W czerwcu rozpoczną się szkolenia maszynistów z Trójmiasta na najnowocześniejszym symulatorze jazdy lokomotywy Griffin. Jest to pierwszy symulator spółki zlokalizowany w północnym obszarze kraju. Bezpieczeństwo podróży pociągami PKP Intercity to jeden z najważniejszych priorytetów spółki – zapewnia przewoźnik.
Symulator lokomotywy Griffin to pierwsza taka inwestycja w północnej części Polski. Dotychczasowe szkolenia dla maszynistów odbywały się głównie na warszawskim symulatorze, który został oddany do użytku w 2015 roku. Dzięki nowemu urządzeniu, spółka będzie w stanie zwiększyć liczbę szkoleń prowadzonych we własnym zakresie, a maszyniści będą mieli okazję utrwalać wiedzę i praktyczne umiejętności na symulatorze lokomotywy Griffin.
Te nowoczesne pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, który w ramach zawartej w grudniu 2023 roku
umowy na dostawę 46 lokomotyw elektrycznych jest odpowiedzialny również za dostarczenie symulatora do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni. Podwykonawcą dla NEWAG w zakresie budowy i dostawy symulatora jest polska firma Autocomp Managament ze Szczecina. Wartość inwestycji wynosi ponad 5 milionów złotych. Symulator jest częścią projektu zakupu 46 lokomotyw, którego wartość wynosi 846 mln zł. Zakup lokomotyw jest współfinansowany ze środków UE, pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Bezpieczna kolej to nie tylko inwestycja w nowoczesny tabor, który wyposażony jest w europejski system sterowania pociągiem ERTMS. To również inwestycja w kompetencje naszych pracowników. Zwłaszcza tych, którzy prowadząc codziennie pociągi, odpowiedzialni są za bezpieczeństwo setek, a nawet tysięcy osób obecnych na pokładzie każdego z naszych pociągów. Nowy symulator w Trójmieście, modernizacja dwóch kolejnych w Warszawie, plany zakupu urządzeń dla pozostałych zakładów w kraju – skutecznie działamy na rzecz poprawy bezpieczeństwa z konkretnym planem – podsumowuje członek zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak.
Lokomotywy Griffin to nowoczesne pojazdy, które charakteryzują się bardzo wysoką niezawodnością i dostępnością, wysokim komfortem pracy maszynisty spełniając równocześnie wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności. Cieszymy się, że powstał symulator tej lokomotywy – powiedział wiceprezes NEWAG Józef Michalik.
Symulator znajduje się w pomieszczeniu technicznym PKP Intercity w Gdyni. Składa się z dwóch stref: w pierwszej znajduje się ruchoma platforma z kabiną imitującą lokomotywę Griffin, w drugiej umiejscowione zostało stanowisko dla maszynisty instruktora, który zarządza pracą urządzenia, układa indywidualny scenariusz jazdy i obserwuje osobę szkoloną na ekranie monitora. To on decyduje, jak będzie wyglądała trasa oraz warunki jazdy.
– Cieszymy się, że to właśnie nasza firma odpowiedzialna jest za projekt, który będzie wykorzystywany na Pomorzu. Maszyniści będą szkolić się na ponad 5 tys. km tras z głównych odcinków linii kolejowych w kraju, które są odwzorowane z największą precyzją. Warto dodać, że sama kabina symulatora oddaje w 100% dynamikę jazdy. Poprzez wykorzystanie układu ruchu zintegrowanego z modelem dynamiki pojazdu, w czasie jazdy kabina przechyla się w sześciu stopniach swobody imitując ruchy pojazdu np. podczas rozjazdów lub na łukach – dodał Arkadiusz Kozaczuk, kierownik projektu firmy AUTOCOMP.
W PKP Intercity na stanowisku maszynisty pracuje blisko 1500 maszynistów. Każdy z nich przechodzi raz w roku kilkugodzinne szkolenie na symulatorze. Spółka przeprowadza również szkolenia na symulatorze dla kandydatów na maszynistów ubiegających się o wydanie pierwszego świadectwa maszynisty, co jest ważnym elementem procesu szkolenia i przygotowuje kandydatów do egzaminu na świadectwo maszynisty przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Warto dodać, że urządzenie jest również wykorzystane do sprawdzania umiejętności i reakcji maszynistów, którzy brali udział w zdarzeniach kolejowych.
Podczas szkolenia są realizowane indywidualne scenariusze, obejmujące sytuacje występujące na co dzień podczas prowadzenia ruchu kolejowego. Mogą być to również zdarzenia niestandardowe (związane z obsługą pojazdu trakcyjnego czy sytuacjami ruchowymi) czy niebezpieczne (jak np. związane z infrastrukturą drogową, sterowaniem ruchem kolejowym i sygnalizacją, warunkami pogodowymi, zdarzeniami losowymi z ludźmi, zwierzętami czy pojazdami drogowymi). W trakcie szkoleń ćwiczona jest koncentracja, prawidłowe odczytywanie wskazań sygnalizacji świetlnej, jazdy z wykorzystaniem ETCS, stosowanie przepisów ruchu kolejowego i procedur bezpieczeństwa, a także podzielność uwagi i szybkość reakcji w zależności od sytuacji. Każde szkolenie zakończone jest sporządzeniem przez maszynistę instruktora raportu oceny osoby szkolonej i omówieniem przebiegu jazdy szkoleniowej z pracownikiem. Pierwsze szkolenia maszynistów na nowym symulatorze w Gdyni rozpoczną się już od czerwca.