Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", pod koniec grudnia przedstawiciele Kolei Mazowieckich dokonali odbioru technicznego pierwszego pudła lokomotywy serii 111Eb produkowanej przez Pesę Bydgoszcz. Jeszcze w tym roku do KM trafią 22 wagony piętrowe i dwie Gamy.
Przypomnijmy: w przetargu na dostawę wagonów piętrowych i lokomotyw Pesa (oferta warta 61,7 mln euro, cena stanowiła 70 proc. wagi) pokonała Newag (oferta warta 69,9 mln euro). Pesa dostarczy 2 lokomotywy elektryczne z platformy Gama typu 111Eb o mocy 5600 kW i prędkości maksymalnej 160 km/h. Oprócz tego do Kolei Mazowieckich przyjadą 2 wagony sterownicze 316B i 20 wagonów środkowych 416B, również przystosowanych do prędkości 160 km/h. Wszystko o nowym taborze Kolei Mazowieckich przeczytasz tutaj.
Poprosiliśmy Koleje Mazowieckie o przedstawienie statusu zamówienia, którego realizacja miała rozpocząć się już w tym miesiącu. Przewoźnik poinformował, że w grudniu 2014 roku jego przedstawiciele dokonali odbioru technicznego pierwszego pudła lokomotywy serii 111Eb Gama. Delegacji przewodniczył Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.
Od III kwartału na torach
Odbierane w grudniu pudło lokomotywy należy do pierwszego z pojazdów, które zostaną dostarczone w ramach umowy z Pesą.Nowe pojazdy zostaną włączone do eksploatacji już w III kwartale 2015 roku. Muszą jednak przejść proces związany z dopuszczeniem do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego.
- Konstrukcja lokomotywy będzie zgodna z wymogami norm europejskich PN-EN-12663 w zakresie wytrzymałości nadwozia, jak również PN-EN-15227 w zakresie odporności zderzeniowej. Poprzez spełnienie zapisów wymienionych norm lokomotywy wyprodukowane w Pesie będą charakteryzować się najwyższym poziomem bezpieczeństwa – wymienia Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacji KM. Należy dodać, że malatura lokomotyw jest identyczna z użytkowanymi przez KM od 2011 roku, lokomotywami serii EU47.
Dokąd pojadą piętrusy?
– Chcielibyśmy uruchamiać nowy tabor na każdej linii w ramach przyspieszonych pociągów. Wyznacznikiem jest na pewno liczba podróżnych korzystających z linii. Na pewno chcemy taki pociąg przyspieszony piętrowy uruchomić na linii skierniewickiej. Poza tym myślimy o linii dęblińskiej, wołomińskiej i sochaczewskiej – mówił w rozmowie z "RK" Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich ds. handlowych.
Tabor Kolei Mazowieckich mocno się zmieni jeszcze przed końcem roku. W listopadzie podpisana została umowa z Newagiem na dostawę 12 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości 257 mln zł brutto. Pojadą na najbardziej obciążonej linii Warszawa - Skierniewice.
Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.
Więcej na temat konferencji.