PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na udzielenie kredytu odnawialnego w wysokości 175 mln złotych. Podobnie jak w poprzednim roku, potrzebują go na uregulowanie bieżących płatności, przede wszystkim podatku VAT.
W przetargu rozpisanym przez PKP PLK kwota kredytu opiewa na 175 mln złotych. Okres kredytowania to 36 miesięcy kredytu odnawialnego + 12 miesięcy spłaty; Spłata odsetek ma następować miesięcznie, na koniec każdego miesiąca, od wykorzystanej kwoty, a spłata kapitału częściowo w okresie 3 lat – w miarę wpływu środków na rachunek bieżący. Każdy wpływ będzie pomniejszał zadłużenie i powiększał limit kredytu do ponownego wykorzystania. Kwota zadłużenia z końca ostatniego dnia 36 miesiąca kredytowania ma być płatna w równych 12 miesięcznych ratach. PLK zażyczyło sobie, by umowa dopuszczała możliwość, wcześniejszej dobrowolnej spłaty bez dodatkowych opłat.
- Kredyt odnawialny będzie przeznaczony na potrzeby wynikające z bieżących płatności PKP PLK, w szczególności na opłacenie podatku VAT od działalności inwestycyjnej - poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki. Oferty w przetargu zostaną otwarte 9 maja. Na potrzeby oceny ofert PLK zakłada, że kredyt będzie średnio wykorzystany w 60% (ma to znaczenie przy obliczaniu wartości marży w stosunku do prowizji).
PKP Polskie Linie Kolejowe zaciągnęły o wysokości 175 mln również w ubiegłym roku, z tym że był to kredyt obrotowy, a nie odnawialny. Środki zapewnił bank Pekao SA. - Zostaliśmy zmuszeni do zaciągnięcia kredytu obrotowego m.in. na zapłatę VAT przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne, które zalegają nam już z płatnościami na kwotę ok. 0,5 mld zł – mówił wtedy prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański.