Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity prezentuje pierwszy symulator do szkoleń maszynistów w Trójmieście [ZDJĘCIA]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
19-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

W czerwcu rozpoczną się szkolenia maszynistów z Trójmiasta na najnowocześniejszym symulatorze jazdy lokomotywy Griffin. Jest to pierwszy symulator spółki zlokalizowany w północnym obszarze kraju. Bezpieczeństwo podróży pociągami PKP Intercity to jeden z najważniejszych priorytetów spółki – zapewnia przewoźnik.

Symulator lokomotywy Griffin to pierwsza taka inwestycja w północnej części Polski. Dotychczasowe szkolenia dla maszynistów odbywały się głównie na warszawskim symulatorze, który został oddany do użytku w 2015 roku. Dzięki nowemu urządzeniu, spółka będzie w stanie zwiększyć liczbę szkoleń prowadzonych we własnym zakresie, a maszyniści będą mieli okazję utrwalać wiedzę i praktyczne umiejętności na symulatorze lokomotywy Griffin.

Te nowoczesne pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, który w ramach zawartej w grudniu 2023 roku umowy na dostawę 46 lokomotyw elektrycznych jest odpowiedzialny również za dostarczenie symulatora do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni. Podwykonawcą dla NEWAG w zakresie budowy i dostawy symulatora jest polska firma Autocomp Managament ze Szczecina. Wartość inwestycji wynosi ponad 5 milionów złotych. Symulator jest częścią projektu zakupu 46 lokomotyw, którego wartość wynosi 846 mln zł. Zakup lokomotyw jest współfinansowany ze środków UE, pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Bezpieczna kolej to nie tylko inwestycja w nowoczesny tabor, który wyposażony jest w europejski system sterowania pociągiem ERTMS. To również inwestycja w kompetencje naszych pracowników. Zwłaszcza tych, którzy prowadząc codziennie pociągi, odpowiedzialni są za bezpieczeństwo setek, a nawet tysięcy osób obecnych na pokładzie każdego z naszych pociągów. Nowy symulator w Trójmieście, modernizacja dwóch kolejnych w Warszawie, plany zakupu urządzeń dla pozostałych zakładów w kraju – skutecznie działamy na rzecz poprawy bezpieczeństwa z konkretnym planem – podsumowuje członek zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak.

Lokomotywy Griffin to nowoczesne pojazdy, które charakteryzują się bardzo wysoką niezawodnością i dostępnością, wysokim komfortem pracy maszynisty spełniając równocześnie wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności. Cieszymy się, że powstał symulator tej lokomotywy – powiedział wiceprezes NEWAG Józef Michalik.

Symulator znajduje się w pomieszczeniu technicznym PKP Intercity w Gdyni. Składa się z dwóch stref: w pierwszej znajduje się ruchoma platforma z kabiną imitującą lokomotywę Griffin, w drugiej umiejscowione zostało stanowisko dla maszynisty instruktora, który zarządza pracą urządzenia, układa indywidualny scenariusz jazdy i obserwuje osobę szkoloną na ekranie monitora. To on decyduje, jak będzie wyglądała trasa oraz warunki jazdy.

– Cieszymy się, że to właśnie nasza firma odpowiedzialna jest za projekt, który będzie wykorzystywany na Pomorzu. Maszyniści będą szkolić się na ponad 5 tys. km tras z głównych odcinków linii kolejowych w kraju, które są odwzorowane z największą precyzją. Warto dodać, że sama kabina symulatora oddaje w 100% dynamikę jazdy. Poprzez wykorzystanie układu ruchu zintegrowanego z modelem dynamiki pojazdu, w czasie jazdy kabina przechyla się w sześciu stopniach swobody imitując ruchy pojazdu np. podczas rozjazdów lub na łukach – dodał Arkadiusz Kozaczuk, kierownik projektu firmy AUTOCOMP.

W PKP Intercity na stanowisku maszynisty pracuje blisko 1500 maszynistów. Każdy z nich przechodzi raz w roku kilkugodzinne szkolenie na symulatorze. Spółka przeprowadza również szkolenia na symulatorze dla kandydatów na maszynistów ubiegających się o wydanie pierwszego świadectwa maszynisty, co jest ważnym elementem procesu szkolenia i przygotowuje kandydatów do egzaminu na świadectwo maszynisty przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Warto dodać, że urządzenie jest również wykorzystane do sprawdzania umiejętności i reakcji maszynistów, którzy brali udział w zdarzeniach kolejowych.

Podczas szkolenia są realizowane indywidualne scenariusze, obejmujące sytuacje występujące na co dzień podczas prowadzenia ruchu kolejowego. Mogą być to również zdarzenia niestandardowe (związane z obsługą pojazdu trakcyjnego czy sytuacjami ruchowymi) czy niebezpieczne (jak np. związane z infrastrukturą drogową, sterowaniem ruchem kolejowym i sygnalizacją, warunkami pogodowymi, zdarzeniami losowymi z ludźmi, zwierzętami czy pojazdami drogowymi). W trakcie szkoleń ćwiczona jest koncentracja, prawidłowe odczytywanie wskazań sygnalizacji świetlnej, jazdy z wykorzystaniem ETCS, stosowanie przepisów ruchu kolejowego i procedur bezpieczeństwa, a także podzielność uwagi i szybkość reakcji w zależności od sytuacji. Każde szkolenie zakończone jest sporządzeniem przez maszynistę instruktora raportu oceny osoby szkolonej i omówieniem przebiegu jazdy szkoleniowej z pracownikiem. Pierwsze szkolenia maszynistów na nowym symulatorze w Gdyni rozpoczną się już od czerwca.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Aż 22 pary pociągów Szczecin – Berlin. Kiedy?

Infrastruktura

Aż 22 pary pociągów Szczecin – Berlin. Kiedy?

Jakub Rösler 19 maja 2025

Pierwszy symulator kolejowy na Podkarpaciu od SIM Factor dla POL-TRANS

Tabor i technika

Pierwszy symulator kolejowy na Podkarpaciu od SIM Factor dla POL-TRANS

inf. pras. POL-TRANS Dębica 03 września 2024

Pol-Trans Dębica ma symulator Vectrona

Tabor i technika

Pol-Trans Dębica ma symulator Vectrona

POL-TRANS Dębica 27 marca 2024

SimRail 2021 - The Railway Simulator

Biznes

SimRail 2021 - The Railway Simulator

inf. pras 08 października 2021

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Biznes

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Redakcja 22 grudnia 2020

Zobacz również:

Aż 22 pary pociągów Szczecin – Berlin. Kiedy?

Infrastruktura

Aż 22 pary pociągów Szczecin – Berlin. Kiedy?

Jakub Rösler 19 maja 2025

Pierwszy symulator kolejowy na Podkarpaciu od SIM Factor dla POL-TRANS

Tabor i technika

Pierwszy symulator kolejowy na Podkarpaciu od SIM Factor dla POL-TRANS

inf. pras. POL-TRANS Dębica 03 września 2024

Pol-Trans Dębica ma symulator Vectrona

Tabor i technika

Pol-Trans Dębica ma symulator Vectrona

POL-TRANS Dębica 27 marca 2024

SimRail 2021 - The Railway Simulator

Biznes

SimRail 2021 - The Railway Simulator

inf. pras 08 października 2021

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Biznes

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Redakcja 22 grudnia 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5