– Tylko w tym roku prace obejmują 145 mostów kolejowych. 46 mostów przechodzi gruntowną modernizację, a 99 remont – pisze w komunikacie PKP PLK.
PLK tylko w bieżącym roku obejmuje rewitalizacją i modernizacją 46 mostów. Prace te prowadzone są w ramach modernizacji linii kolejowych i jako inwestycje punktowe. Jednocześnie narodowy zarządca infrastruktury kolejowej remontuje mosty eksploatowane na pozostałych liniach kolejowych i przywraca wymagane parametry użytkowe. Po zakończeniu tych robót pociągi pojadą nawet czterokrotnie szybciej, a wymiana i wzmocnienie konstrukcji zwiększy nośność obiektów, czyli po torach pojadą pociągi o większym nacisku osi. Prace utrzymaniowe, dzięki którym zapewniany jest coraz lepszy stan linii, w tym roku obejmą 99 mostów.
Podwyższenie parametrów obiektów mostowych
Celem modernizacji jest podwyższenie parametrów technicznych mostów i dostosowanie ich do coraz wyższych parametrów użytkowych linii kolejowych w zakresie maksymalnej prędkości pociągów, nacisku osi i skrajni budowli. Wymagane parametry zyskały już w poprzednich latach m.in mosty na linii E30 Zgorzelec – Wrocław, np. monumentalny most w Bolesławcu na linii E30 i podobny obiekt kolejowy, most graniczny na polsko – niemieckiej granicy państwowej na Nysie Łużyckiej w Zgorzelcu.
– Mosty zachowały swój historyczny wygląd i zyskały lepsze parametry techniczne. Pociągi jeżdżą szybciej, skrócił się czas podróży, a większa nośność mostów umożliwia przewóz większej ilości ładunków. Podobne efekty inwestycji uzyskała PLK na dolnośląskim odcinku modernizowanej linii E59 z Wrocławia do Poznania, gdzie zmienił się standard kilkunastu mostów, w tym półkilometrowej przeprawy nad Odrą w stolicy Dolnego Śląska oraz na linii E65 z Warszawy do Gdańska i linii E30 z Rzeszowa do Przemyśla – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Utrzymanie, stabilny rozkład i ekonomiczna jazda
– Ważnym działaniem zarządcy infrastruktury są bieżące prace utrzymaniowe i remonty mostów. Dzięki nim pociągi jadą płynnie, bez punktowych ograniczeń prędkości – co ważne jest szczególnie dla ciężkich składów towarowych. W bieżącym roku rozpoczął się remont Mostu Gdańskiego nad Wisłą w Warszawie. Ta ważna przeprawa dla ruchu pasażerskiego i towarowego odzyska nie tylko estetyczny wygląd, ale dzięki wymianie torów i naprawie oraz zabezpieczeniu konstrukcji, wyższą prędkość pociągów. Podobne efekty przyniosą prace na jedynym w Polsce kolejowym moście zwodzonym na Regalicy w Szczecinie. Jego sprawność jest bardzo ważna szczególnie dla pociągów towarowych jadących z południa Polski do portu w Świnoujściu – mówi Mirosław Siemieniec.
Dobre parametry do przewozu ładunków zapewnią prace na moście w Poznaniu Starołęce. Przejadą nim towary ze Śląska do portów nad Bałtykiem. Na Lubelszczyźnie istotne znaczenie dla przewozu ładunków ma remont mostu na linii nr 68 Lublin – Przeworsk. Poprawią się warunki na linii nr 281 między Gnieznem a Krotoszynem dzięki remontowi mostu nad Wartą (szlak Żerków – Orzechowo).
Dla utrzymania efektu sieciowego ważne jest wyeliminowanie wąskich gardeł blokujących transport. Taki efekt, np. na Dolnym Śląsku osiągnie PLK dzięki remontowi trzech mostów na regionalnej trasie z Kłodzka do Wałbrzycha.
Mosty i ekologia
Modernizacja mostów to także wyzwania, związane ze spełnieniem wymogów ochrony środowiska. Prace można wykonywać tylko w kilku wyznaczonych miesiącach przy dokładnym zabezpieczeniu terenu i nadzorze specjalistów, np. ornitologów. Przy montażu ponad 2000-tonowej konstrukcji przeprawy nad Martwą Wisłą w Gdańsku, ze względu na okres lęgowy mewy siwej, PLK wybudowała pływające podesty – zastępcze lęgowiska. Stałe miejsca lęgowe w nowej lokalizacji zostaną przygotowane po zakończeniu inwestycji.
PLK na ponad 18 500 km linii kolejowych PLK utrzymuje 3395 mostów – o łącznej długości ponad 132 km. Najdłuższym mostem jest most kolejowy nad Wisłą w Grudziądzu. Jedynym zwodzonym mostem jest most na Regalicy w Szczecinie.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.