Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Informatyka ws. Koszalina: ITS sprawą skomplikowaną. Nie tylko my mamy problemy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
26-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Informatyka

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Informatyka ws. Koszalina: ITS sprawą skomplikowaną. Nie tylko my mamy problemy
Koszalin rozwiązał umowę z PKP Informatyką umowę na wykonanie systemu ITS. – Rozwiązania ITS są skomplikowane i wielowarstwowe. Ich realizacja przysporzyła firmom wykonawczym w kilkunastu polskich miastach wiele problemów. Znaczna większość funkcjonalności systemu jest gotowa i już dziś z powodzeniem może być wykorzystywana przez mieszkańców Koszalina i służby miejskie – odpowiada PKP Informatyka na pojawiającą się krytykę.

Koszalin, zniecierpliwiony licznymi opóźnieniami w realizacji projektu inteligentnych systemów transportowych, rozwiązał umowę z wykonawcą, firmą PKP Informatyka. Miasto zdecydowało się na ten krok mimo groźby utraty dofinansowania unijnego. – Najważniejszą przyczyną porażki jest fatalne zarządzanie tym projektem po stronie PKP Informatyka. Obietnice kolejnych zarządów nie były dotrzymywane, co doprowadziło do całkowitej utraty zaufania pomiędzy zamawiającym a głównym wykonawcą. W całej tej sytuacji kary finansowe, jakimi zostanie obciążona PKP Informatyka, nie są najgorsze…. Najgorsza jest utrata dobrego imienia i renomy a także praktycznie pogrzebanie szans na udział w innych projektach ITS w polskich miastach – pisał w komentarzu dla Rynku Kolejowego Marcin Trzaska, były szef spółki PKP Informatyka. Dziś firma ta postanowiła odnieść się do krytyki. Publikujemy opinię w całości.

Odpowiedź na opinię Marcina Trzaski dotyczącą rynku ITS i realizacji projektu ITS Koszalin

PKP Informatyka spółka z o.o. niezwykle sobie ceni opinie ekspertów o bogatym doświadczeniu w budowie Inteligentnych Systemów Transportowych.

W Polsce jest to dziedzina nowa. Polskie firmy uczą się jej dopiero od kilku lat, bazując na zagranicznych doświadczeniach. Rozwiązania ITS są skomplikowane i wielowarstwowe – począwszy od budowy elementów infrastruktury, zarówno drogowej, jaki i IT, przez tworzenie systemów, portali i konsoli operatorskich, na pracach integratorskich kończąc.

Są to projekty o tyle trudne, że ich realizacja przysporzyła firmom wykonawczym w kilkunastu polskich miastach wiele problemów. PKP Informatyce znane są tylko dwa przypadki zrealizowania tego typu przedsięwzięć w terminie. W obu projektach brała udział firma z Grupy PKP Informatyka – Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy. Pozostałe projekty mają wielomiesięczne opóźnienia.

W swojej opinii p. Marcin Trzaska pisze, że zadaniem PKP Informatyki w tym projekcie było m.in. ułożenie sieci światłowodowej, a przecież zwolniła pracowników z serwisu technicznego, którzy takie prace wykonywali na co dzień. Pisząc opinię, warto znać fakty. Otóż – sieć światłowodowa dedykowana Inteligentnemu Systemowi Transportowemu w Koszalinie już dawno została ułożona i działa.

Nowy Zarząd PKP Informatyki, powołany w lipcu tego roku, podjął działania, które znacznie przyspieszyły realizację tego projektu. Inteligentny System Transportowy w Koszalinie został podzielony na 16 podsystemów. 9 z nich jest skończonych i przekazanych do Urzędu Miasta. 5 kolejnych zostanie zamkniętych w ciągu tygodnia. Pozostają dwa – system obszarowego sterowania ruchem, który do uruchomienia produkcyjnego wymaga wyłącznie przeprowadzenia testów na rzeczywistej infrastrukturze oraz system archiwizacji, który – jaka sama nazwa wskazuje – służy do archiwizacji i do działania całego systemu nie jest niezbędny.

Znaczna większość funkcjonalności systemu jest gotowa i już dziś z powodzeniem może być wykorzystywana przez mieszkańców Koszalina i służby miejskie.

Urząd Miasta Koszalin nie musiał podejmować decyzji o wypowiedzeniu umowy na realizację Inteligentnego Systemu Transportowego w tym momencie, tym bardziej, że projekt jest na etapie finalizacji. Decyzja ta prowadzi wyłącznie do utraty przez miasto dofinansowania ze środków unijnych. Należy podkreślić, że audytorzy CUPT w raporcie z wrześniowego badania stanu zaawansowania prac stwierdzili, że jedyną szansą na zakończenie i rozliczenie projektu do końca 2015 roku, a tym samym utrzymanie dofinansowania, jest pełna współpraca z Wykonawcą. PKP Informatyka dołożyła i wciąż dokłada wszelkich starań, aby projekt zakończyć, co wyraźnie widać w tempie postępów realizacji prac.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5