Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągi KM-ów z uchylnymi oknami i bez klimy: tak taniej i… ładniej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pociągi KM-ów z uchylnymi oknami i bez klimy: tak taniej i… ładniej
Pociągi jak piekarniki. Ostatnio UTK wlepił karę Kolejom Mazowieckim za otwarte drzwi w czasie jazdy. Pasażerowie podpowiadają, żeby przyjrzeć się warunkom panującym wewnątrz składów.

Problem dotyczy głównie pociągów po modernizacji (AKM-y). Temperatura i zaduch w nich panujące są często większe niż na zewnątrz. Jednostki wyposażono jedynie w okna uchylne i wentylację nawiewną, ale bez klimatyzacji. Przez to w tych składach często panują gorsze warunki niż przed modernizacją, gdzie duże przesuwne okna zapewniają przynajmniej przyjemny powiew powietrza.

Czemu w ogóle w czasie przeprowadzanych modernizacji zrezygnowano z dużych okien przesuwnych? – Okna uchylne montowane obecnie w pojazdach kolejowych zapewniają płaską powierzchnię zewnętrzną pudeł, która zwiększa estetykę pojazdu i zmniejsza stopień zabrudzenia – w stosowanych dotychczas oknach odchylnych we wnękach okiennych zbierał się trudny do usunięcia brud – mówi Aneta Podgajna z Biura Rzecznika Prasowego Kolei Mazowieckich. Zwraca też uwagę na nieszczelność starych okien: w zimie pomiędzy dwie płaszczyzny okien dostawał się śnieg, a w pozostałych okresach woda i brud z zewnątrz.

W klimatyzację pociągi wyposażane są od niedawna, w ramach tzw. napraw piątego stopnia utrzymania. – Z racji zakresu koniecznych do wykonania prac, montaż klimatyzacji możliwy jest wyłącznie podczas modernizacji przeprowadzanej w trakcie P5 przez wyspecjalizowany zakład naprawczy. Dodatkowo, należy zauważyć, że wyposażenie jednego pojazdu serii EN57 w tego typu rozwiązanie jest niezwykle kosztowne – koszt montażu klimatyzacji w jednym trójczłonowym elektrycznym zespole trakcyjnym dochodzi do prawie miliona złotych – zwraca uwagę Podgajna. To niejedyne przeciwwskazania. – Działanie klimatyzacji przedziałów pasażerskich wpływa znacznie na zwiększenie poboru energii elektrycznej, co w konsekwencji prowadzi do wyższych kosztów bieżącej eksploatacji – informuje Aneta Podgajna.

W starszych wyremontowanych składach pasażerom starczyć muszą nawiewy, choć to zdaje się być niewielkim pocieszeniem. – Nawiewy mają za zadanie przede wszystkim zapewnienie wentylacji i cyrkulacji powietrza wewnątrz pojazdu, nie posiadają one jednak funkcji schładzania powietrza. Niewątpliwie jednak w czasie jazdy powietrze to zmienia swoje właściwości – przekonuje Aneta Podgajna.

Sytuacji nie poprawia to, że pociągi na torach odstawczych są trzymane na pełnym słońcu z zamkniętymi drzwiami. Przez to już od pierwszej stacji są mocno nagrzane. – Pojazdy, w szczególności gdy są bez dozoru obsługi, muszą być odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych. Pozostawianie otwartych składów pociągowych mogłoby doprowadzić do licznych dewastacji taboru KM – twierdzi Aneta Pogdajna. Zdarzają się nieliczne wyjątki. – Jednakże bardzo często, gdy jest obsługa na pojeździe drzwi są otwierane na obie strony, aby zapewnić dodatkową cyrkulację. Nie może to jednak być regułą – przekonuje Podgajna.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie wspierają WOŚP

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie wspierają WOŚP

Roman Czubiński 11 lutego 2025

Koleje Mazowieckie: Rekord przewozów. 64,8 mln pasażerów w 2024 r.

Pasażer

Koleje Mazowieckie: Rekord przewozów. 64,8 mln pasażerów w 2024 r.

inf. pras. Koleje Mazowieckie 20 stycznia 2025

Tabor SKPL wróci do Kolei Mazowieckich?

Tabor i technika

Tabor SKPL wróci do Kolei Mazowieckich?

Kasper Fiszer 16 stycznia 2025

KM: Wciąż niewiele nowego taboru do Otwocka i Dęblina

Pasażer

Koleje Mazowieckie z ofertą Pesy na jednostki spalinowe

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie (w końcu) w Koleo

Pasażer

Koleje Mazowieckie (w końcu) w Koleo

Roman Czubiński 10 grudnia 2024

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie wspierają WOŚP

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie wspierają WOŚP

Roman Czubiński 11 lutego 2025

Koleje Mazowieckie: Rekord przewozów. 64,8 mln pasażerów w 2024 r.

Pasażer

Koleje Mazowieckie: Rekord przewozów. 64,8 mln pasażerów w 2024 r.

inf. pras. Koleje Mazowieckie 20 stycznia 2025

Tabor SKPL wróci do Kolei Mazowieckich?

Tabor i technika

Tabor SKPL wróci do Kolei Mazowieckich?

Kasper Fiszer 16 stycznia 2025

KM: Wciąż niewiele nowego taboru do Otwocka i Dęblina

Pasażer

Koleje Mazowieckie z ofertą Pesy na jednostki spalinowe

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie (w końcu) w Koleo

Pasażer

Koleje Mazowieckie (w końcu) w Koleo

Roman Czubiński 10 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5