NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]

| Michał Szymajda 23.10.2020 42

Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
fot. Michał Szymajda
Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
Pilatusbahn. Najbardziej stroma kolej zębata na świecie [zdjęcia]
Szwajcaria zdecydowanie koleją stoi. Mieszkańcy tego kraju mogą cieszyć się jedną z najlepiej funkcjonujących sieci kolejowych w Europie. Miłośnicy kolei także nie będą się tu nudzić. W zasadzie w każdym kantonie znajduje się jakąś spektakularną kolejową atrakcję. Jedną z nich jest Pilatusbahn, czyli Kolej Pilatus, obok Kolej Retyckiej, symbol tego kraju.
Nazwa kolei pochodzi oczywiście od góry Pilatus w paśmie Alp Berneńskich. Góra dominuje nad całym regionem. Wznosi się nad Lucerną na wyokość 2 137 metrów. Przez setki lat góra uchodziła za przeklętą. Legenda mówi, że tu właśnie zrzucono do niewielkiego jeziorka zwłoki Poncjusza Piłata, stąd przez wieki zabraniano tu wchodzić, czego pilnowali i pasterze, i lokalne władze. Tyle legendy, a prawda jest taka, że góra nie należy do szczytów łatwych do zdobycia i wejść na nią, zwłaszcza w warunkach zimowych, jest po prostu trudno.

Żeby dostać się pod Pilatus (istnieje jeszcze możliwość wjazdu tu koleją linową), najpierw trzeba dojechać do Lucerny. Można to zrobić pociągiem, dojeżdżając do niewielkiej stacji wąskotorowej kolei Zentral Bahn w Alpnachstad. Tu, obok stacji i przystani promowej nad Jeziorem Czterech Kantonów, znajduje się stacja początkowa Pilatusbahn. Dlaczego kolej ta jest taka szczególna?

Ponieważ, aby w ogóle ją uruchomić, trzeba było wymyślić specjalny system podwójnych zębatek. Tak, aby wagony nie miały szansy się stoczyć w dół. Pod każdym wagonem znajdują się dwa koła zębate, które „łapią” zębatą szynę jednocześnie z dwóch stron. Unikalny jest system mijanek, gdzie przesuwane są całe elementy toru, w zależności od kierunku jazdy wagony, a nie tylko zwrotnica.

Jest to najbardziej stroma kolej zębata z własnym napędem, jaką kiedykolwiek i gdziekolwiek na świecie zbudowano. I czuć to już od samego początku podróży. W kilku miejscach na trasie pochylenie toru jest 48-procentowe. Dlatego siedzenia nie są w pojeździe umieszczone na jednym poziomie, ale schodzą „schodkami” w dół. Teraz dodajmy, że ten cud techniki zbudowano w... 1889 roku (pchała to lokomotywa parowa).

Kursujące obecnie pod górę wagony pochodzą z końca lat 30. (w latach 30. zbudowano tu olbrzymim nakładem pracy i pieniędzy trakcję elektryczną). Są pięknie odrestaurowane z użyciem tych samym technik, co ponad 80 lat temu. Prędkość maksymalna pod górę to 10 km/h, w dół (ze względów bezpieczeństwa) – 9 km/h. Podróż w jedną stronę trwa około pół godziny. Widoki na większości trasy odbierają mowę. Zwłaszcza tam, gdzie motorowy wagon przeciska się pod półkami skalnymi specjalnie wykonanymi galeriami.

Szwajcarskie firmy od lat oferują najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne. Od czasu budowy Pilatusbahn zmieniły się jednak oczekiwania i potrzeby władz samorządowych czy regionalnych. O najnowszej ofercie firm szwajcarskich będzie można porozmawiać podczas Polish-Swiss Innovation Day.

Polish-Swiss Innovation Day to cykl niekomercyjnych konferencji tematycznych organizowanych od 2015 roku przez Ambasadę Szwajcarii oraz Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą.

W tym roku wydarzenie odbywa się pod hasłem „Zrównoważona mobilność w Polsce i Szwajcarii – efektywne rozwiązania w transporcie publicznym i towarowym, wspomagające rozwój aglomeracji” i zostanie zorganizowane w formule wirtualnej już 3 listopada. Darmowa rejestracja możliwa jest TUTAJ.

Celem konferencji jest umożliwienie wymiany doświadczeń między Polską i Szwajcarią w obszarach kluczowych dla rozwoju społeczeństwa i wymagających innowacyjnych rozwiązań. Uczestnikami tej wymiany są zarówno instytucje publiczne, jak i prywatne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Szwajcaria (151)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Szwajcaria (151)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5