Tabor kolejowy kupowany przy współudziale środków UE jest dedykowany do obsługi konkretnych tras, co jest zapisane w umowach związanych z unijnym dofinansowaniem. Nierzadkie są jednak sytuacje, że tabor jest wykorzystywany na innych liniach niż wynika z zapisów umów.
W przypadku projektów transportowych realizowanych przy współudziale unijnych środków obowiązuje tzw. 5-letnia „trwałość projektu”. Podczas tych 5 lat, beneficjent unijnej pomocy powinien realizować projekt dokładnie w taki sposób, jak brzmi umowa zawarta z instytucją odpowiedzialną za wdrażanie unijnej pomocy – czyli z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w przypadku projektów realizowanych przy współudziale ogólnokrajowych funduszy pomocowych bądź z wojewódzkimi instytucjami „wdrożeniowymi”, odpowiedzialnymi za poszczególne RPO. W przypadku inwestycji taborowych oznacza to, że pociągi dedykowane, zgodnie z warunkami unijnej pomocy, do obsługi konkretnych tras, powinny obsługiwać tylko te trasy. Ale praktyka nie zawsze jest taka.
Miał być Przemyśl, jest Białystok i Gdynia
Nasi Czytelnicy sygnalizują np., że w nowym rozkładzie jazdy, że wagon 1 klasy (typ 140a), zmodernizowany w ramach drugiej transzy modernizacji wagonów, po której wagony miały trafić do obsługi pociągów na trasie Szczecin – Przemyśl, kursuje w pociągu TLK Sukiennice relacji Szczecin – Poznań – Łódź – Kraków. Tak samo, zmodernizowany wagon 1 klasy z tej samej puli wagonów, włączony był do składu pociągu TLK Rybak relacji Szczecin – Białystok. Z kolei np. w pociągu InterCity „Mieszko” w relacji Gdynia – Wrocław, w składzie którego miały kursować nowe wagony wyprodukowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych, znajdowały się wagony bezprzedziałowe nieco starszego typu 154a. Jednocześnie, w składzie IC „Mieszko” był widziany również wagon barowy (restauracyjny) 113Aa, z pierwszej transzy zmodernizowanych wagonów, dedykowanych również do obsługi pociągów na trasie Szczecin – Przemyśl.
Czy taka sytuacja nie grozi utratą dotacji? Od Beaty Czemerajdy z biura prasowego PKP IC usłyszeliśmy: – Alokacje wagonów klasy 1 i wagonów barowych po modernizacji zostały uzgodnione z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Tychy zamiast Kielc i Krakowa
Problem ten dotyczy nie tylko PKP IC. Jak zauważyli nasi Czytelnicy, Koleje Śląskie użytkują pojazd zakupiony w ramach Południowej Grupy Zakupowej do połączeń innych niż zapisane w umowie o dofinansowanie Katowice – Kielce lub Katowice – Kraków. Pociąg zakupiony w ramach PGZ, dedykowany do obsługi połączeń międzywojewódzkich, kursuje pomiędzy Katowicami i Tychami Lodowiskiem (na zdjęciu).
– W wyniku problemów z modernizacją linii kolejowej E30 na odcinku Katowice-Kraków, gdzie według PKP PLK nastąpi wydłużenie terminu jej realizacji do 2018 r., co skutkuje zmniejszeniem przepustowości na tym odcinku, instytucja wdrażająca, czyli Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zgodziła się na wykorzystanie nowo zakupionego taboru dla świadczenia przewozów wewnątrzwojewódzkich. Ma to pozwolić na jego optymalne wykorzystanie – powiedział „RK” Witold Trólka z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego.
Co na to wszystko resort infrastruktury? – Zmiany w trasach pociągów pozyskanych przez województwo śląskie w ramach projektu tzw. Południowej Grupy Zakupowej, jak i w trasach wagonów restauracyjnych w pociągach PKP Intercity mają charakter tymczasowy. Spowodowane są m.in. prowadzonymi pracami modernizacyjnymi na trasach docelowych. Zmiany te zostały wprowadzone przez beneficjentów tych projektów za wiedzą i zgodą instytucji zarządzającej Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Wydanie zgody na tymczasową zmianę tras dla ww. taboru zostało poprzedzone szczegółową analizą zgodności tych zmian z przepisami UE, również w kontekście efektywnego wykorzystania pozyskanych środków unijnych. W tym celu pozyskano również opinię ekspertów Inicjatywy Jaspers, którzy objęli kompleksowym wsparciem proces przygotowania dokumentacji aplikacyjnej dla tych projektów w celu złożenia jej do Komisji Europejskiej – powiedział „RK” Piotr Popa, rzecznik MIR.
