Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK prowadzą prace na 145 obiektach mostowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-09-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK / ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK prowadzą prace na 145 obiektach mostowych
– Tylko w tym roku prace obejmują 145 mostów kolejowych. 46 mostów przechodzi gruntowną modernizację, a  99 remont – pisze w komunikacie PKP PLK.

PLK tylko w bieżącym roku obejmuje rewitalizacją i modernizacją 46 mostów. Prace te prowadzone są w ramach modernizacji linii kolejowych i jako inwestycje punktowe. Jednocześnie narodowy zarządca infrastruktury kolejowej remontuje mosty eksploatowane na pozostałych liniach kolejowych i przywraca wymagane parametry użytkowe. Po zakończeniu tych robót pociągi pojadą nawet czterokrotnie szybciej, a wymiana i wzmocnienie konstrukcji zwiększy nośność obiektów, czyli po torach pojadą pociągi o większym nacisku osi. Prace utrzymaniowe, dzięki którym zapewniany jest coraz lepszy stan linii, w tym roku obejmą 99  mostów.

Podwyższenie parametrów obiektów mostowych

Celem modernizacji jest podwyższenie parametrów technicznych mostów i dostosowanie ich do coraz wyższych parametrów użytkowych linii kolejowych w zakresie maksymalnej prędkości pociągów, nacisku osi i skrajni budowli. Wymagane parametry zyskały już w poprzednich latach m.in mosty na linii E30 Zgorzelec – Wrocław, np. monumentalny most w Bolesławcu na linii E30 i podobny obiekt kolejowy, most graniczny na polsko – niemieckiej granicy państwowej  na Nysie Łużyckiej w Zgorzelcu.

– Mosty zachowały swój historyczny wygląd i zyskały lepsze parametry techniczne. Pociągi jeżdżą szybciej, skrócił się czas podróży, a większa nośność mostów umożliwia przewóz większej ilości ładunków. Podobne efekty inwestycji uzyskała PLK na dolnośląskim odcinku modernizowanej linii E59 z Wrocławia do Poznania, gdzie zmienił się standard kilkunastu mostów, w tym półkilometrowej przeprawy nad Odrą w stolicy Dolnego Śląska oraz  na linii E65 z Warszawy do Gdańska i linii E30 z Rzeszowa do Przemyśla – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Utrzymanie, stabilny rozkład i ekonomiczna jazda

– Ważnym działaniem zarządcy infrastruktury są bieżące prace utrzymaniowe i remonty mostów. Dzięki nim pociągi jadą płynnie, bez punktowych ograniczeń prędkości – co ważne jest szczególnie dla ciężkich składów towarowych. W bieżącym roku rozpoczął się remont Mostu Gdańskiego nad Wisłą w Warszawie. Ta ważna przeprawa dla ruchu pasażerskiego i towarowego odzyska nie tylko estetyczny wygląd, ale dzięki wymianie torów i naprawie oraz zabezpieczeniu konstrukcji, wyższą prędkość pociągów. Podobne efekty przyniosą prace na jedynym w Polsce kolejowym moście zwodzonym na Regalicy w Szczecinie. Jego sprawność jest bardzo ważna szczególnie dla pociągów towarowych jadących z południa Polski do portu w Świnoujściu – mówi Mirosław Siemieniec.

Dobre parametry do przewozu ładunków zapewnią prace na moście w Poznaniu Starołęce. Przejadą nim towary ze Śląska do portów nad Bałtykiem. Na Lubelszczyźnie istotne znaczenie dla przewozu ładunków ma remont mostu na linii nr 68 Lublin – Przeworsk. Poprawią się warunki na linii nr 281 między Gnieznem a Krotoszynem dzięki remontowi mostu nad Wartą (szlak Żerków – Orzechowo). 

Dla utrzymania efektu sieciowego ważne jest wyeliminowanie wąskich gardeł blokujących transport. Taki efekt,  np. na Dolnym Śląsku osiągnie PLK dzięki remontowi trzech mostów na regionalnej trasie z Kłodzka do Wałbrzycha. 

Mosty i ekologia

Modernizacja mostów to także wyzwania, związane ze spełnieniem wymogów ochrony środowiska. Prace można wykonywać tylko w kilku wyznaczonych miesiącach przy dokładnym zabezpieczeniu terenu i nadzorze specjalistów, np. ornitologów. Przy montażu ponad 2000-tonowej konstrukcji przeprawy nad Martwą Wisłą w Gdańsku, ze względu na okres lęgowy mewy siwej, PLK wybudowała pływające podesty – zastępcze lęgowiska. Stałe miejsca lęgowe w nowej lokalizacji zostaną przygotowane po zakończeniu inwestycji.

PLK na ponad 18 500 km linii kolejowych PLK utrzymuje 3395 mostów – o łącznej długości ponad 132 km. Najdłuższym mostem jest most kolejowy nad Wisłą w Grudziądzu. Jedynym zwodzonym mostem jest most na Regalicy w Szczecinie.

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5