Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pałaszewski: Im więcej potu na manewrach tym mniej krwi na wojnie…

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
08-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pałaszewski: Im więcej potu na manewrach tym mniej krwi na wojnie…
– Poszukując odpowiedzi na pytania o sens KDP warto sprawdzić czy przedłużenie tras do stolic europejskich zwiększyłoby potoki przewożonych przez KDP pasażerów lub wpisze się w programy dodatkowego dofinansowania UE – pisze w komentarzu Tomasz Pałaszewski, dyrektor zarządzający pionu doradczego ZDG TOR.

PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie „Wstępnego studium wykonalności dla przedłużenia linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań / Wrocław do granicy z Niemcami w kierunku Berlina oraz do granicy z Republiką Czeską w kierunku Pragi”. Chce na nie  wydać 4 mln złotych netto

- Na podstawie zrealizowanego już studium wykonalności dla linii „Y” wiemy, że koszt jej budowy wynosi ok. 23 mld zł. Nie wiemy jednak, ile kosztowałoby wydłużenia linii do granicy z Niemcami i Czechami. Wstępne studium da nam odpowiedź na pytanie, czy sensowniej jest budować nowe linie, czy modernizować obecnie istniejące, a jeżeli tak, to czy pod kątem prędkości V 200 km/h czy 350 km/h – tłumaczy potrzebę zamówienia studium PKP PLK.  Według dziennikarza "Rynku Kolejowego" Jakuba Madrjasa, to "dorzucenie kolejnej analizy do projektu, który i tak wyląduje w koszu" decyzją minister Bieńkowskiej.

Inne zdanie na temat zamówienia wstępnego studium dla przedlużenia "Ygreka" do Czech i Niemiec ma Tomasz Pałaszewski, dyrektor zarządzający pionu doradczego ZDG TOR. Poniżej prezentujemy jego komentarz:

Nie zgadzam się z komentarzem dziennikarza Rynku Kolejowego o bezsensowności prac analitycznych nad przyszłościowymi projektami – nie tylko tymi bliższymi w czasie, ale i odległymi jak 2030r. dotyczącymi Kolei Dużych Prędkości.

Wszak im więcej pomysłów, tym większe szanse na rozwój, innowacyjność, zmiany. Im więcej rozmów i wyliczeń nad pomysłami – tym większe prawdopodobieństwo odrzucenia projektów nieracjonalnych i wsparcie dobrych. I jeśli zainwestujemy w ich analizy, tym mniejsze poniesiemy ryzyko strat w trakcie realizacji inwestycji „na gruncie”. Proporcje kosztów analitycznych i realizacyjnych są niewspółmierne. Nie bez znaczenia jest fakt, że tylko część z nich pokryje polski podatnik.

Jednym z argumentów przemawiających na niekorzyść KDP było, iż nie jest ona transgraniczna, gdyż szybka kolej powinna nas wozić do Berlina i Pragi. I zgadzam się, że pomysł (jak widać jeszcze nie projekt) KDP jest niedopracowany.

Poszukując odpowiedzi na pytania o sens KDP warto sprawdzić czy przedłużenie tras do stolic europejskich zwiększyłoby potoki przewożonych przez KDP pasażerów lub wpisze się w programy dodatkowego dofinansowania UE, tym samym optymalizując projekt ekonomicznie i czy czyni to KDP alternatywą dla transportu samochodowego i lotniczego. A jeśli alternatywą miałyby być, to przy jakiej prędkości – może 200, może 250, a może 350 km/h… i jak na koszty budowy wybrana prędkość się przekłada?

PKP PLK przeznacza na te analityczne badania 4 mln zł netto. Wysokość tej kwoty przy skali unijnego wsparcia nie wydaje się duży. W tym kontekście zarzut stawiany zamawiającemu, iż robi to aby „wydać wszystkie środki unijne” jest chybiony.

Myślmy przed podjęciem ryzyka, nawet gdy to myślenie kosztuje…

Tomasz Pałaszewski

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5