PKP Intercity odpowiada przedstawicielom Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych ma zarzuty zawarte w skardze do prezesa UTK, w której sugerują, że zły stan techniczny taboru PKP Intercity grozi katastrofą na dużą skalę. Przewoźnik twierdzi, że szczegółowe kontrole przeprowadzone w spółce potwierdzają, że pociągi spółki są utrzymywane w należyty sposób.
W skardze, którą opublikowaliśmy wczoraj (zobacz tutaj) Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych zarzuca PKP Intercity, że „w świadomy sposób nie dochowuje należytej staranności w serwisowaniu eksploatowanego taboru, zwłaszcza wagonów”. Co na to przewoźnik? – Spółka jest cyklicznie poddawana restrykcyjnym kontrolom w zakresie przygotowania i realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. W drugiej połowie 2012 r. PKP Intercity S.A. została poddana szczegółowej kontroli NIK w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce. NIK ocenił spółkę pozytywnie. Jednym z badanych elementów były działania spółki związane z utrzymaniem taboru, m.in. sprawdzano czy tabor posiada ważne świadectwa dopuszczenia do eksploatacji oraz czy karty prób hamulców są prawidłowo przygotowywane – odpowiada Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.
Przypomina również, że w ciągu ostatnich lat PKP Intercity sukcesywnie zwiększa nakłady na naprawy taboru. W 2010 r. kwota ta wyniosła 117 mln zł, w 2011 r. 163 mln zł, a w 2012 r. 189 mln zł. Co więcej, w efekcie rosnących nakładów na podnoszenie standardu eksploatowanego taboru, w ostatnim czasie m.in.: rozpoczęto modernizację 15 lokomotyw serii EP 09 (podniesienie niezawodności pracy poprzez zabudowę podwójnych układów sprężarki powietrznej i przetwornic), wdrożono badania defektoskopowych wagonowych osi zestawów kołowych, w tym szkolenia dla pracowników, egzaminy kwalifikacyjne, zlecenie opracowania instrukcji badań i przygotowania osi wzorcowych, realizowany jest proces certyfikacji i audytów dostawców części, zespołów i podzespołów mający na celu zapewnienie odpowiedniej jakości oferowanych produktów, zakupiono cztery urządzenia do badania układu hamulca w wagonach, w które zostały wyposażone zaplecza techniczne spółki, a także wdrożono obowiązek potwierdzania przez komisarzy odbiorczych i włączania do akt dokumentacji wagonu zapisów badań defektoskopowych wieszaków kołysek belek bujakowych (w tym zapobiegawczo wieszaków lokomotyw).
W piśmie do prezesa UTK związkowcy donoszą również, że organizacja zakładowa w Zakładzie Północnym PKP Intercity w Gdyni wielokrotnie ostrzegała spółkę, również w ramach prowadzonego sporu zbiorowego, o pogłębiającym się niedoborze zatrudnionych pracowników przy obsłudze technicznej wagonów – rzemieślników, elektromonterów, rewidentów taboru itd., jednak bez spodziewanego rezultatu. Przewoźnik odpiera te zarzuty argumentując, że w styczniu 2013 roku na terenie Zakładu Północnego spółki przeprowadzono kontrolę procedury warunkowego dopuszczenia do eksploatacji wagonów spółki w ramach Dokumentacji Utrzymania Systemu. W ramach kontroli sprawdzono: prowadzenie ewidencji danych o przebiegu eksploatacji, znajomość (pracownicy) zasad procedury warunkowego dopuszczenia wagonów, zdolność wykonania czynności założonych w DSU, napisy na wagonach. – Raport pokontrolny UTK stwierdził, że jednostka PKP Intercity jest przygotowana do realizacji założonych procedur – informuje rzecznik PKP IC.
Zdaniem PKP Intercity nietrafione są również zarzuty dotyczące zaniżonego stanu zatrudnienia przy wykonywaniu większości prac związanych z serwisowaniem taboru. – Poza realizacją i stałą aktualizacją procedur związanych z bezpieczeństwem oraz posiadaniem wymaganych certyfikatów, PKP Intercity dba o odpowiedni poziom zatrudnienia dopasowany do potrzeb spółki oraz przygotowanie pracowników do powierzanych im zadań – zapewnia Zuzanna Szopowska.
Przypomina jednocześnie, że kolej to jeden z bezpieczniejszych środków lokomocji. – PKP Intercity, posiada od grudnia 2010 r. własny System Zarządzania Bezpieczeństwem zaakceptowany przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz niezbędne certyfikaty uprawniające do prowadzenie działalności przewozowej. Poza realizacją wymogów wynikających z wyżej wymienionych dokumentów spółka sukcesywnie zwiększa nakłady na naprawy lokomotyw i wagonów. Przewoźnik prowadzi inwestycje taborowe o łącznej wartości 4,2 mld zł. Celem tych działań jest nie tylko podnoszenie komfortu podróżowania, ale również jego bezpieczeństwa – podkreśla rzecznik PKP Intercity.