Pociągi jak piekarniki. Ostatnio UTK wlepił karę Kolejom Mazowieckim za otwarte drzwi w czasie jazdy. Pasażerowie podpowiadają, żeby przyjrzeć się warunkom panującym wewnątrz składów.
Problem dotyczy głównie pociągów po modernizacji (AKM-y). Temperatura i zaduch w nich panujące są często większe niż na zewnątrz. Jednostki wyposażono jedynie w okna uchylne i wentylację nawiewną, ale bez klimatyzacji. Przez to w tych składach często panują gorsze warunki niż przed modernizacją, gdzie duże przesuwne okna zapewniają przynajmniej przyjemny powiew powietrza.
Czemu w ogóle w czasie przeprowadzanych modernizacji zrezygnowano z dużych okien przesuwnych? – Okna uchylne montowane obecnie w pojazdach kolejowych zapewniają płaską powierzchnię zewnętrzną pudeł, która zwiększa estetykę pojazdu i zmniejsza stopień zabrudzenia – w stosowanych dotychczas oknach odchylnych we wnękach okiennych zbierał się trudny do usunięcia brud – mówi Aneta Podgajna z Biura Rzecznika Prasowego Kolei Mazowieckich. Zwraca też uwagę na nieszczelność starych okien: w zimie pomiędzy dwie płaszczyzny okien dostawał się śnieg, a w pozostałych okresach woda i brud z zewnątrz.
W klimatyzację pociągi wyposażane są od niedawna, w ramach tzw. napraw piątego stopnia utrzymania. – Z racji zakresu koniecznych do wykonania prac, montaż klimatyzacji możliwy jest wyłącznie podczas modernizacji przeprowadzanej w trakcie P5 przez wyspecjalizowany zakład naprawczy. Dodatkowo, należy zauważyć, że wyposażenie jednego pojazdu serii EN57 w tego typu rozwiązanie jest niezwykle kosztowne – koszt montażu klimatyzacji w jednym trójczłonowym elektrycznym zespole trakcyjnym dochodzi do prawie miliona złotych – zwraca uwagę Podgajna. To niejedyne przeciwwskazania. – Działanie klimatyzacji przedziałów pasażerskich wpływa znacznie na zwiększenie poboru energii elektrycznej, co w konsekwencji prowadzi do wyższych kosztów bieżącej eksploatacji – informuje Aneta Podgajna.
W starszych wyremontowanych składach pasażerom starczyć muszą nawiewy, choć to zdaje się być niewielkim pocieszeniem. – Nawiewy mają za zadanie przede wszystkim zapewnienie wentylacji i cyrkulacji powietrza wewnątrz pojazdu, nie posiadają one jednak funkcji schładzania powietrza. Niewątpliwie jednak w czasie jazdy powietrze to zmienia swoje właściwości – przekonuje Aneta Podgajna.
Sytuacji nie poprawia to, że pociągi na torach odstawczych są trzymane na pełnym słońcu z zamkniętymi drzwiami. Przez to już od pierwszej stacji są mocno nagrzane. – Pojazdy, w szczególności gdy są bez dozoru obsługi, muszą być odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych. Pozostawianie otwartych składów pociągowych mogłoby doprowadzić do licznych dewastacji taboru KM – twierdzi Aneta Pogdajna. Zdarzają się nieliczne wyjątki. – Jednakże bardzo często, gdy jest obsługa na pojeździe drzwi są otwierane na obie strony, aby zapewnić dodatkową cyrkulację. Nie może to jednak być regułą – przekonuje Podgajna.