Partnerzy serwisu:
Pasażer

Po co numery pociągów na wyświetlaczach?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Po co numery pociągów na wyświetlaczach?
W jakim celu na elektronicznych tablicach kierunkowych umieszczane są numery pociągów, które dla podróżnych mają marginalne znaczenie? UTK twierdzi, że przewoźnicy nie mają takiego obowiązku.

Od pewnego czasu na elektronicznych wyświetlaczach w pociągach umieszczana jest nie tylko stacja docelowa, ale też numer pociągu. Nie należą do wyjątków sytuacje, w których jeśli nazwa stacji docelowej jest długa, to umieszcza się ją w formie „pływającej” lub bardzo małymi literami – numer znacząco „góruje” wówczas nad nazwą stacji. Po co zatem umieszcza się na wyświetlaczach numery pociągów, skoro podróżni de facto z nich nie korzystają? O ile bowiem pomocne dla pasażerów przy planowaniu podróży są zazwyczaj nazwy pociągów (o ile istnieją), o tyle numer pociągu zna mało który pasażer.

Zapytaliśmy o to Urząd Transportu Kolejowego. – Przewoźnicy mogą wykorzystywać numery tras pociągów na tablicach kierunkowych. Podanie takiej informacji jest fakultatywne (ust. 9 Załącznika nr 5 do Rozporządzenia o oznakowaniu). Niezależnie od tego tablice powinny jednak zawierać także pozostałe wymagane prawem informacje – poinformował nas Sławomir Sadowski z biura prezesa UTK.

Wspomniany ustęp, mówiący o tym, że przewoźnicy nie mają obowiązku umieszczać numerów pociągów na tablicach, brzmi następująco: – Dopuszcza się oznakowanie tras pociągów za pomocą liter, liter i cyfr lub cyfr. Tablice kierunkowe umieszczone na pojazdach kolejowych kursujących na tak oznakowanych trasach muszą zawierać wymienione symbole oznakowania trasy oraz stację docelową.

Natomiast wspomniane przez Sławomira Sadowskiego „pozostałe wymagane prawem informacje”, które muszą znajdować się na tablicach kierunkowych, są następujące:

  • Tablica czołowa wskazująca rodzaj, numer oraz stacje docelową pociągu - wymaganie obowiązkowe dla pociągów wojewódzkich, miejskich, zespołów trakcyjnych, wagonów silników i składów push pull, wysokość wielkich liter oraz liczb – minimum 70 mm;
  • Tablica w świetliku na ścianie czołowej ostatniego pojazdu w składzie pociągu wskazująca rodzaj, numer oraz stacje docelową pociągu - wymaganie obowiązkowe dla zespołów trakcyjnych, wagonów silnikowych i składów push pull, wysokość wielkich liter oraz liczb – minimum 70 mm;
  • W pobliżu każdego wejścia powinna zostać umieszczona tablica kierunkowa wskazująca rodzaj, numer, ew. nazwę, stację początkowe, stacje pośrednie oraz stację końcową pociągu, wysokość wielkich liter oraz liczb – minimum 35 mm.

Sławomir Sadowski przypomina też, że „w celu dbania o przestrzeganie praw pasażerów w transporcie kolejowym przez przewoźników, w Urzędzie Transportu Kolejowego został powołany Departament Praw Pasażerów, któremu m.in. powierzono nadzór nad prawidłowym oznakowaniem pojazdów kolejowych”.

– DPP aktywnie monitoruje i kontroluje stan realizacji obowiązku właściwego oznakowania taboru przez przewoźników kolejowych. Efektem podejmowanych działań nadzorczych jest między innymi zakończone nałożeniem wysokiej kary pieniężnej postępowanie wobec Kolei Śląskich. Obecnie planowane są kolejne kontrole tego typu – dodaje Sławomir Sadowski.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Prawo i polityka

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Roman Czubiński 03 kwietnia 2023

PKP Intercity z otwartym dostępem do Berlina i Jeleniej Góry

Prawo i polityka

UTK: Likwidowanie stacji i torów – bariera dla przewozów towarowych

Infrastruktura

Niewiele ponad połowa polskich elektrowozów jest w stanie dobrym

Tabor i technika

UTK: Coraz większa atrakcyjność przewozów intermodalnych

Biznes

Zobacz również:

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Prawo i polityka

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Roman Czubiński 03 kwietnia 2023

PKP Intercity z otwartym dostępem do Berlina i Jeleniej Góry

Prawo i polityka

UTK: Likwidowanie stacji i torów – bariera dla przewozów towarowych

Infrastruktura

Niewiele ponad połowa polskich elektrowozów jest w stanie dobrym

Tabor i technika

UTK: Coraz większa atrakcyjność przewozów intermodalnych

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5