Narodowy zarządca linii kolejowych chce opracować koncepcję dla budowy trzech przystanków na końcowym odcinku linii 91 Kraków Główny – Medyka. Nowe obiekty mają powstać w Przemyślu, Hurku i Medyce. Budowa peronów nastąpi po licznych interwencjach mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego, jakie były kierowane do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Trzy nowe przystanki w przygotowaniuPKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi postępowanie w celu pozyskania koncepcji programowo-przestrzennej dla zadania pn.: "Wykonie koncepcji projektowej na budowę nowych przystanków osobowych przy linii 91 na odcinku Przemyśl – Medyka". – PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg w październiku 2017 r. na opracowanie koncepcji projektowej dla budowy nowych przystanków na linii nr 91 na odcinku Przemyśl – Medyka. Przetarg został wówczas unieważniony, gdyż oferty przekraczały kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zadania. 25 kwietnia br. ogłoszono postępowanie w trybie zapytania ofertowego otwartego. Obecnie trwa badanie i ocena złożonych dokumentów. Celem opracowania koncepcji jest określenie możliwości i warunków budowy nowych peronów wraz z zapewnieniem dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – informuje „Rynek Kolejowy” Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe Centrala. – Dodatkowe przystanki kolejowe, planowane przez PLK na linii nr 91 między Przemyślem a Medyką mają służyć zwiększeniu dostępności do kolei i ułatwić komunikację mieszkańcom – dodaje.
Proponowana lokalizacja peronówJak wynika z dokumentacji przetargowej, nowe perony mogą powstać w Przemyślu (proponowana lokalizacja – km 246,450-246,550 linii 91), w miejscowości Hurko (250,075-250,175) oraz w Medyce (256,500-256,600). Wykonawca będzie miał za zadanie opracowanie koncepcji co najmniej trzech różnych wariantów w zakresie sposobu obsługi pasażerów dla każdego z planowanych przystanków osobowych. Obiekty mają być dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakłada się, że na każdym przystanku ma znajdować się 10 miejsc postojowych dla rowerów, perony będą wyposażone w m.in. wiaty i gabloty. Dokument ma uwzględniać przygotowanie obiektów pod montaż urządzeń Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Co istotne, nowe obiekty mają być zlokalizowane w miejscach dogodnych dla lokalnych społeczności. W tym celu wykonawca koncepcji prowadzi konsultacje społeczne z zainteresowanymi, w tym jednostkami samorządu terytorialnego i przewoźnikiem regionalnym.
Koncepcja ma być pomocna do przygotowania projektu budowlanego. – PLK przystąpi do budowy przystanków po opracowaniu i przyjęciu koncepcji oraz po ogłoszeniu przetargu i wyłonieniu wykonawcy robót budowlanych – zapewnia Dorota Szalacha.
Połączenia regionalne od niespełna 2 latNowe przystanki zapewne będą wykorzystywane w ruchu regionalnym. Połączenia między Przemyślem a Medyką przywrócono w 2016 r., po 13 latach przerwy. Obecnie trasa o długości niespełna 13 km obsługiwana jest przez 3 pary pociągów Polregio – cztery połączenia realizowane są codziennie, a 2 w dni robocze. Przewoźnik uruchamia pociągi bezpośrednie Rzeszów Główny – Medyka. Między przygraniczną miejscowością a stacją Przemyśl Główny zlokalizowane są stacje obsługiwane w ruchu pasażerskim: Hurko, Medyka Rozrządowa i Medyka Towarowa.