W poniedziałek, 14 października w Starostwie Powiatowym w Gorlicach odbyła się debata na temat polityki transportowej woj. małopolskiego. Poruszanych zostało kilka kwestii, głównie wokół poprawy dostępności komunikacyjnej Gorlic i Jasła. Na spotkaniu obecny był m.in. przedstawiciel PKP Intercity, który bardzo ostrożnie poinformował, że pociągi PKP IC przez Gorlice mogą pojechać już za rok.
Debata odbyła się z inicjatywy senatora Stanisława Koguta. Obecni byli przedstawiciele: Ryszard Kuć – Prezes Zarządu Przewozów Regionalnych oraz Andrzej Siemieński – Dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych; Janusz Wnęk z PKP Intercity; Jan Lech z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego; Marta Mordarska, Paweł Śliwa i Jan Hamerski – radni Sejmiku Województwa Małopolskiego; Adam Kmiecik – Starosta Powiatu Jasielskiego; Mirosław Wędrychowicz – Starosta Powiatu Gorlickiego; Andrzej Czernecki – Burmistrz Jasła; Witold Kochan – Burmistrz Gorlic; Ryszard Guzik – Wójt Gminy Gorlice; Jerzy Wałęga – Wójt Gminy Moszczenica; Janusz Gubernat – Wiceburmistrz Biecza; Wiesław Dusza – przedstawiciel z Biecza; Zofia Rowińska z Sękowej; Tomasz Zając i Andrzej Passoń z Ropy.
Konieczny remont linii Stróże – Jasło
Inicjator debaty, senator Stanisław Kogut, rozpoczynając spotkanie zwrócił się o remont linii kolejowej Stróże – Jasło i skomunikowanie jej z jednej strony z Krakowem i Warszawą, a z drugiej z Zagórzem i Rzeszowem. – Zwrócił uwagę, że Polska ma ponad miliard zł unijnych pieniędzy na modernizację kolei i wszyscy odpowiedzialni z te zadania powinni pamiętać, że Polska nie kończy się na szybkich kolejach między metropoliami w centrum i na północy kraju. Senator wezwał obecnych na spotkaniu samorządowców z powiatu gorlickiego oraz z Podkarpacia do zdecydowanych nacisków na Polskie Koleje Państwowe i Ministerstwo Transportu o modernizację i przywrócenie przewozów pasażerskich na linii Stróże – Jasło – informuje Starostwo Powiatowe w Gorlicach.
W trakcie debaty poruszane zostały również tematy związane z trudną sytuacją finansową spółek kolejowych z uwagi na modernizację linii E 30 na odcinku Kraków – Tarnów, gdzie czynny jest jeden tor co dyskwalifikuje uruchomienie dodatkowych składów. Uczestnicy podkreślali związany z tym stały odpływu pasażerów, którzy korzystają z konkurencyjnych usług firm przewozowych zapewniających krótszy czas przejazdu i niższe ceny.
Pociągiem do Gorlic za rok?
Autorem jednej z najciekawszych wypowiedzi w trakcie debaty był Janusz Wnęk z PKP Intercity. Ostrożnie zadeklarował, że pociągi na trasie Stróże – Jasło – Zagórz najwcześniej mogą się pojawić w rozkładzie jazdy na przełomie 2014/2015 rok. Należy zaznaczyć, że są to wyłącznie plany, ponieważ uruchomienie takich składów uzależnione jest od poprawy infrastruktury kolejowej linii Stróże – Gorlice – Jasło, która należy do PKP Polskich Linii Kolejowych. Jakkolwiek się stanie, zauważalna jest wola ze strony PKP Intercity wytrasowania składów dalekobieżnych przez Stróże – Gorlice i Jasło w kierunku Zagórza.
Wsparcia dla tych starań podczas spotkania udzieli radni Sejmiku Województwa Małopolskiego. Radna Marta Mordarska zasugerowała, aby podjąć w tej kwestii współpracę między Komisjami Infrastruktury sejmików Małopolski i Podkarpacia oraz wypracować wspólną strategię i porozumienie dla tych inwestycji. Starosta Mirosław Wędrychowicz podkreślił, że zarówno droga ekspresowa jak i modernizacja linii kolejowej Stróże – Gorlice – Jasło są od początku wspólną inicjatywą samorządów powiatu gorlickiego i jasielskiego, ale dla realizacji tych zadań niezbędna jest jednoznaczna współpraca między strukturami wojewódzkimi Małopolski i Podkarpacia, abyśmy mogli je realizować w perspektywie finansowej 2014-2020.
Główne ustalenia:
- kolejne spotkanie odbędzie się w Starostwie Powiatowym w Gorlicach 4 listopada 2013 r. z udziałem przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych (właściciel torów), Ministerstwa Transportu oraz Polskich Kolei Państwowych w celu omówienia możliwości i ustalenia harmonogramu modernizacji linii kolejowej Stróże – Jasło,
- należy podjąć działania w celu wypracowania wspólnej polityki transportowej oraz podpisania porozumienia pomiędzy Małopolską, Podkarpaciem i województwem świętokrzyskim o współpracy w obszarze poprawy dostępności komunikacyjnej poprzez budowę drogi szybkiego ruchu łączącej północno-wschodni i centralny obszar Polski, przez Kielce, Tarnów, Gorlice, Jasło, Barwinek ze Słowacją i południem Europy, a także modernizację linii kolejowych, szczególnie na trasie Stróże-Gorlice-Jasło i skomunikowanie jej z Warszawą, Krakowem i Zagórzem.
„Zrobi się”?
Na ile prawdopodobne są deklaracje uczestników spotkania pokaże czas, jednak nie trudno domyślić się, jaki może być ich efekt. Cztery lata temu, również z inicjatywy senatora Stanisława Koguta, w Starostwie Powiatowym w Gorlicach odbyła się debata praktycznie na ten sam temat. Czas pokazał, na ile prawdopodobne są obietnice i deklaracje polityczne (zarówno na szczeblu krajowym jak regionalnym) pojawiające się z zastanawiającą cyklicznością, co cztery lata.