Zmiana zasad to nie nowość
Taka sytuacja nie jest nowością. Dość przypomnieć np., że pojazdy Newagu (SA137 i SA138) zakupione przez Woj. Pomorskie do obsługi linii Gdynia – Hel i Gdynia – Kościerzyna, od kilku lat są używane przez Przewozy Regionalne (za wiedzą i zgodą Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego – inwestycja była realizowana z RPO) do obsługi pociągu „Tur” Gdynia – Chojnice, w ostatnich miesiącach pojawiały się również na trasie Malbork – Grudziądz.
Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.
2015-01-15 15:43:11 Autor: Maurycy__
---.97.198.177
Pomorskie - przecież tu istnieje "czysty" układ UMWP - Turecki Kurier,
od lat - wszyscy o tym wiedzą a udają że nie wiedzą ...
2015-01-15 15:56:43 Autor: IM&ZB
---.dynamic.chello.pl
@JM,PR
alokacje wagonow moze uzgodnic jedynie CUPT a nie ministerstwo.Minister w ramach umowy na TLK/IC okresla w zalacznikach minimalna pule i typy wagonow jakie beda obslugiwac poszczegolne polaczenia.Nie ma zadnego tytulu do podejmowania decyzji o przesunieciu zmodernizowanych wagonow do obslugi innych linii, niz te ktore byly okreslone podczas okresu trwania projektu.O tym moze decydowac CUPT w imieniu UE. Kursowanie barow z kontraktu Przemysl-Szczecin w IC Mieszko, czy zmodernizowanych wagonow do Zamoscia jest na ten moment zlamaniem warunkow umowy na finansowanie projektu. Becia opowiada wam kosmiczne bzdury...
2015-01-15 15:59:14 Autor: ep40
---.szczecin.mm.pl
Przydziały taboru są za pozwoleniem olewane, bo takie przydziały po prostu są bez sensu.
2015-01-15 16:31:09 Autor: Dziobak Tęgodzioby
---.dynamic.chello.pl
Dante opisywał kręgi piekła, a IC to dla pasażera jak kręgi nieba. Pierwszy krąg - TLK, prestiż, dostojeństwo, ekologia. Drugi krąg - IC+ (a może minus), to już zapowiedź PREMIUM. EIC - cóż tu dodawać? Nie zwykły pociąg, ale wstęp do Doskonałości. EIP - ABSOLUT. PREMIUM. DOSKONAŁOŚĆ. Polacy (i nie tylko) kochają tego Przewoźnika, bo wyrwał się on z przeklętego kręgu ceny biletów i czasu jazdy. Tu się kupuje Wytchnienie. W pociągach IC czas płynie wolniej. IC powinno być dotowane wszystkimi możliwymi kanałami, bo to jest Skarb. Element narodowej tożsamości. Możecie sobie wyobrazić kraj bez IC? Lepiej o tym nawet nie myśleć. Czy Górnicy demolować Warszawę pojadą EIP, czy autokarami?
2015-01-15 16:33:57 Autor: ile kasy do zwrotu
---.play-internet.pl
To podsumujmy treść informacji. Ile kasy trzeba oddać unii z tych projektów taborowych? Zmiany tras wymagają notyfikacji u komisji europejskiej. A tutaj rzecznicy PKP IC i Śląska jasno mówią, że nic takiego nie miało miejsca. Wykręcają się rozmowami z ministerstwem i CUPT. Od kiedy to CUPT daje kasę z UE? Albo ministerstwo. Jak widać niekompetencja występuje na wielu poziomach, a ręka rękę myje.
2015-01-15 16:36:34 Autor: ile kasy doz wrotu
---.play-internet.pl
@IM&ZB
CUPT nie reprezentuje UE, lecz Jaspers.
2015-01-15 16:40:15 Autor: IM&ZB
---.dynamic.chello.pl
@ilekasy
Jaspers moze prowadzic negocjacje.Od strony formalnej za wlasciwa realizacje projektu odpowiada CUPT.
