Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pomorze Zachodnie. Prawie 180 mln złotych z KPO na nowe pociągi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
23-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UMWZ

Podziel się ze znajomymi:

Pomorze Zachodnie pozyskało prawie 180 mln złotych z KPO, które wesprą zakup ośmiu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z Newagu. 7 z 8 zamówionych pociągów kursuje już w regionie. Uwolnione środki zostaną "na kolei" i pomogą innym zadaniom.

– Odblokowane środki z KPO pomagają nam rozwijać tabor kolejowy. Blisko 180 mln zł dofinansuje zakup ośmiu czteroczłonowych EZT. Siedem z nich już wozi mieszkańców naszego regionu i turystów, a ostatni z zamówionych pociągów trafi do nas jeszcze w tym roku. Mamy najnowocześniejszą flotę kolejową wśród regionów! – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Województwo Zachodniopomorskie jako organizator regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich od lat powierza ich realizację Spółce Polregio podejmując corocznie działania mające na celu zwiększenie atrakcyjności połączeń, ich częstotliwości oraz wielkości pracy przewozowej. Ogólna długość linii kolejowych na terenie Województwa wynosi 1206 km, w tym 753,75 km linii zelektryfikowanych i 452,25 km niezelektryfikowanych.

Ciągła modernizacja floty

Do realizacji przewozów na Pomorzu Zachodnim została zbudowana własna flota. Według stanu na 20 maja 2024 roku było to 71 pojazdów, w tym 40 elektrycznych Impulsów, 7 elektrycznych zmodernizowanych EN57AL, 12 pojazdów dwunapędowych i 12 pojazdów spalinowych.

Gospodarowanie taborem jest procesem ciągłym, dlatego Zarząd Województwa podjął decyzję o zastąpieniu zmodernizowanych, ale przeszło czterdziestoletnich pojazdów o oznaczeniu EN57AL, nowoczesnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi zapewniającymi zwiększony komfort i bezpieczeństwo podróżowania, wyposażonymi w urządzenia podnoszące poziom bezpieczeństwa. W dniu 14 lipca 2023 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisał umowę z NEWAG na dostawę czterech nowych czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne cztery pojazdy. Dzięki temu najnowszym nabytkiem Województwa zostało siedem, a wkrótce osiem czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych nowosądeckiego producenta o zwiększonej ilości miejsc na rowery do szesnastu i szeregu innych udogodnień.

KPO pomoże innym zadaniom 

Wraz z decyzją o zakupie pojazdów złożono do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o objęcie wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności projektu pn. „Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym”.

Realizacja projektu sprzyja budowie spójnej i kompleksowej inwestycji Województwa Zachodniopomorskiego w zabezpieczenie potrzeb jego mieszkańców w środki komunikacji kolejowej poprawiającej dostępność transportową regionów o niewielkiej gęstości sieci drogowej (np. powiaty myśliborski, gryfiński, łobeski, itp.) zapewniając ich mieszkańcom komfortowe skomunikowanie z większymi ośrodkami miejskimi.

W lutym 2025 r. w związku z aktualizacją listy rankingowej projektów złożonych w ramach KPO, do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego wpłynęło pismo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych z informacją, iż projekt pn. „Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym” złożony przez Województwo Zachodniopomorskie uzyskał status przedsięwzięcia podstawowego. Całkowita wartość projektu wynosi 261 448 800 zł brutto, przy poziomie dofinansowania 84 proc. kosztów kwalifikowanych, które wynosi 178 550 400 zł. Umowę o objęcie wniosku dofinansowaniem zawarto 3 czerwca 2025 r. Odbiór ostatniego pojazdu zaplanowano do 20 listopada 2025 r.

Co bardzo istotne, środki "uwolnione" z zakupu Impulsów mają pozostać w sektorze kolejowym i wspomóc zadania infrastrukturalne - szeroko piszemy o tym tutaj.

16 miejsc na rowery i inne udogodnienia

Zakupione pojazdy przystosowane są do jazdy dwukierunkowej, z prędkością eksploatacyjną 160 km/h i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów w dwóch członach środkowych (wcześniej standardem było 10 miejsc) oraz dodatkowo dwa miejsca dla osób na wózkach w członach skrajnych.

