ramach aneksu zostanie kompleksowo przebudowana sieć trakcyjna na dwóch odcinkach o łącznej długości 15 km. Ponadto zostanie wymieniona nawierzchnia torów oraz naprawiony przejazd kolejowo-drogowy. Termin zakończenia wszystkich prac ustalony został na 30 września 2017 r.
Przebudowa i transport
Jak informuje PKP PLK, po przebudowie linii pociągi towarowe między Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem nawet ponad dwukrotnie zwiększą prędkość z 20-50 km/h do 100 km/h. Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów. Inwestycja usprawni m.in. przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu. W następnej kolejności prace obejmą odcinek linii 201 z Maksymilianowa do Gdyni. Bardzo duży projekt ma być finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jak tłumaczy PKP PLK, podzielenie projektu na dwa etapy zapewnia możliwość przebudowy linii oraz stałe kursowanie pociągów towarowych. W pierwszym etapie zarządca infrastruktury prowadzi prace na 28 km jednego toru. Stare elementy zastąpi nowy, bezstykowy tor na betonowych podkładach. Remont 9 przejazdów kolejowo-drogowych i 2 przejść podwyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Wyremontowane i zabezpieczone zostaną 4 wiadukty oraz most nad Brdą. Prace przebiegają jednocześnie na odcinkach pomiędzy Nową Wsią Wielką, Bydgoszczą Emilianowem, Bydgoszczą Wschód a Maksymilianowem.
Drugi tor przez dwa kolejne lata
Następny etap zaplanowany został w latach 2017–2019. Obejmie przebudowę nawierzchni kolejowej i sieci trakcyjnej na drugim torze. Wymienionych zostanie 60 rozjazdów na stacjach Nowa Wieś Wielka, Bydgoszcz Emilianowo, Bydgoszcz Wschód i Maksymilianowo. PLK przygotowują się do ogłoszenia przetargu dla zadania o podobnej wartości jak w pierwszym etapie. Realizacja ze środków budżetowych.
– Dzięki realizowanym i przygotowywanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycjom – remontom szlaków towarowych, dojazdów do portów – polepszy się stan infrastruktury dla przewoźników towarowych. Wzmocniona zostanie efektywność transportu kolejowego jako ekologicznego i konkurencyjnego środka przewozu towarów – zapewnia zarządca infrastruktury.