Wprowadzenie codziennej przerwy w kursowaniu pociągów na krakowskiej linii średnicowej pozwoliło wykonawcy zwiększyć zakres prac przy przebudowie wiaduktów i budowie nowych estakad kolejowych w centrum miasta – zapewnia PKP PLK.
Od 11 marca krakowska linia średnicowa w środku dnia jest zamykana z powodu projektu modernizacji linii E30 z dobudową torów dla kolei aglomeracyjnej. Zmian w organizacji ruchu jest bardzo dużo i na pewno nie jest łatwo się w nich zorientować,
o czym pisaliśmy tutaj. To nie koniec utrudnień na kolei w aglomeracji krakowskiej –
kolejne pojawią się w czerwcu.
PKP PLK opublikowała informację prasową, w której zapewnia, że korekta rozkładu jazdy pociągów pozwala wykonawcy przebudowy linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym a Podłężem zintensyfikować prace budowlane.
Jak zapewnia, harmonogram robót został skonstruowany tak, by maksymalnie długo utrzymywać ruch pociągów na ważnej, newralgicznej dla transportu, linii kolejowej. – To bardzo skomplikowane zadanie, wymagające ścisłej koordynacji ze wszystkimi przewoźnikami, a także zarządcami infrastruktury w mieście. Plan budowy w pierwszej kolejności zakłada wykonanie części estakad kolejowych i obiektów inżynierskich, na których będzie ułożony jeden tor. Pozwoli to przenieść na niego ruch pociągów i zająć się rozbiórkami infrastruktury, po której obecnie poruszają się składy pasażerskie. Następnie zostaną dobudowane i uruchomione kolejne tory – przypomina PLK.
Zgodnie z efektem inwestycji – pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi będą się poruszać po czterech torach, a pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem po trzech. Obecnie roboty budowlane realizowane są na całej długości modernizowanej linii. Największy zakres widać w ścisłym centrum Krakowa, gdzie powstają już pierwsze elementy konstrukcyjne estakad kolejowych, które zastąpią nasyp z XIX wieku. W rejonie Krakowa Głównego zamontowano już nowe tory i rozjazdy prowadzące do peronu 5.
Robotnicy pracują przy licznych obiektach inżynierskich, m.in. przy ul. Łokietka, Prądnickiej, Kopernika, Grzegórzeckiej, Miodowej i Dekerta. Przebudowywany jest przystanek Kraków Prokocim. Przy nowym przystanku Kraków Złocień budowana jest droga i prowadzona regulacja rzeki Serafy. Intensywne roboty trwają także w podkrakowskich miejscowościach – Kokotowie i Węgrzcach Wielkich.