2015-01-15 16:49:08 Autor: mathewicforum
---.133.192.36
@MIR:
Papie Pop i reszta "dobrze naoliwionej maszyny" - uważajcie prosze!
Nie wiem czy KE tłumaczenia o tymczasowości i remontach PLK wystarczą.
Serio, nie olewałbym tego (...).
2015-01-15 17:03:31 Autor: kris
---.centertel.pl
kapuś donosi,nie "czytelnik".
Nazywajmy rzeczy po imieniu.
2015-01-15 17:21:52 Autor: Jurgen Klop
---.dynamic.gprs.plus.pl
Promienieję ze szczęścia, że Beata Czemerajda się odezwała. Każdą jej wypowiedź spijam niczym śmietankę.
2015-01-15 17:23:09 Autor: mar37
---.play-internet.pl
A czym innym PR Gdynia ma te trasy obsłużyć. .jak nie mają jednostek. Po 17.10 w stronę Elblaga puszczają jeden gowniano odremontowany żółty kibel a ludzi na peronie jest do bsadzenia 3 jednostek. Czy ktoś w PR myśli? Poza szczytem wysyłają 2 jednostki w szczycie jedna...oby jak najszybciej pogoni li to dziadostwo z woj. Pomorskiego.
2015-01-15 17:23:09 Autor: mar37
---.play-internet.pl
A czym innym PR Gdynia ma te trasy obsłużyć. .jak nie mają jednostek. Po 17.10 w stronę Elblaga puszczają jeden gowniano odremontowany żółty kibel a ludzi na peronie jest do bsadzenia 3 jednostek. Czy ktoś w PR myśli? Poza szczytem wysyłają 2 jednostki w szczycie jedna...oby jak najszybciej pogoni li to dziadostwo z woj. Pomorskiego.
2015-01-15 17:51:57 Autor: lupy
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
mają kursować na trasie Szczecin -Przemyśl i to czy kursują Szczecin-Kraków ,czy
Poznań- Rzeszów toż to cały czas ta trasa nie?
2015-01-15 18:20:29 Autor: LLL
---.174.37.167
"dedykowany" - ???
2015-01-15 18:56:52 Autor: IM&ZB
---.dynamic.chello.pl
@lupy
Szczecin-Przemysl nie zawiera odcinkow Poznan-Gdynia, czy Rzeszow-Zamosc.Przypomne skromnie,ze pare lat temu PR zaplacil spora kare za to, ze unijne wagony od Krakowianki pojechaly pare razy do Olsztyna...
2015-01-15 19:08:57 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia Efekt negocjacji pod proteze koniecpolską.
2015-01-15 19:49:26 Autor: z torów plk
---.dynamic.gprs.plus.pl
W odpowiedzi na post IM&ZB:
"@lupy
Szczecin-Przemysl nie zawiera odcinkow Poznan-Gdynia, czy Rzeszow-Zamosc.Przypomne skromnie,ze pare lat temu PR zaplacil spora kare za to, ze unijne wagony od Krakowianki pojechaly pare razy do Olsztyna..."
Bo "dedykowane" wagony nie jada do Zamościa. Podp...acz zobaczył nowe wagony ( typu Z1/Z2 ale nie po modernizacji unijnej) w Swiatowidzie czy nowa jedynkę w Sukiennicach i juz raban. Takie to "polaczkowate". Jedyne co można zarzucić 'dedykacji' wagonów na trase Szczecin - Przemśl to , ze jadą 'protezą' . O ile wogóle można mówić o zarzucie
2015-01-15 20:36:57 Autor: Michal36
---.dynamic.chello.pl
No co za ludzie. Na trasie Przemyśl-Szczecin i tak jeździ lepszy tabor niż na wielu innych. Jedna 1 na Sukiennicach i Światowidzie a już osoby, którym lata temu fima padła ( ORMO ) i nie mają co robić podpierdzielają. Jakie to POLSKIE....
2015-01-15 20:37:06 Autor: IM&ZB
---.dynamic.chello.pl
@z torow plk
Niech przemowia dowody w postaci kilkunastu filmow na yt na ktorych widac,ze do Zamoscia jada codziennie wagony z kontraktu Przemysl-Szczecin z naklejkami informujacymi o projekcie, a nie wagony Z1/Z2...podobnie jak nie jest problemem zobaczyc na yt IC Mieszko Wroclaw-Gdynia z wagonem barowym z kontraktu Przemysl-Szczecin..
