Większość państw już od 1863 roku, kiedy to uruchomiono pierwsze na świecie metro (w Londynie), zdaje sobie sprawę, że komunikacja miejskim systemem transportu publicznego jest kluczowa dla rozwoju gospodarczego ich metropolii. Pokazują to przykładowe liczby: najwięcej pasażerów w Europie przewozi metro moskiewskie - 2,57 miliarda pasażerów rocznie, w tym samym czasie paryskim metrem podróżuje ponad 1,5 miliarda pasażerów. Bez metra tak rosyjska, jak i francuska stolica byłyby kompletnie sparaliżowane. Warszawa jest kolejnym miastem, gdzie sprawdza się istniejąca pierwsza linia metra, a niecierpliwie oczekiwane jest uruchomienie kolejnej.
Zapotrzebowanie na przewozy osobowe wzrasta, a tym samym rośnie częstotliwość kursowania pociągów metra. Konsekwencją takiej sytuacji jest zmniejszenie odstępu między pociągami, co powoduje wzrost zagrożenia wypadkami. Działania mające na celu uniknięcie niebezpiecznych skutków ewentualnych kolizji polegają na rozwijaniu i wprowadzaniu nie tylko nowoczesnych, zautomatyzowanych systemów kierowania ruchem, ale również systemów bezpieczeństwa biernego.
System bezpieczeństwa biernego pociągów popularnie zwany strefami zgniotu lub systemami Crash to urządzenia zaprojektowane by pochłaniać jak największą energię powstającą w momencie kolizji pociągów i w ten sposób chronić zarówno pasażerów jak i przewożący ich tabor. Systemy takie są standardowym wyposażeniem każdego samochodu, a obecnie stają się również standardem w pojazdach szynowych i stanowią uzupełnienie innych elementów (sterowanie, systemy hamulcowe) zorientowanych na zapewnienie bezpieczeństwa przewozów.
Z wyzwaniem dotyczącym opracowania systemu pochłania energii zderzeń zmierzyli się polscy konstruktorzy – specjaliści z zakresu projektowania i produkcji elementów zderznych z firmy AXTONE. Opracowana w Polsce technologia Crash znalazła zastosowanie na światowych rynkach. Polskie rozwiązania cieszą się uznaniem i zaufaniem u największych producentów i operatorów pociągów metra. Systemy Crash polskiej produkcji montowane są w wagonach metra jeżdżących w Chinach (Pekin, Hongkong), w Indiach (Delhi), Singapurze i Korei Południowej.
Pierwsze urządzenia konstruowane i produkowane w Polsce przez firmę Axtone, montowane były na czołach pociągu metra w Delhi. Do tej pory firma wyprodukowała dla indyjskiego przewoźnika 360 sztuk tego typu elementów.
Projekty Crashowe polskich konstruktorów powstają przy współpracy ze światowymi liderami branży, takimi jak Bombardier czy Hyundai Rotem, a wysoka jakość i niezawodność produktów zaowocowała stałą współpracą. Przykładowo dostawy do koreańskiego koncernu trwają już cztery lata.
Od 2011 roku rozwiązania Crash stosowane są również w wagonach metra na rynku chińskim, a do wymienionych Pekinu i Hongkongu wkrótce mogą dołączyć także linie metra w Szanghaju, ShenZehn oraz w Changchung.
Kolejnym perspektywicznym rynkiem dla polskich elementów Crash są Stany Zjednoczone. Obecnie jest realizowany największy w USA projekt metra dla San Francisco, do którego firma Axtone złożyła propozycję elementów bezpieczeństwa biernego i jest ona obecnie rozważana przez producenta pociągów.
Mając wiedzę, odpowiednie zaplecze techniczne oraz doświadczenie zdobyte i uznane w trakcie realizacji projektów międzynarodowych, polscy konstruktorzy opracowują rozwiązania dedykowane do indywidualnych projektów.
Z rozwiązaniami Crash i nie tylko będzie można zapoznać się na tegorocznych targach TRAKO 2013 na stoisku C10, hala C.
Tekst sponsorowany dostępny również w naszym miesięczniku