Przed kilkoma tygodniami pojawiła się informacja o wniosku władz miasta w sprawie nowej lokalizacji planowanego przystanku osobowego Lublin Zachodni. Samorząd miejski chciałby go odsunąć dużej dzielnicy Czuby w kierunku zachodnim. Pojawiła się inicjatywa społeczna, która popiera miejsce budowy nowego peronu w miejscu dogodnym dla mieszkańców osiedla.
Linia kolejowa nr 7 przebiega w rejonie dużego osiedla mieszkaniowego na Czubach. Pociągi jednak zatrzymują się na oddalonej o kilka kilometrów stacji Lublin. Od lat pojawiają się postulaty wybudowania przystanku kolejowego w pobliżu bloków mieszkalnych, na przedłużeniu ulicy Granitowej. Przed laty przygotowano nawet układ torowy pod budowę peronu wyspowego, przystanek jednak obiekt nie powstał ze względu na brak dostępu do drogi publicznej. Niezbędne jest zatem doprowadzenie ulicy przez samorząd miasta.
Okazja do powstania obiektu pojawiła się przy okazji modernizacji odcinka linii nr 7 Warszawa – Dorohusk. Przystanek został ujęty w dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji.
Jak donoszą lokalne media władze Lublina zaproponowały inną lokalizację dla nowego przystanku. W ich ocenie miałby powstać wyraźnie na zachód od proponowanej lokalizacji, nieopodal ul. Uprawnej i Folwarcznej. Tym samym oddaliłby się od dużego osiedla mieszkaniowego. W ocenie władz miasta nowa lokalizacja jest lepsza ze względu na... oddalenie od liczącej kilkadziesiąt tysięcy ludzi dzielnicy, trudne warunki terenowe i potrzebę ochrony pobliskiego lasu.
Przeciwko zmianie lokalizacji zaprotestowali mieszkańcy osiedla Czuby. Wystosowali petycję do Prezydenta Miasta Lublina. Sprzeciwiają się w niej nowej lokalizacji przystanku. „Mieszkańcy Czubów z dużą nadzieją przyjmowali zapowiedzi PKP o modernizacji linii kolejowej Lublin Warszawa oraz budowie w ramach tej modernizacji w naszej dzielnicy przystanku kolejowego Lublin-Zachód nieopodal osiedla Poręba, w miejscu, gdzie znajdował się posterunek kolejowy Rury. Przystanek ten miał służyć mieszkańcom naszej dzielnicy, okolicznych osiedli ułatwiając dostęp do kolei Lublinianom z całej zachodniej części miasta bez konieczności uciążliwego przemieszczania się w kierunku Dworca Głównego PKP.” - można przeczytać w apelu do władz miasta.
Inicjatywa lokalna spotkała się z żywym zainteresowaniem mieszkańców oraz mediów, w tym także ogólnopolskich. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Tomasz Miszczuk, jeden z koordynatorów lokalnej inicjatywy na rzecz budowy przystanku kolejowego na lubelskich Czubach, zebrano już prawie 2 tysięcy podpisów popierających petycję.
Więcej informacji o inicjatywie oraz link do petycji w wersji elektronicznej można znaleźć tutaj.