Partnerzy serwisu:
Pasażer

Otwarte granice z zamkniętym ruchem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kf, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Otwarte granice z zamkniętym ruchem
Dziesięć lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej i siódma rocznica przystąpienia do układu z Schengen to dobry moment, by pokrótce podsumować zmiany w przygranicznym i międzynarodowym transporcie kolejowym. Powodów do świętowania jubileuszu Polski w zjednoczonej Europie zdecydowanie trzeba jednak szukać w innych dziedzinach życia.

Zbliżający się koniec tego roku jeszcze bardziej niż zwykle skłania do refleksji o stanie kolejowych połączeń przygranicznych. Do rokrocznych grudniowych rozczarowań kolejnymi rozkładami jazdy, w których próżno szukać głębszych zmian w tym zakresie, można się bowiem przyzwyczaić, ale tym razem wymianie kalendarzy towarzyszyć będzie istotny dla stosunku państwa do swoich granic symbol. 2014 był bowiem dziesiątym pełnym rokiem polskiego członkostwa w strukturach europejskich, a miniona dekada dla kolei mogącej łączyć bliższe niż kiedykolwiek wcześniej regiony była dla kolei tak nieudana, że nie napawa do świętowania pięknego jubileuszu.

Poruszanie się po niemal całym polskim pasie granicznym nie było tak proste, jak w ostatnim dziesięcioleciu, co najmniej od czasu wprowadzenia powszechnego obowiązku posiadania dokumentu tożsamości. W 2004 zwyczajnie zniknęły niemal wszystkie formalności – wystarczyło po prostu pokazać dowód osobisty pogranicznikowi, a od siedmiu lat granica zwyczajnie nie jest pilnowana. To tak fundamentalna zmiana, że doczekaliśmy już pokolenia, dla którego możliwość wybrania dowolnej drogi bez zwracania uwagi na lokalizację posterunków straży granicznej jest oczywistością, podczas gdy większość społeczeństwa doskonale pamięta czasy, gdy niemal nikt nie trzymał w szufladzie paszportu – i to nie dlatego, że nie był on potrzebny do zagranicznego wyjazdu.

Tymczasem gdyby próbować sądzić o możliwości przekraczania granic na podstawie kolejowego rozkładu jazdy, można by dojść do wniosku, że prawne bariery właśnie zostały szaleńczo spiętrzone. Tak, to prawda – w tej dziesięciolatce ruszyły dwa nieczynne od wojny przejścia w Szklarskiej Porębie i Lubawce, ale na tej samej granicy z Czechami w tym samym czasie pociągi zniknęły z kilku innych szlaków. Na miesiąc przed wstąpieniem do UE zamknięto ruch na przejściu w Mieroszowie, potem w Cieszynie i Chałupkach, w międzyczasie pociągi o charakterze przygranicznym przestały wyjeżdżać za Zebrzydowice, a pospieszne wykreślono z rozkładu linii przez Międzylesie. Choć czeskie pociągi wciąż wjeżdżają do Głuchołaz, nie utrzymuje się już ruchu na łączniku do Nysy, więc praktycznego połączenia z polską siecią kolejową także w tym przypadku nie ma. Bezpośrednie pociągi do Pragi straciły takie ośrodki jak 700-tysięczna Łódź czy nawet leżący blisko granicy 600-tysięczny Wrocław (!), a połączenia do Czech w ogóle – choćby Cieszyn, Wodzisław, Opole.

Więcej, w tym o połączeniach na północy kraju, na portalu Transport-pubiczny.pl 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy będzie pociąg z Żagania do Cottbus?

Pasażer

Czy będzie pociąg z Żagania do Cottbus?

Jakub Rösler 01 kwietnia 2022

Niemcy i Czesi będą modernizować linię Pilzno – Monachium

Infrastruktura

Podlaskie: Rośnie zainteresowanie pociągami na Litwę

Pasażer

Podlaskie: Rośnie zainteresowanie pociągami na Litwę

jar, Rynek Kolejowy 08 października 2018

Polska – Ukraina: Do uruchomienia linii 102 droga jest daleka

Infrastruktura

Zobacz również:

Czy będzie pociąg z Żagania do Cottbus?

Pasażer

Czy będzie pociąg z Żagania do Cottbus?

Jakub Rösler 01 kwietnia 2022

Niemcy i Czesi będą modernizować linię Pilzno – Monachium

Infrastruktura

Podlaskie: Rośnie zainteresowanie pociągami na Litwę

Pasażer

Podlaskie: Rośnie zainteresowanie pociągami na Litwę

jar, Rynek Kolejowy 08 października 2018

Polska – Ukraina: Do uruchomienia linii 102 droga jest daleka

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5