Usprawnienie kontroli jakości inwestycji, poszerzony katalog badań – PKP Polskie Linie Kolejowe utworzą w Warszawie Centralne Laboratorium Jakości. Dodatkowo PLK będzie miała 12 mobilnych laboratoriów. Pierwsze dwa PLK otrzymają w połowie grudnia.
- Peelka stawia na jakość. Wraz z całym rozwojem inwestycyjnym który się dokonuje nie ma innej drogi niż jakość. Jest ona dla nas najważniejszym wyznacznikiem w projektach - podkreślił prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski - mówił dziś w Warszawie przy ul. Ordona prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski. W tym miejscu PKP PLK wkrótce otworzy Centralne Laboratorium Jakości.
- Chciałem podkreślić wagę tego projektu dla miasta. Najważniejszą rzeczą na której nam zależy jest utrzymanie stałego wzrostu ilości miejsc pracy przy podniesieniu zaawansowania tworzonych technologii - dodał gość PKP PLK - wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski podkreślając, że ponad 100 miejsc pracy, które utworzy tu PLK wpisuje się w strategię stawiania na innowacyjne technologie przez stolicę.
Zreorganizowany pion kontroli jakości PLK ma zapewnić stały nadzór oraz skutecznie prowadzić monitoring dokumentacji, prowadzonych prac czy wytwórni materiałów PLK rozwijają własny pion badawczy. Wspomniane Centralne Laboratorium Jakości oraz 12 mobilnych laboratoriów pozwolą prowadzić stały nadzór nad inwestycjami prowadzonymi w całej Polsce.
Próbki badała GDDKiA
– Do tej pory korzystaliśmy z usług laboratoriów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pozwala to nam na wykonanie tylko najbardziej potrzebnych badań. To zdecydowanie za mało - nasze potrzeby są dziesięciokrotnie większe – mówi Andrzej Filip Wojciechowski. Stąd potrzeba otwarcia własnego laboratorium, które ruszy na dobre pod koniec przyszłego roku.
Jak tłumaczy zarządca infrastruktury, właściwa realizacja inwestycji to m.in. ścisła kontrola materiałów, dokumentacji i placów budów. W praktyce oznacza to potrzebę realizacji na bieżąco badań kontrolnych jakości robót i zapewnienie stałego dostępu do laboratoriów.
– Bezpieczeństwo i zdrowie pasażerów jest priorytetem. Zła jakość wykonania lub złe materiały wpływają m.in. na pogorszenie właściwości użytkowych infrastruktury oraz jej trwałość. Dlatego niektóre inwestycje kontrolowane są nawetczterdziestokrotnie – wyjaśnia Tomasz Kruk, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialny za jakość i ryzyko operacyjne.
Kupią 12 samochodów
Centralne Laboratorium Jakości PKP Polskich Linii Kolejowych będzie się składać z pięciu wyspecjalizowanych wydziałów podzielonych ze względu na prowadzony rodzaj badań (kruszywa, grunty, masy i diagnostyka nawierzchni, betony oraz diagnostyka kolejowa). Do końca roku zespół ds. jakości zatrudni 75 wykwalifikowanych specjalistów, a plany na przyszły rok to 130 pracowników zdolnych pojechać na kontrolę w każdym miejscu w Polsce.
Ich prace dodatkowo wspomoże 12 specjalistycznych samochodów, tzw. laboratoriów mobilnych, które umożliwią pobranie i zbadanie próbek bezpośrednio w terenie. Pierwsze dwa zarządca infrastruktury otrzyma w połowie grudnia, a zakup kolejnych dziesięciu jest planowany na przyszły rok.
– Dzięki mobilnym laboratoriom zespoły ds. jakości będą miały możliwość wykonywania badań kontrolnych bezpośrednio na miejscu o każdej porze dnia i nocy. To oznacza wyższą jakość stosowanych materiałów oraz wykonywanych robót. W konsekwencji to także mniejszy koszt i dłuższy czas eksploatacji oraz mniej zamknięć torowych spowodowanych pojawieniem się usterek – zaznacza Tomasz Kruk.
Jedno laboratorium mobilne PLK będzie w stanie wykonać średnio 41 badań dziennie, 12 laboratoriów mobilnych to już 492 badania dziennie.