IC ma uzgodniona jazde wagonow Przemysl-Szczecin po protezie, knajp z tego kontraktu do Gdyni, czy grupy do Zamoscia juz nie...
2015-01-15 20:49:31 Autor: IM&ZB
---.dynamic.chello.pl
@JM
Dobra praktyka po zmianach w tekscie bylo dopisywanie w tytule (aktualizacja):-)
Zmiany o ktorych mowi Popa dotycza wylacznie protezy.Jezeli maja zgode na inne zmiany niech poinformuja na jakich trasach oprocz ciagu Przemysl-Szczecin beda kursowac.KE z pewnoscia nie wyrazila zgody na pelna dowolnosc w zakresie kursowania wagonow "w okresie przejsciowym".Jakie to trasy panie Popa?
2015-01-15 22:03:30 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
Przeciez widzę z okna ( przynajmniej co drugi dzień) co jedzie na koncu Swiatowida lub wraca w Kossaku !
2015-01-15 22:08:25 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
To samo tyczy się Sukiennic. Może w niedzielę raz na 'ruski rok sie zdarzy. Alebgeneralnie rowniez wtym wypadku nie jedzie jedynka modernizowana z kasy unijnej. Może pod....wi pomyliło się z dwójka SPOTową ( tej z d. Krakowianki chyba z czasow PKP PR).
2015-01-15 22:38:59 Autor: IM&ZB
---.dynamic.chello.pl
@z torow
nie wnikam co ty widzisz zza okna.Ja widze na kilkunastu filmach z yt z czego zestawiony jest Kossak/Swiatowid do Zamoscia, Mieszko i nie jest to produkcja oskarowych specow od efektow specjalnych, tylko rzeczywistosc:-)
2015-01-15 23:08:56 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
Z Mieszkiem zdarza się 'wtopa' z wagonami kl. 1. Np. dzisiaj.
2015-01-15 23:09:54 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
I nie zza ake z okna. Mala różnica ale jednak.
2015-01-15 23:21:58 Autor: Patryk
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Kolejny raz potwierdza sie ze autorzy artykułu piszą aby dostać kasę za wiersze. No teraz Pan Paweł Rydzyński wykrył wielka aferę. Nie jest żadna nowością że pojazdy Newagu SA137 i 138 jeździły miedzy innymi na Turze gdyż gdzie miały jeździć jak obie linie były rewitalizowane i pasażerów obsługiwane zastępcza komunikacja autobusowa. Moim zdaniem skandalem byłoby gdyby te pojazdy przez rok stały na torach i nie obslugiwalyby pociągów. To za takie działania UE mogłaby nałożyć korektę finansowa na Wojewodztwo Pomorskie. Pojazdy maja byc efektywnie wykorzystywane. Z treści artykułu wyńika, iz autorzy nie przeprowadzili tzw. śledztwa dziennikarskiego, gdyż wtedy nie pisali by głupot. W takich sytuacjach jak opisano powyżej beneficjent występuje do Instytucji Zarządzającej z informacja ze w celu wykorzystania pojazdów do realizacji celu do jakiego zostały zakupione tj. przewozu pasażerów konieczne jest czasowe odstępstwo od trasy, gdyż np. Linia jest zamknięta. Żadna normalna Instytucja poza autorami tekstu nie widzy w tym nic złego. Kończę ten komentarz bo ręce opadają. Rynek Kolejowy po przez takich " dziennikarzy" spada na psy.
2015-01-15 23:57:43 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
@IM&ZB, z torow plk:
Wiecie co, dobrze, że jakoś przeszła kategoria tj, że TLK i IC mają tą samą taryfę D, choć inny standard. Z resztą wiemy do kiedy w ogóle będą kursować wszystkie TLK, bo zastąpią je właśnie IC. Ciekawe swoją drogą czy PKP IC zmieni i odróżni taryfę TLK od IC, czy tez tego nie zrobi do 2022 roku, a stale będzie podwyższać taryfę D na oba rodzaje: TLK i IC.
Pożyjemy zobaczymy. A o "Protezę" się nie martwcie. Ona broni się istotnym skróceniem czasu z Krakowa do Wrocławia, który to remont był w końcu w dużej mierze za pieniądze unijne, więc KE to łyknie. Jako tandem.
2015-01-16 00:09:36 Autor: kolorowy guziczek
---.dynamic.chello.pl
Stoją tacy mali chłopcy z Rynku Kolejowego i patrzą spode łba na podwórko. Gdy zobaczą, że sąsiad użył służbowego Żuka, aby zawieźć chore dziecko sąsiadki do lekarza - piszą donos do pracodawcy Żuka. Gdy kobiecie, obsługa baru, w którym nie ma toalety dla klientów, pozwoliła zrobić siusiu w toalecie dla personelu - piszą donos do Sanepidu. Gdy dozorca pomagał rodzinie przewieźć meble i zatrzymał się w miejscu niedozwolonym, aby mieć bliżej z ciężkimi sprzętami - biegną natychmiast po drogówkę.
I wydaje im się, że są bardzo spostrzegawczy, bo zobaczyli - mądrzy bo znają jak być powinno - eksperccy, bo uprzejmie jeszcze omówią wcześniejszy życiorys tego na którego donos... skarżą i bardzo by chcieli zostać doradcami Sanepidu, Drogówki i przedsiębiorcy od Żuka. I dziwią się, że jakoś nikt ich nie lubi.
Brawo ta firma doradcza.
2015-01-16 01:09:57 Autor: koralik karolci
---.dynamic.chello.pl
@kolorowy guziczek
Stoja tez takie male dziewczynki patrzac spode lba na budynki siedzib bylych pracodawcow.Maja obled w oczach.Same nie wiedza, mialy go zawsze, czy dopiero od momentu jak zaczely udawac wariatki.A moze zawsze nimi byly?
2015-01-16 09:41:11 Autor: kap
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
jeden wagon jezdzi na korczaku cały czas :)
2015-01-16 09:50:53 Autor: Via
---.centertel.pl
Dodatki krawieckie@
Gdy margines błędu przesuwa się w kierunku normy, to pora zareagować. I od tego jest Sygnalista.
2015-01-16 11:39:24 Autor: Paweł R
---.toya.net.pl
A zauważyliście, że na IC Mieszko, który wozi powietrze, w składzie są 3x154A i Z1A? Wagony spoza projektu Wrocław - Gdynia, jedne z najlepszych wagonów ekspresowych w Polsce, przystosowane do 200 km/h. Jeżdżą i wożą powietrze...
Swoją drogą uważam, że IC na tą chwilę to zła nazwa kategorii. Ludzie myślą, że to drogie pociągi, więc nimi nie jeżdżą. Bo chyba inaczej nie można uzasadnić tego, że na Wrocław - Gdynia, gdzie pociągi są szybsze o 2,5 h od polskiego busa, te zestawione z nowych, pięknych wagonów jeżdżą puste.
2015-01-16 13:38:55 Autor: cham
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Droga Unio,
proszę nie bądźcie źli na pic. Oni nie są w stanie ogarnąć zagadnień taborowych choćby mieli zginąć. Polacy są już do tego przyzwyczajeni, tak więc nie ma większego sensu się tym przejmować. I tak się nic nie zmieni.
A zresztą oni z wiadomych powodów zapomnieli, że są odpowiedzialni za pociągi wagonowe.
2015-01-17 08:45:46 Autor: mal
---.interq.pl
A szynobusy kupione do jeżdżenia na jasło - zagórz - łupków przestały właśnie jeździć (a na Łupków to już dawno przestały jeździć. I co? I nic.
2015-01-17 16:50:38 Autor: era_3
---.dynamic.chello.pl
Wystarczy powiadomic UE i ERA (European Railway Agancy) i oni sie zajma sie glupota polskich urzednikow. Pozdrwiam Urzednikow. Powiadomic takze nalezy angielskich urzednikow, z partii pracy :)
2015-01-19 22:24:44 Autor: yogi
---.dynamic.chello.pl
Jezeli artykul jest prawda do zastanawiam sie czemu autor nie zawiadomil prokuratory o narazenie skarbu panstwa na straty finansowej z uwagi na mozliwosc zwrotu dotacji zakupu taboru. Zlosliwy autor napisal by do ERA i obecnie do Bieleckiej o koniecznosc sprawdzenia nierzetelnie wykonywanej umowy zwiazanej z dotacja.