NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Po 6 latach od dostawy pierwsze wagony Talgo ruszyły w Bośni i Hercegowinie

| Michał Szymajda 04.10.2016 2,8k

Po 6 latach od dostawy pierwsze wagony Talgo ruszyły w Bośni i Hercegowinie
Bośniackie Talgo w końcu pojechało z pasażeramiFot. youtube, Hema Televisja
Po 11 latach od złożonego zamówienia i po 6 latach od dostarczenia Koleje Bośni i Hercegowiny uruchomiły w końcu pierwsze połączenia kolejowe prowadzone nowoczesnymi zestawami wagonów Talgo, kupionymi za niebagatelną kwotę 67 mln euro.
Jak informują bośniackie media, pierwszy zestaw został uruchomiony w ruchu planowym 26 września, na trasie Sarajewo – Doboj. Z Sarajewa pociąg wyjeżdża o godzinie 16:28 i dociera do Doboju o 19:35. Z powrotem wyjeżdża o 3:49 rano, by do stolicy kraju dojechać o 6:53. Czas przejazdu powyżej 3 godzin jest o kilkanaście minut dłuższy od podróży autobusem między dwoma miejscowościami. Po drodze pociąg zatrzymuje się na stacjach Maglaj, Zavidovići, Žepče, Zenica, Kakanj i Visoko.

Niefortunny zakup

Obecnie Koleje Bośni i Hercegowiny posiadają 9 zestawów wagonowych Talgo – cztery do obsługi kursów nocnych i pięć z miejscami siedzącymi, do obsługi kursów dziennych. Na ich zakup banki hiszpańskie udzieliły pożyczki w wysokości 67,7 mln euro. Dostawa została zrealizowana w roku 2010.

Zakup wagonów Talgo miał znacząco poprawić wizerunek kolei oraz zachęcić pasażerów do korzystania z tej formy transportu. Pociągi nigdy nie zostały jednak włączone do eksploatacji, a od czasu dostarczenia stały na bocznicy. Według władz kolei, zestawy nie mogły trafić do eksploatacji ze względu na zły stan infrastruktury, a także brak porozumienia z Chorwatami (pierwotnie Talgo miały dojeżdżać do Zagrzebia). Dotąd nie udało się zrealizować innego planowanego nimi połączenia – do Banja Luki. Wciąż nie ma pomysłu co zrobić z wagonami przeznaczonymi do kursowania w nocy.

Wagonami Talgo nawet nad Adriatyk


Latem tego roku w Sarajewie byli już specjaliści z firmy Talgo, którzy przeprowadzili inspekcję techniczną pociągów. Wszystkie wagony mają wszystkie niezbędne pozwolenia do eksploatacji na terytorium Bośni i Hercegowiny oraz Chorwacji. Na początku 2017, po zakończonych niezbędnych naprawach infrastruktury, pociągi złożone z wagonów Talgo mają dojechać także do Mostaru, na południe od Sarajewa. Latem 2017 być może dojadą nawet do chorwackiego Ploče nad Adriatykiem.

Bośniackie Talgo są krótsze niż zazwyczaj oferowane przez Hiszpanów potencjalnym zamawiającym. W wersji do przewozów dziennych mają 201 miejsc w klasie drugiej i 26 w pierwszej.



Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bośnia i Hercegowina (3)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5