Partnerzy serwisu:
Tabor

Polacy pomagają w budowie najszybszego pociągu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
20-05-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
EC Engineering, 20 maja 2011

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Polacy pomagają w budowie najszybszego pociągu
Inżynierowie z krakowskiej firmy EC Engineering uczestniczą w projektowaniu superszybkiego pociągu dla Chin - Zefiro. Pociąg będzie osiągał prędkość 380 km/h, a planowane jest też bicie rekordu – nowy pojazd miałby się wtedy rozpędzić do 420 km/h.

Zefiro 380 to najmłodszy z powstających obecnie w Chinach pociągów bardzo dużych prędkości. Zamówienie na Zefiro jest częścią największej w ostatnich latach inwestycji kolejowej w Chinach. Autorem projektu jest niemiecka firma Bombardier Transportation we współpracy z chińskim oddziałem Bombardiera (Bombardier Sifang Transportation) w Qingdao. Projekt pociągu powstaje w oddziale Bombardiera w Hennigsdorfie.

W pracach od samego początku (rok 2009), czyli od momentu tworzenia koncepcji, uczestniczą fachowcy z krakowskiej firmy EC Engineering (ECE). Współpracuje ona z Bombardier Transportation w wielu różnych projektach w kilku jego placówkach na całym świecie. Udział ECE w przedsięwzięciu Zefiro obejmuje kluczowe elementy całego projektu: symulacje wytrzymałości i projekt konstrukcji aluminiowej pojazdu.

Chiny mają jedną z najszybszych kolei na świecie. Poszukiwanie takich rozwiązań wymuszają ogromne odległości między dużymi aglomeracjami w tym kraju. Wśród kursujących tam pojazdów najszybszy jest obecnie pociąg CRH3, obsługujący linię Pekin — Tianjin, który osiąga maksymalną prędkość 394 km/h. Superszybki pociąg Zefiro 380 będzie jeździł z prędkością 380 km/h, a zapowiadana jest też próba bicia nim rekordu – miałby się wówczas rozpędzić aż do 420 km/h.

Rząd chiński zamówił pociąg Zefiro w dwóch wersjach: 8- i 16-wagonowy. 8-wagonowy będzie długości 212 metrów i zabierze na pokład 600 pasażerów. 16-członowy, długości 424 m – miałby przewozić nawet ponad 1300 osób. Obok II klasy przewiduje się też przedziały VIP, m.in. z luksusowymi miejscami do spania – rozkładanymi fotelami. Będzie też wagon restauracyjny. Przytulności wnętrzom pociągu mają dodawać drewniane elementy wystroju. Wagony będą klimatyzowane. Wygodzie wsiadających i wysiadających będą służyły m.in. wysuwane stopnie. Design pojazdu i dobrane materiały są zgodne z najnowszymi trendami w kolejnictwie. Charakterystyczny jest wygląd pociągu, który został opracowany przez specjalistów aerodynamiki, na co dzień pracujących w lotnictwie. Długi, mocno spłaszczony i zaokrąglony przód pojazdu minimalizuje opory powietrza. Wagony są szersze niż te, które można spotkać w Europie. Wygląd Zefiro jest imponujący.

Pociąg dla Chin należy do tworzonej przez Bombardiera rodziny pojazdów Zefiro. Priorytetami dla producenta są tu: oszczędność energii, ochrona środowiska naturalnego, a jednocześnie - duża pojemność pociągów, wygoda pasażerów, bezpieczeństwo oraz odpowiedni design. Zefiro 380 China to pociąg wielosystemowy - może być zasilany różnymi napięciami sieci trakcyjnej, co umożliwia jego kursowanie we wszystkich krajach świata.

Polacy włączają się w prace nad projektem zarówno w Niemczech, jak i w Chinach, gdzie mogą na bieżąco nadzorować produkcję pociągu i sprawdzać w testach zastosowane rozwiązania.

Makieta Zefiro we wrześniu ub.r. została zaprezentowana na targach InnoTrans w Berlinie. W terminie do dwóch lat pierwszy Zefiro powinien już zacząć wozić pasażerów w Chinach. Specjalnie dla tego pociągu powstanie nowa trasa długości 6 tys. kilometrów. Bombardier wprowadza też inne swoje produkty na rynek chiński – np. metro Shanghai Line 12, w przygotowaniu którego również brała udział krakowska firma EC Engineering.

Nowy pociąg z rodziny Zefiro jest też obecnie projektowany dla Włoch. Zefiro Italy bazuje na podobnych rozwiązaniach technicznych, co pojazd dla Chin. Ośmioczłonowy V300 Zefiro będzie mógł osiągać prędkość 300-360 km/h, co czyni go jednym z najszybszych pociągów w Europie. Trwają prace nad koncepcją konstrukcji pojazdu, w nich także uczestniczą krakowscy inżynierowie.

EC Engineering należy w Polsce do wiodących firm zajmujących się projektowaniem pojazdów szynowych. Na swoim koncie ma projekty m.in. pierwszej od 20 lat polskiej lokomotywy towarowej E6ACT czy elektrycznego zespołu trakcyjnego 19WE do obsługi Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Wkrótce ECE skończy współprojektować nowy tramwaj Bombardiera dla Krakowa.
 

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polsko-malezyjska lokomotywa dla Tanzanii [film]

Tabor i technika

Polsko-malezyjska lokomotywa dla Tanzanii [film]

Jakub Madrjas 02 września 2021

EC Engineering pomoże zbudować Alstomowi nowe pociągi TGV

Infrastruktura

Jeździ już 1000 pantografów 160 EC

Tabor i technika

Jeździ już 1000 pantografów 160 EC

inf. prasowa 25 stycznia 2018

EC Engineering zbuduje nową fabrykę

Biznes

EC Engineering zbuduje nową fabrykę

inf. prasowa 30 sierpnia 2016

EC Engineering sprzeda pantografy na rynek rumuński

Tabor i technika

Zobacz również:

Polsko-malezyjska lokomotywa dla Tanzanii [film]

Tabor i technika

Polsko-malezyjska lokomotywa dla Tanzanii [film]

Jakub Madrjas 02 września 2021

EC Engineering pomoże zbudować Alstomowi nowe pociągi TGV

Infrastruktura

Jeździ już 1000 pantografów 160 EC

Tabor i technika

Jeździ już 1000 pantografów 160 EC

inf. prasowa 25 stycznia 2018

EC Engineering zbuduje nową fabrykę

Biznes

EC Engineering zbuduje nową fabrykę

inf. prasowa 30 sierpnia 2016

EC Engineering sprzeda pantografy na rynek rumuński

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5