W strefach wejścia do pojazdów znajdują się kosze do segregacji odpadów, a w środkowych członach pojazdu zaprojektowano po dwie pary automatycznych drzwi wejściowych w celu usprawnienia wymiany podróżnych z wózkiem czy rowerem. Ta przestrzeń jest oznaczona fluorescencyjnymi piktogramami, by wejścia dla rowerzystów było wyraźnie widać również po zmroku. Oprócz stacjonarnych ramp w członie skrajnym dla osób o ograniczonej mobilności, pojazdy zostały wyposażone dodatkowo w lekkie rampy rozkładane, umożliwiające pokonywanie trudności związanych z wsiadaniem i wysiadaniem z niskich peronów.
Standardem zwiększającym bezpieczeństwo podróżnych w pojazdach Pomorza Zachodniego jest: wyposażenie ich w łatwe w obsłudze defibrylatory, objęcie pojazdów monitoringiem wewnętrznym oraz zapewnienie łączności pasażerów z maszynistą pojazdu poprzez sieć intercomów. Nowością w tych pociągach jest 16 szerszych miejsc przeznaczonych np. dla kobiet w ciąży. Poszerzone fotele poprawią komfort podróży również osób z niepełnosprawnościami. Dedykowane miejsce czeka na osoby poruszające się z pomocą psa asystującego. Ponadto w przedniej części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach będzie specjalna okleina, a na blacie stolika - gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu będzie miała też możliwość przygaszenie świateł w tej części pojazdu. Ma to zapewnić osobom ze spektrum autyzmu zwiększony komfort podróży, spokój i wyciszenie.

Pojazdy, których właścicielem jest samorząd województwa, będą użytkowane przez operatora kolejowych pasażerskich przewozów wojewódzkich (aktualnie POLREGIO) na trasach Zielona Góra-Szczecin-Świnoujście, Szczecin–Słupsk i Kołobrzeg–Poznań.

Kolej rośnie na Pomorzu Zachodnim

Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2024 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało ponad 8 mln osób. To największa liczba pasażerów od ponad 10 lat.

Dzięki tym zakupom tabor kolejowy należący do samorządu województwa będzie jeszcze nowocześniejszy. Docelowo flota Pomorza Zachodniego będzie liczyć w sumie 72 pojazdów, w tym 48 elektrycznych Impulsów i 12 hybryd.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co ze spółką kolejową Pomorza Zachodniego?

Prawo i polityka

Co ze spółką kolejową Pomorza Zachodniego?

Jakub Rösler 24 stycznia 2025

Pomorze Zachodnie zachęca. Pociągiem nad Bałtyk

Pasażer

Pomorze Zachodnie zachęca. Pociągiem nad Bałtyk

Redakcja/inf. pras. 29 czerwca 2024

Jeden dodatkowy pociąg na trasie Szczecin-Gryfino-Szczecin

Pasażer

Jeden dodatkowy pociąg na trasie Szczecin-Gryfino-Szczecin

inf. pras. Pomorze Zachodnie 19 lutego 2024

Tylko jedna oferta na pociągi dla województwa zachodniopomorskiego

Tabor i technika

Nowe środki ostrożności w zachodniopomorskich pociągach

Infrastruktura

Zobacz również:

Co ze spółką kolejową Pomorza Zachodniego?

Prawo i polityka

Co ze spółką kolejową Pomorza Zachodniego?

Jakub Rösler 24 stycznia 2025

Pomorze Zachodnie zachęca. Pociągiem nad Bałtyk

Pasażer

Pomorze Zachodnie zachęca. Pociągiem nad Bałtyk

Redakcja/inf. pras. 29 czerwca 2024

Jeden dodatkowy pociąg na trasie Szczecin-Gryfino-Szczecin

Pasażer

Jeden dodatkowy pociąg na trasie Szczecin-Gryfino-Szczecin

inf. pras. Pomorze Zachodnie 19 lutego 2024

Tylko jedna oferta na pociągi dla województwa zachodniopomorskiego

Tabor i technika

Nowe środki ostrożności w zachodniopomorskich pociągach

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5