Partnerzy serwisu:
Pasażer

Podróż pociągiem Polonez z Polski do Rosji nielegalna?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Podróż pociągiem Polonez z Polski do Rosji nielegalna?
fot. Martyn Janduła
Rosja zmieniła interpretację przepisów granicznych, związanych z wjazdem obywateli państw trzecich od strony Białorusi. Podróż międzynarodowym pociągiem Polonez między Warszawą i Moskwą grozi oskarżeniami o nielegalne przekraczanie granicy, gdyż między Białorusią a Rosją nie przechodzi się odprawy paszportowej. MSZ odnotował już przypadki przesłuchiwania pasażerów.

Białoruś i Rosja tworzą jedną unię celną. Na granicy między tymi krajami nie ma stałych punktów kontroli granicznej. Do tej pory obywatele państw trzecich mogli swobodnie przejeżdżać tą drogą – wystarczyła białoruska wiza tranzytowa, deklaracja wypełniona na granicy polsko-białoruskiej, która była podbijana przez białoruskie służby graniczne.

Niedawno jednak Rosja zmieniła interpretację przepisów wjazdowych, uznając granicę z Białorusią jako wewnętrzną – natomiast zgodnie z przepisami obywatele państw trzecich muszą przekraczać przejścia o charakterze międzynarodowym. Te wyznaczone są na granicy Ukrainy, Łotwy i Estonii z Rosją. Osoby udające się tranzytem przez Białoruś mogą napotkać problemy. „W związku ze stanowiskiem strony rosyjskiej dotyczącym nieuregulowanego statusu prawnego przejść granicznych między Federacją Rosyjską a Republiką Białorusi i coraz częstszymi trudnościami lub uniemożliwianiem obywatelom państwa trzecich, w tym obywatelom RP, przekraczania granicy białorusko-rosyjskiej w obydwu kierunkach, nie jest wskazane udawanie się do Rosji od strony Białorusi przez przejścia lądowe (dot. w szczególności jazdy samochodem na polskiej rejestracji)” – informuje na swojej stronie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Ograniczenia, choć głównie wymierzone w przewozy kołowe, mają też przełożenie na przejazdy pociągiem, które kursują właśnie przez Białoruś. W tej chwili PKP Intercity uruchamia jedną parę pociągów 11011/11012 Polonez. Skład wyrusza z Warszawy Centralnej o 18:50, by dotrzeć do Moskwy Białoruskiej o 16:20 następnego dnia. W drogę powrotną skład wyrusza o 16:15, by wjechać na Warszawę Centralną o 8:55. – Odnotowano dwa przypadki przesłuchań polskich obywateli udających się do Rosji pociągiem „Polonez”, którym postawiono zarzut nielegalnego przekroczenia granicy białorusko-rosyjskiej. W obu przypadkach Ambasada RP podjęła stosowną interwencję w rosyjskim MSZ – poinformowało nas biuro prasowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Spółka PKP Intercity nie odpowiedziała wprost na szereg naszych pytań dotyczących trudności z wjazdem do Rosji ani tego, czy zamierza uwzględnić nową interpretację przepisów w rozkładzie bądź trasie pociągu. – Pociągi jadące do Moskwy przejeżdżają przez międzynarodowe przejście graniczne Terespol/Brześć (między Polską a Białorusią – red.). PKP Intercity odpowiada za przewóz pasażerów w kraju oraz za granicą. W pociągach przewoźnika drużyny konduktorskie odpowiedzialne są m.in. za sprawdzanie biletów. Za odprawę graniczną odpowiedzialne są służby celne – odpisało lakonicznie biuro prasowe PKP Intercity.

Groźne są również loty tranzytem przez Mińsk. Połączenia między Mińskiem a miastami Federacji Rosyjskiej są traktowane jako loty wewnątrzkrajowe, w związku z czym w Mińsku pasażerowie nie przechodzą odprawy paszportowej. Podróżni w paszportach i na kartach migracyjnych nie otrzymują więc stempli wjazdowych. „Brak adnotacji rosyjskich służb granicznych w paszportach i na kartach migracyjnych może być podstawą do nałożenia grzywny za nielegalne przekroczenie granicy i naruszenie przepisów migracyjnych” – informuje na swoich stronach MSZ.

– Należy podkreślić, że problem przemieszczania się tranzytem przez Białoruś do Rosji był wielokrotnie sygnalizowany przez polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych podczas spotkań dwustronnych, a także na forum polsko-białoruskiej Komisji ds. współpracy transgranicznej oraz w rozmowach ze stroną rosyjską. Strona polska podniosła ten temat także na szczeblu europejskim – informują nas przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Czwarty przetarg na naprawy okresowe EP08 zakończył się fiaskiem

Tabor i technika

Wschodnia granica kontra reszta świata

Warte uwagi

Wschodnia granica kontra reszta świata

Transport Publiczny 01 grudnia 2013

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Czwarty przetarg na naprawy okresowe EP08 zakończył się fiaskiem

Tabor i technika

Wschodnia granica kontra reszta świata

Warte uwagi

Wschodnia granica kontra reszta świata

Transport Publiczny 01 grudnia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5