Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Pociągi 1500 m czyli jak skutecznie konkurować z transportem drogowym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MT Targi Polska

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Pociągi 1500 m czyli jak skutecznie konkurować z transportem drogowym
24 października, tj. trzeciego dnia XI Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem „Infrastruktura” 2013 organizowanych przez firmę MT Targi Polska, odbędzie się konferencja pt. „Pociągi 1500 m czyli jak skutecznie konkurować z transportem drogowym. Uwarunkowania infrastrukturalne, techniczne i ekonomiczne eksploatacji długich składów." Podczas konferencji eksperci wskażą warunki wdrożenia standardu 1500 m na najważniejszych magistralach kolejowych w Polsce.

Kolej towarowa staje przed wyzwaniem poprawy swej efektywności, dzięki czemu mogłaby skuteczne konkurować z transportem samochodowym. Zdaniem ekspertów obniżenie kosztów jednostkowych transportu towarów można osiągnąć poprzez wydłużenie składów kolejowych. W Polsce obowiązującym standardem są pociągi o długości 600 metrów, Unia Europejska z kolei postuluje o zmianę do 750 metrów. Opinie specjalistów wskazują jednak na celowość wprowadzenia składów nawet o długości 1500 metrów, wzorem takich państw, jak USA czy Rosja.

Unijne wytyczne

Koncepcja ta jednocześnie wpisuje się w strategię Unii Europejskiej, której wytyczne zakładają zwiększenie przewozów towarów koleją nawet do 50% do 2050 roku. Za wprowadzeniem rozwiązania 1500 m w Unii Europejskiej od lat silnie lobbuje m.in. FERRMED, multisektorowa organizacja non profit, założona w Brukseli z inicjatywy sektora prywatnego na rzecz poprawy konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. Przedstawiciele Komisji Europejskiej również dostrzegają zalety takiego rozwiązania, w tym m.in. obniżenie kosztów transportu oraz minimalizację zanieczyszczenia środowiska.

Wyzwanie dla infrastruktury

Dopuszczalna długość pociągu towarowego wynika z warunków technicznych linii, jaką będzie realizowany przejazd i nie powinna być większa od najkrótszego toru. W związku z tym, aby możliwe było eksploatowanie pociągów o długości 1500 metrów na najważniejszych magistralach kolejowych w Polsce, należy dostosować infrastrukturę do mijania tak długich składów. Z opinii ekspertów wynika, iż można to osiągnąć stosunkowo tanio budując długie mijanki na szlaku, czyli tory główne dodatkowe bądź bocznice. Takie rozwiązanie pozwoliłoby uniknąć kosztownych modernizacji istniejących już stacji. Dodatkowo konieczne byłoby dostosowanie przepisów prawnych tak, aby dotrzymane zostały najwyższe standardy bezpieczeństwa. Musiałaby także zostać przeprowadzona reorganizacja ruchu, by przemieszczanie się pociągów na wszystkich trasach pozostało niezakłócone.

Realizacja tej koncepcji wiąże się jednak z wieloma wyzwaniami. O sposobach jak sobie z nimi radzić będzie można dowiedzieć się na konferencji branżowej organizowanej przez Instytut Kolejnictwa i Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych podczas Targów „Infrastruktura” 2013 w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Wstęp dla słuchaczy jest bezpłatny, wymagana jest jednak wcześniejsza rejestracja na targi. Więcej informacji na www.infrastruktura.info.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Infrastruktura

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

ep. 16 września 2023

Gdańsk: Tramwajowa trasa GPW będzie budowana w ramach KPO?

Zintegrowany transport

Praga zapowiada budowę kolei linowej Podbaba – Bohnice

Zintegrowany transport

ZTM w Warszawie ogłasza konkurs na logo komunikacji

Zintegrowany transport

ZTM w Warszawie ogłasza konkurs na logo komunikacji

Witold Urbanowicz 13 czerwca 2017

Zobacz również:

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Infrastruktura

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

ep. 16 września 2023

Gdańsk: Tramwajowa trasa GPW będzie budowana w ramach KPO?

Zintegrowany transport

Praga zapowiada budowę kolei linowej Podbaba – Bohnice

Zintegrowany transport

ZTM w Warszawie ogłasza konkurs na logo komunikacji

Zintegrowany transport

ZTM w Warszawie ogłasza konkurs na logo komunikacji

Witold Urbanowicz 13 czerwca 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5